Unik opplevelse i det hemmelige fjellet

GaustabanenTinn

Med koronapandemien og -restriksjoner forsvant kundegrunnlaget for Gaustabanen. Da søkte selskapet omstillingsmidler fra Innovasjon Norge til å utvikle et nytt opplevelseskonsept.

Gaustabanen frakter passasjerer til Gaustatoppen, et fjell ved Rjukan som rager 1883 meter over havet og er velkjent for sin vide utsikt. Da kundene forsvant og omsetningen falt på grunn av koronasituasjonen, så selskapet behovet for å utvikle produktet mot nye målgrupper.

Tilskudd til reiselivet

Innovasjon Norge bidro med tilskudd for at de kunne gjennomføre omstillingsprosjektet. Silje Sterner, rådgiver i Innovasjon Norge Vestfold og Telemark, er imponert over nytenkingen til selskapet.

- Gaustabanen har brukt en vanskelig periode til å utvikle et helt unikt konsept som er veldig spennende. Dette er et godt eksempel på en bedrift som utvikler seg for fremtiden, samtidig som de tar vare på og foredler vår viktige historie, forteller hun.

Konseptet består av aktiviteter og opplevelser knyttet til «Det hemmelige fjellet». Banen ble nemlig opprinnelig bygget som en del av et hemmelig NATO-anlegg som åpnet i 1959 og var helt lukket for publikum fram til 2010. Hva foregikk inne i et av Norges mest kjente fjell alle disse åra, spør kanskje du, og det er nettopp dette selskapet vil svare på.

Deltakerne med på dramaet

Med utgangspunkt i Gaustabanens historie som strategisk og hemmelig anlegg, blir besøkende tatt med på en dramaturgisk reise der de selv deltar aktivt. Spennende historier som formidler den kalde krigen er vesentlig, og deltakerne får tilbud om en treretters middag servert i den gamle lytte- og sendesalen inne i Gaustatoppen. Opplegget – som kan gjennomføres både på norsk og engelsk - retter seg i hovedsak mot skoleklasser, familier og bedrifter som ønsker en opplevelse utenom det vanlige.

- Støtten fra Innovasjon Norge har vært helt avgjørende for å gjennomføre omstillingen, og tilbudet mot kurs- og konferansemarkedet er en direkte effekt av investeringene, sier Halvor Haukaas, daglig leder i Gaustabanen.

Top Secret Mission er navnet på konseptet. Rollen som majoren i «Det hemmelige fjellet» spilles av egne ansatte, og formidlingen skjer via autentiske gjenstander og digitale hjelpemidler. Et plott setter deltakerne i spill med og mot hverandre. Hvem kan man stole på? Hva er sant? Hva skal vi avsløre? Nåtiden settes i en historisk kontekst, og stikkordene er propaganda, stormakter, pandemi, fake news, romkappløp, demokratiske verdier, miljøkrise og engasjement hos en hel ungdomsgenerasjon.

  • Innovasjonslån
  • Bedriftsnettverk
  • Omstilling av reiselivsnæringen