Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Kundebedrifter fra Finnmark

Finansiering er ofte en utfordring for å realisere nyskapende og innovative prosjekt. Innovasjon Norge har som målsetting å gi lokale ideer globale muligheter, og vi presenterer her fire prosjekt der Innovasjon Norge i Finnmark har bidratt med ulike kompetanse- og finansieringstjenester.

ProBio Båtsfjord AS

ProBio Båtsfjord AS er etablert i tidligere filetindustri lokaler i Båtsfjord havn. De har etablert produksjon av kapsler og tabletter til helsekostmarkedet basert på marint råstoff og andre råvarer. Etableringen er den først i sitt slag i fylket og åpner for interessante forretningsmessige muligheter mellom tradisjonell sjømatproduksjon og helseskostprodukter.

Tone Lise Akademiet as

Tone-Lise Akademiet er en av de ledende aktører i Norden innenfor segmentet negler og neglelakk. De driver aktiv utvikling av egne produkter og serier av neglelakk. De har også utviklet en egen SPA-serie. I september i 2006 fikk de tilskudd til å etablere seg på Kirkenes, med TL Design AS, samt å gå inn på det russiske markedet.  De har brukt Innovasjon Norgeskontor i Moskva i forbindelse med lansering i St. Petersburg og Moskva, og melder om en vellykket lansering. De har fått mange aktuelle kontakter og ser svært optimistisk på det videre arbeidet i Russland.

Samdrift i landbruket

Det har de siste år vært en økende interesse for samdrift i Finnmark.
 
Jorra-Samdrift. Foto: Nedzad Zdvalovic

Noen av byggene ble ferdigstilt i 2006.  Det største bruket Návet Doallu, Tana kommune, har en melkekvote på 500 000 liter og ligger i Tana kommune. Jorra Samdrift DA, Alta kommune vil få en melkekvote på 323 000 når driftsbygningen er ferdigstilt årsskiftet 2007/08. Jorra Samdrift DA er et av to anlegg i Finnmark som installerer melkerobot.

Unge fiskere investerer

Ulf-Helge Johansen (35) fra Nordkapp Kommune er en av fylkets erfarne redere som har investert i nytt fartøy i 2006, delfinansiert gjennom Innovasjon Norge Finnmark. Den nybygde 35 fots sjarken er tilpasset dagens krav til ivaretakelse av råstoff. Det er positivt at det nye fartøyet bygges for oppbevaring og føring av levende fangst og ivaretakelse av biprodukter. Nye og moderne fartøy utstyres for større fleksibilitet. Dette påvirker inntjeningen positivt, og bidrar til bedret miljø. Og ikke minst bidrar det til økt råvarekvalitet fra fartøyet frem mot forbruker.