Overordnet mål
Det er satt tre delmål for virksomheten:
- Flere gode gründere
- Flere vekstkraftige bedrifter
- Flere innovative næringsmiljøer
Selskapsstrategi
Selskapsstrategien til Innovasjon Norge gjelder i perioden 2020 til 2025, og definerer fire strategiske mål:
- Sikre at flere norske bedrifter lykkes med vekst.
- Øke eksporten fra norske små og mellomstore bedrifter.
- Sikre norsk retur fra Horisont Europa på 2,5 prosent.
- Dokumentere hvordan Innovasjon Norges innsats bidrar til utvalgte bærekraftmål.
De strategiske prioriteringene er:
- Innovasjon Norge skal være en sparringpartner for næringslivet i alle regioner.
- Innovasjon Norge skal jobbe for at flere bedrifter lykkes med bærekraftig vekst og eksport.
- Innovasjon Norge skal jobbe for at næringslivet er med og løser de globale samfunnsutfordringene.
- Innovasjon Norge skal bidra til å skape arbeidsplasser i hele landet gjennom regionale partnerskap for å skape vekst basert på regionale forutsetninger.
- Innovasjon Norge skal gi våre oppdragsgivere og eiere råd om hva som virker.
Strategiske presiseringer i 2021
Som følge av endrede rammebetingelser på sentrale områder ble det i 2021 besluttet å gjøre noen strategiske presiseringer på tre områder:
EU som premissgiver
EUs ambisiøse vekststrategi «Grønn giv» påvirker Norge og norsk næringsliv. I tillegg er Norge med i en rekke EU-programmer som også innebærer nye oppgaver til Innovasjon Norge. Strategisk betyr det at Innovasjon Norge må overvåke det som skjer i EU, bidra til at norske interesser ivaretas og lykkes i å synliggjøre og koble norsk næringsliv på de mulighetene som finnes i EU.
Sparring - kompetanse og kapital
Innovasjon Norge har fått i oppdrag å være den regionale førstelinjen til hele virkemiddelapparatet, og befester dermed rollen som sparringpartner og tilbyder av kompetanse og kapital til næringsutvikling. I det inngår også rollen som grønn industribank. Strategisk skal Innovasjon Norge være en koordinator og et nav i virkemiddelapparatet som ser - og kjenner - helheten. Det berører også «En dør inn»-samarbeidet med de øvrige virkemiddelaktørene. Rollen som sparringpartner for bedrifter og næringsliv skal styrkes og prioriteres i 2022.
Øke innsatsen for å ta grønne verdikjeder ut i internasjonale marker
I regjeringsplattformen for den nye Støre-regjeringen er det satt nye og ambisiøse mål for norsk eksport. Strategisk betyr det at Innovasjon Norge vil forsterke sin eksportsatsing for å bidra til ambisjonen om 50 prosent økt eksport fra fastlandsindustrien.