Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

Kontoret i Italia (Milano)

Italia fokuserte i 2006 på reiseliv, sjømat, ny energi og assistanse til nye bedrifter og små og mellomstore bedrifter. Vi jobbet også mye med landbrukssektoren, forsvarsbedrifter og design.

Reiseliv

I løpet av året har vi organisert og tilrettelagt 48 presseturer for 134 journalister og fotografer. Annonseverdien for perioden januar-desember 2006 er på 104 millioner kroner og i tillegg kommer verdien av TV- og radioprogrammer på 15 millioner.

Bransjebearbeidelse er et helårig prosjekt som i hovedsak omfatter ferie- og fritidsmarkedet. Vi bearbeider lokal bransje ved hjelp av studieturer, newsletter, informasjonsmøter og utsendelse av produktinformasjon og brosjyrer. 81 turoperatører, hvorav 26 er spesialister, var med i dette programmet.

Fagmessen BMT

Fagmessen BMT 2006 gikk av stabelen 7. - 9. april  i Napoli. Norge delte stand med Sverige, SAS og en italiensk turoperatør. 318 agenter og operatører besøkte standen.

TTG 2006

TTG 2006 ble organisert 22. - 24. okt. 2006 i Rimini: Norge delte stand med Sverige, SAS og to norske deltakere. TTG er den viktigste fagmessen i Italia. 267 agenter og operatører besøkte standen.

Workshop Milano

Workshop Milano er et skandinavisk samarbeid og ble avholdt i Milano den 25. oktober. Deltakelsen var 88 representanter fra 58 bedrifter.

Kortferieprosjekt

Kortferieprosjekt er en kampanje med hovedstrategi å fokusere på forbrukeraktiviteter for å påvirke italienerne til å velge Norge som feriemål, gjennom direkte kommunikasjonskanaler. Dette ble gjort gjennom:

  • Profilering på internet
  • Annonsering i diverse magasiner
  • Annonsering på metro stasjoner/trikk, buss etc.
  • Distribusjon av bokmerker hos IKEA*

*En annen aktivitet var distribusjon i samarbeid med SAS Braathens Italia, det danske, og det svenske turistråd i ti IKEA butikker i Italia i månedene juni-juli. Vi trykket opp bokmerker med Norges motiv. På baksiden av bokmerket oppskrift på norsk fisk (samarbeid med EFF). Bokmerkene ble distribuert fra kassen, til alle IKEAs kunder. Opplaget var på hele 800 000.

Eksempel på annonsering på Metrostasjoner i Milano og Roma. Foto: Marino De Luca / IGPDeCaux

  • 14 dagers annonsering i perioden 31.05 - 13.06.06, gjennomført av IGPDeaux.
  • Reklameplakater på stoppestedene, og i korridorene på de forskjellige stasjonene.

Prosjekter COIN

Milano-kontoret og handlesentergiganten COIN  samarbeidet om kampanjen (Sogno D'Inverno) med Vinter-Norge som tema i perioden 7. - 29.10.06. Hovedtemaene for kampanjen var turisme, kultur og gastronomi. COINs butikker ble fylt med materiale, informasjon, bilder og produkter, for å skape en opplevelse av noe nytt og annerledes for COINs kunder. Estimert gjennomgang mennesker i kampanjeperioden ca. 2,5 millioner kroner. 

Eksportutvalget for fisk (EEF)

Viktigste partner for sjømat er EFF, som er samlokalisert med Innovasjon Norges kontor i Milano. Vi har i noen år hjulpet EFF med å lage kurs på kokkeskoler som kulminerer med en konkurranse for beste oppskrift. Vinnerelevene inviteres til en samlet seanse der norske (Gastronomisk Institutt) og italienske fagfolk vurderer disse elevenes resultat på tallerkenen.

Foto: Knut Mugaas / Innovasjon Norge

Tørrfisk og laks er godt introdusert i Italia, så kontoret arbeider mer med nye eksportører av mindre kjente og nye sjømatprodukter.

Seninar for forsvarsamarbeid

Milano-kontoret tok initiativ til og gjennomførte med bransjeforeningene FSi/AIAD og ambassaden et seminar i november 2006 i Roma for å skape tettere samarbeid mellom leverandørene til de to lands forsvar. 20 norske bedrifter deltok, og FSi/NHO følger opp suksessen med tilsvarende seminar i Oslo sommeren 2007.

Miljøvern og ny energi

Interessen for miljøvern og ny energi øker i det energifattige Italia, og kontoret har assistert en del bedrifter med introduksjon på markedet, blant dem Norsk Solkraft som leverer solcelleanlegg.

Landbruksgrupper

Mange grupper innen landbruket kommer til Italia for å studere erfaringer rundt konsortieorganisering, merkevarebygging, småskalaproduksjon etc. Milano-kontoret har også i 2006 lagt opp flere slike delegasjonsbesøk.


Leder: Knut Mugaas

Kontoret har ni medarbeidere.