Effekter og resultater
Innovasjon Norge har som mål å gjøre en forskjell for kundene. For å vite mer om effektene av våre aktiviteter og bidrag til norsk næringsliv, gjennomfører vi undersøkelser og måler resultatene.
Vi bidro med over 7 milliarder til næringslivet: Innovasjon Norge kunne bidra med 7,1 milliarder kroner til utvikling og innovasjon i næringslivet i 2022. I forbindelse med pandemien tildelte Innovasjon Norge betydelig høyere beløp enn vanlig (2020: 12,5 milliarder kr, 2021: 9,2 milliarder kr). I 2022 var nivået mer normalt.
9 av 10 mener IN-støtte er utslagsgivende: 88 prosent av de spurte bedriftene i Kundeeffektundersøkelsen mener at Innovasjon Norges bidrag har vært utslagsgivende for gjennomføring av prosjektet. Dette er litt lavere enn under koronakrisen i 2020 og 2021 og det kan tyde på at Innovasjon Norges støtte var spesielt viktig for bedriftenes innovasjons- og utviklingsarbeid under pandemien.
Innovasjon Norge utløser annen finansiering: Én krone fra Innovasjon Norge i form av kapital eller rådgivning matches av nesten to kroner i egenfinansiering eller finansiering fra andre finansieringskilder til utviklingsprosjekter og investeringer. I 2022 bidro det til at norske bedrifter samlet ble tilført 24,2 milliarder kroner. I tillegg utløser Innovasjon Norge også mange andre innovasjons- og internasjonaliseringsaktiviteter gjennom å tilføre kompetanse og nettverk.
Et rekordår for positiv miljøeffekt: I 2022 ble 68 prosent av våre finansielle midler brukt til prosjekter med en potensiell positiv miljøeffekt. Dette er en økning på 7 prosentpoeng sammenlignet med 2021 – som også var et rekordår for grønn finansiering.
IN-støtte gir mervekst i omsetning: Bedrifter som får støtte fra Innovasjon Norge vokser i gjennomsnitt mer enn sammenlignbare bedrifter uten slik støtte. Målt over en treårsperiode hadde bedrifter med støtte en gjennomsnittlig årlig mervekst i omsetning på 10,3 prosentpoeng. Tilsvarende tall for verdiskaping og produktivitet var på henholdsvis 8,6 og 3,6 prosentpoeng. Målt i antall årsverk er det en årlig mervekst på 4,2 prosentpoeng (Kilde: Samfunnsøkonomisk analyse, basert på regnskapstall fra 2003-2021).
Gründere med IN-støtte vokser raskere: Oppstartsbedrifter (bedrifter yngre enn tre år) med finansiering fra Innovasjon Norge har en gjennomsnittlig årlig mervekst i salgsinntekter på 17,1 prosentpoeng sammenlignet med bedrifter uten slik støtte. Tilsvarende tall for vekst i verdiskaping er 17,4 prosentpoeng, vekst i produktivitet 10,2 prosentpoeng, og vekst i antall ansatte på 6,9 prosentpoeng (Kilde: Samfunnsøkonomisk analyse).
1,5 milliarder til gründere: Totalt innvilget Innovasjon Norge drøyt 1,5 milliarder kroner til gründere i 2022, når gründere defineres som bedrifter som er yngre enn tre år. Av alle gründerprosjektene (målt i antall) vi støttet var 34 prosent kvinnerettet. Målt i tildelt beløp var den kvinnerettede andelen 21 prosent.
Vekst for etablerte bedrifter: Etablerte bedrifter (bedrifter eldre enn tre år) med støtte fra Innovasjon Norge har opplevd 6,7 prosentpoeng høyere årlig vekst i sine salgsinntekter enn sammenlignbare bedrifter som ikke mottok slik støtte. Tilsvarende mervekst for verdiskaping og produktivitet er henholdsvis 5,3 og 2,0 prosentpoeng (Kilde: Samfunnsøkonomisk analyse). 75 prosent av finansieringen Innovasjon Norge bidro med i 2022 gikk til bedrifter eldre enn tre år. Slike bedrifter fikk tilsagn om 4,4 milliarder kroner i tilskudd og lån fra Innovasjon Norge.
Bedriftsklynger skaper vekst: I 2022 har 39 klynger fått tjenester fra klyngeprogrammet og 96 bedriftsnettverk har fått tjenester fra bedriftsnettverksordningen. I tillegg kommer 11 landbruksrelaterte nettverk, og 20 regioner har mottatt tjenester fra regional omstilling. Bedrifter som deltar i klynger med støtte fra Innovasjon Norge har hatt en gjennomsnittlig mervekst i salgsinntekter på 18,6 prosentpoeng de tre første årene sammenlignet med bedrifter som ikke er deltagere i slike klynger. For verdiskaping er tilsvarende mervekst 15,8 prosentpoeng, og for antall årsverk 3,6 prosentpoeng (Kilde: Samfunnsøkonomisk analyse).
Økning i gjestedøgn i Norge: I 2022 var det 36,1 millioner gjestedøgn ved kommersielle overnattingssteder i Norge, som er en økning på 33 prosent fra året før. Antall norske kommersielle gjestedøgn sto for en vekst på 11 prosent, mens utenlandske har økt med 197 prosent.