Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Kontoret i Frankrike (Paris)

26 bedrifter, hovedsaklig fra den marine sektor i Finnmark, ble i fire uker skolert for det franske og russiske markedet. Det ble gjennomført studiebesøk og seminarer i Norge, Frankrike og Russland. Bedriftene er deltakere i kompetansehevingsprogrammet for mat og sjømat i Finnmark. Kontoret har hatt en sentral rolle i programmet som videreføres i Paris i 2007.

Samarbeid med Gilde

Vi har også arbeidet tett sammen med Gilde i deres introduksjon av norske lam på det franske marked.

Seminarer for norske bedrifer

I forbindelse med messen SIAL arrangerte Innovasjon Norge et antall seminarer for norsk næringsliv om det franske marked. Seminarene ble gjennomført i Paris, Flåm, Skien, Bodø, Ålesund og Bergen.

Aktiviteter mot forbrukeren

I 2006 gikk Frankrike fra status bransjemarked til å bli et forbrukermarked takket være tildeling av ekstra statsmidler og økt satsning fra reiselivsnæringen. Dette innebar en kraftig opptrapping av aktiviteter rettet mot den franske forbruker i form av annonsering i utvalgte magasiner og aviser, nasjonalt og regionalt fra høsten av.

Selve forbrukerbearbeidelsen startet allerede i mars med deltakelse på den største reiselivsmessen Semaine Mondiale des Vacances hvor Fjord Norge, Hurtigruten, Norwegian og SAS, alle partnere i vår Kortferiekampanje, var tilstede. 

Fjord Aften

I juni lanserte vi "offisielt" våre forbrukeraktiviteter for over hundre representanter fra pressen og reisebransjen i Frankrike. Dette i form av en Fjord Aften hvor det ble servert norsk sjømat med spesiell fokus på fersk laks til grillen. Denne tilstelingen var et samarbeidsprosjekt mellom Fjord Norge, EFF, Norges Ambassade og Innovasjon Norge.


Leder: Svein-Erik Ovesen

Kontoret har 10 medarbeidere.