Med støtte fra Innovasjon Norge har Yedlik klart å ta steget fra idé til marked med konseptet som går ut på å reparere og selge deler til brukte batterier.
Salget av elektriske transportløsninger øker stadig, og koronapandemien la ingen demper på salget av eksempelvis elsykler. Et estimat fra Norsk Sportsbransjeforening forteller om 80 000 solgte elsykler i 2020.
Gjenbruk av batterier
Ulempen er økt batteriavfall og manglende løsninger for gjenbruk. Når batteriet streiker har det enkleste alternativet gjerne vært å kjøpe seg en ny elsykkel.
Dette vil Greg Marton gjøre noe med. Han har et brennende ønske om å øke levetiden til batteriene, og våren 2020 satt han alene i leiligheten i Oslo og skisserte opp mulige løsninger på problemet.
- Yedlik synliggjorde en potensiell løsning på avfallsproblemet knyttet til batterier, og hadde tydelige planer for hvordan dette kunne skaleres opp. Med en godt forankret bærekraftsprofil og bekreftet interesse fra bransjen, ble dette vurdert for å være et spennende prosjekt som burde bli nærmere markedsavklart, forteller finansieringsrådgiver i Vekst- og gründersenteret i Innovasjon Norge, Ingrid Døskeland.
Finansiering i oppstartfasen
Et drøyt år etter tilskuddet til markedsavklaring fra Innovasjon Norge, kan Greg Marton og medgründer Krystof Heger skilte med seks fulltidsansatte som reparerer og utvikler nye deler til brukte batteri ved sykkelverkstedet i Oslo. Neste steg er å gå internasjonalt med de egenutviklede delene.
Marton er ikke i tvil om at støtten fra Innovasjon Norge har vært utløsende for prosjektet.
- Innovasjon Norge gjorde dette mulig. Markedsavklaringstilskuddet ga oss det lille dyttet som gjorde at vi kunne teste ut forretningsidéen. Uten støtten vi har fått, ville dette trolig blitt et hobbyprosjekt, som jeg kanskje hadde gitt opp etter hvert.
Marton forteller videre at selv om tilskuddet bidrar med en beskjeden sum i et stort utviklingsprosjekt, var det nok til å prøve ut om det å fikse batterier i det hele tatt er «liv laga». Videre har tilskuddet til kommersialisering medført at Yedlik kan bruke tid og ressurser på å videreutvikle delene.
- Tilskuddene fra Innovasjon Norge har gjort at vi har kunnet bruke god tid på å tenke og designe disse komplekse komponentene.
Eksport til et globalt marked
I tidlig fase fokuserte Yedlik på å reparere brukte batterier. Samarbeidsavtaler med Batteriretur og Norsirk har gitt god tilgang på batterier, og Yedlik har gått gjennom avfallet for å få tilgang til ønskede deler. Denne forretningsmodellen har begrenset skalerbarhet, og Yedliks hovedfokus er nå å utvikle egne komponenter som kan brukes i brukte batterier.
Kundegruppen er selskap som fokuserer på reparasjon av elsykkelbatteri, og Yedlik tar sikte på å eksportere komponentene til Sverige og Tsjekkia om kort tid.
- Markedet er globalt. Sykkelmerkene som brukes i Oslo er også på markedet i Sao Paulo. De som reparerer batterier i Buenos Aires trenger samme deler som her.
Salgskanalen vil være eBay og lignende plattformer, men Yedlik vil tilby mer enn bare komponentene.
- Vi kommer også til å selge «know-how», gjennom for eksempel videoer på YouTube som viser hvordan komponentene skal installeres og hvordan dette skal fungere.
Økt rekkevidde og redusert vekt
Selskapet har allerede høstet mye oppmerksomhet. Nylig ble de invitert til Vestfold og Telemark fylkeskommune for å delta i en workshop for avfallsaktører. Yedlik presenterte blant annet et stunt de har gjort i samarbeid med Lime og Buddy Electric. Brukte batterier fra 90 av Lime sine elektriske scootere ble benyttet til å bygge et batteri for den elektriske bilen Buddy. Med disse batteriene, som i utgangspunktet skulle kastes, ble rekkevidden til elbilen mer enn doblet og bilens vekt redusert med 150 kilo!
- Dette var et teknologisk kult prosjekt som viser hvilke muligheter som ligger i brukte batterier. Nå jobber vi med et annet stunt, hvor vi bygger om brukte batteri fra elbiler som skal inn i solcelledrevne gatelykter. Visjonen vår er å gjøre mikromobilitet virkelig bærekraftig, konkluderer Marton.