Rogaland-bedriften Beyonder lager batterier av sagflis. Med god hjelp fra Innovasjon Norge skal de produsere for verdensmarkedet.
Norge kan bli verdensledende innen batteriproduksjon, fordi vi kan produsere mer bærekraftig. Beyonder bruker avfall fra skogsindustrien som en hovedingrediens. Det er godt nytt.
- Mye av produksjonen i dag foregår i Asia, hvor kraften og energien kommer fra kullfyrte kraftverk. En del av ingrediensene som inngår er heller ikke så bærekraftige, forklarer Svein Kvernstuen, gründer og administrerende direktør i Beyonder.
Han mener at batteriproduksjon er en smart vei å gå for Norge i det grønne energiskiftet. Det er stor etterspørsel og et marked i enorm vekst. Innovasjon Norge har bistått bedriften siden oppstarten i 2016.
Innovasjon Norge en døråpner
- Innovasjon Norge har vært veldig framoverlente og hjulpet oss godt. Vi har fått mye støtte, både i form av finansiering, men også at de er med og åpner dørene, understreker Kvernstuen.
Det begynte med tilskudd til markedsavklaring. Når de hadde klargjort behovet i markedet og lagt planer for selve teknologiutviklingen, fikk de tilskudd til miljøteknologi. Videre fikk de innovasjonsrådgivning og innovasjonslån.
- Gjennom våre tilskudd og lån ønsker vi å være med å hjelpe selskaper som Beyonder til å få realisert innovative prosjekter som kan gi høy fremtidig verdiskaping i Norge, sier John Morten Storflor, finansieringsrådgiver for Innovasjon Norge Rogaland.
Bedriften har også fått markedsrådgivning i flere omganger fra våre kontorer i Sverige og Japan.
- Gjennom partnerskap og samarbeid på tvers av landegrenser, kan vi bringe frem innovative og bærekraftige batteriløsninger og bygge en sterk internasjonal posisjon, sier Thea Schøyen, seniorrådgiver på Sverige-kontoret.
Arbeidsplasser og inntekter
Beyonder satser nå stort for å etablere en batterifabrikk på Forus, og Innovasjon Norge bidrar med ekstraordinært innovasjonstilskudd og innovasjonslån.
Fabrikken vil bli et nasjonalt batterisenter med flere hundre arbeidsplasser, og planen er fullskala egenproduksjon i 2023. Batteriene lages for tung industri og store motorer, for eksempel vil en buss kunne ha et mindre batteri enn det den kjører med i dag.
- Når vi begynner å redusere aktivitetene ute i Nordsjøen, må vi sørge for at vi har spennende og langsiktige arbeidsplasser som sikrer skatteinntekter og eksportinntekter framover, poengterer Kvernstuen.