Secure Practice tilbyr nettskytjenester for cybersikkerhet til næringslivet. Trondheim-selskapet har nå brukere i 30 land.
Cyberkriminelle misbruker svært ofte e-post i forbindelse med svindel og hacking. Alle kan bli berørt, og misbruket fører ofte til økonomiske tap og tap av konfidensielle data.
Secure Practice sitt første produkt, MailRisk, ble laget for å bekjempe denne kriminaliten. Produktet er en knapp som legges til i Outlook og Office 365, og som ansatte kan trykke på dersom de mottar en e-post de synes er mistenkelig. Brukeren får opp et vindu med veiledning rundt e-postens troverdighet, samtidig som skytjenesten samler inn data om den mistenkelige e-posten. Slik blir det raskt avdekket om flere er rammet, og farlige e-poster som har passert både spamfilter og antivirus kan uskadeliggjøres.
Kundevekst og nye tjenester
Trondheim-selskapet har lansert flere verktøy innen sikkerhet og personvern etter MailRisk i 2018, for eksempel en tjeneste for måling av menneskelig cyberrisiko. I dag har de flere enn 50 000 brukere fra 500 virksomheter i 30 land.
- Vi gjør nå mye mer enn "bare" å analysere mistenkelig e-post. Vi er på vei til å tilby en komplett plattform for å håndtere menneskelig cyberrisiko i virksomheten, sier Erlend Andreas Gjære, som er co-founder og CEO i Secure Practice.
Finansiering fra EU
Han forteller at støtten fra Innovasjon Norge har vært avgjørende for satsingen.
- Oppstartfasen er kritisk, men støtten gjorde at vi kom raskt i gang med et markedsavklaringsprosjekt i 2017. Deretter fikk vi kommersialiseringstilskudd og kunne øke innsatsen på både markedsarbeid og utvikling, i tett samarbeid med våre første pilotkunder. Vi fikk også innvilget ekstra midler til kommersialisering da vi mottok Seal of Excellence fra EU, som var et resultat av vår søknad til SME Instrument-programmet.
Secure Practice har mottatt finansiering, rådgivning og deltatt på flere kurs i regi av Innovasjon Norge.
- Gründerne har imponert oss med markedsarbeidet de har gjort i prosjektet. Kombinasjonen av teknisk kompetanse og markedskompetanse er ganske unik i gründerverdenen. De har jobbet metodisk med marked og vært aktive inn mot media, noe vi mener kan være en viktig suksessfaktor for et nystartet selskap, sier finansrådgiver Janina Lamøy i Innovasjon Norge Trøndelag.
Hjelp fra Innovasjon Norge i London
I 2018 vant selskapet Outstanding Security Performance Award for «Beste nye sikkerhetsprodukt». Prisen ga verdifull oppmerksomhet, og en enklere vei inn til både kunder og samarbeidspartnere. Typiske samarbeidspartnere er IT-driftsleverandører og rene sikkerhetsselskaper. Kundene finnes både i offentlig og privat sektor - både i Norge og internasjonalt.
- Med hjelp fra Innovasjon Norge i London, har vi gjennomført markedsundersøkelser og kartlagt kundebehov, og har en god plan for internasjonalisering og videre skalering av selskapet, sier Gjære.