Etter mer enn 25 år i shippingindustrien så konsernsjefen i TECO Maritime Group at bransjen ikke kunne fortsette som før. Nå har han og selskapet kommet frem til en løsning som kan bidra til å kutte de høye klimagassutslippene fra skipsfarten.
Hele 90 prosent av all frakt går i dag sjøveien. Ettersom shipping bidrar til rundt tre prosent av globale klimagassutslipp, utgjør det et press på bransjen om å benytte seg av mer bærekraftige energikilder fremover.
Med utspring fra TECO Maritime Group, vil selskapet TECO 2030 ASA satse på hydrogenbaserte brenselceller som gjør at skip kan bytte ut fossilt brennstoff.
Betydelig støtte fra Innovasjon Norge
Bedriften har mottatt over 50 millioner fra Innovasjon Norge til utvikling av brenselceller og for å forberede produksjon i Narvik. Tilskuddet er blant de største nasjonalt i 2021. Skajem er svært takknemlig for støtten.
– Midlene har muliggjort en raskere utviklingsprosess og til å sette i gang fasen med å bygge produksjonsanlegget vårt, sier Skajem.
Roman Zherebko er finansieringsrådgiver i Innovasjon Norge og sier prosjektet er viktig for Innovasjon Norge.
– Prosjektet innebærer innovasjon på internasjonalt nivå, da det per i dag ikke eksisterer brenselcelle-løsninger spesielt utviklet for maritimt bruk. Selskapet kan industrialisere teknologi, og det har potensial til å skalere opp. Lykkes prosjektet, vil det kunne bety et behov for 500 arbeidsplasser i Narvik, sier Zherebko.
Nærshipping vil være første brukere
Utviklingen av brenselcellene gjøres i samarbeid med deres partner AVL i Østerrike. TECO 2030 har som mål å bli en ledende aktør når det kommer til utslippsreduserende teknologier og utstyr, og hydrogenbaserte brenselceller for både maritim industri og tungindustri.
Brenselcellene vil gjøre at skip og andre tunge applikasjoner kan bytte fra fossile drivstoff som tungolje og diesel til klimavennlig hydrogen. Brenselcellene vil leveres i moduler på 400 kilowatt som kan settes sammen for å få større strømproduksjonskapasitet.
– De aller første som vil gå 100 prosent på disse brenselcellene vil være fergesamband og skip som seiler langs norskekysten. Samtidig kan vi redusere utslipp på større båter, for eksempel ved at vi plugger til en brenselcelle på et større skip, slik at de kan kjøre første time inn i havnen og ut fra havnen utslippsfritt, forteller Skajem.
Banebrytende teknologi
Selskapet starter pilotproduksjon i desember og hovedproduksjonen begynner i 2023. Planen er å ha 100 ansatte ved fabrikken i Nord-Norge i 2025.
Selskapet har også et pågående prosjekt som går ut på å bygge en hydrogendrevet hurtigbåt for Narvik Havn som vil kunne holde en hastighet på 23 knop og kjøre utslippsfritt.
– Vi har fått mange gode ord fra redere om at dette er de beste maritime brenselcellene de har sett. Det er utrolig spennende å være en del av et slikt prosjekt. Vi får stadig nye henvendelser fra ulike prosjekter i ulike størrelser. Bare det å få være med på en slik reise, er jeg veldig takknemlig for. Det er kult å være med å løse en samfunnsutfordring, slik at våre barnebarn kan leve et like godt liv som vi har fått, sier Skjajem.