Nordøst-Asia
Region Nordøst-Asia omfatter markedene Kina (kontor i Beijing og
Shanghai), Japan og Nord- Korea. De tre landene utgjør det
største handelsområdet for Norge i Asia.
Idun Christie er leder av regionen.
Fokus og satsinger
De viktigste handels- og samarbeidsområdene mellom Norge Og NEA
har tradisjonelt vært innenfor sjømat og marin sektor, maritim
sektor, miljø- og fornybar energi, IKT, Medisinsk teknologi,
transportsektoren og olje-/gass.
Regionen har egen turismeutsending som arbeider over hele Asia.
Innen FoU er det en økende interesse for samarbeid mellom Norge og
regionen, og Japan og Kina har forsknings- og teknologiråder som
er samfinansiert med NFR.
Miljøteknologi og fornybar energi
Hele regionen har et betydelig underskudd på energi, og våre
kontorer er aktive tilretteleggere for teknologiske løsninger fra
Norge. Samarbeid på tvers av regionens landegrenser er effektivt
fordi de tre landene representerer svært ulikt nivå av teknologisk
utvikling samtidig som de har stor intern handel. Sentrale områder
som energieffektivisering, solenergi, bioenergi,
avfallshåndtering, vann- og vannrenseteknologi er aktuelle for
norsk teknologi- og kunnskapsoverføring.
Maritim sektor
Japan, Kina og Korea har tilsammen ca 80% av verdensmarkedet på
skipsbygging (81,7 % order, 77,9% completion, 77,9% backlog
-Lloyd's World Shipbuilding Statistics), og er henholdsvis verdens
2, 4 og 8 største shippingnasjoner som kontrollerer i
størrelsesorden ca 1/4 til 1/3 av verdens skipstransport (maritimt
forum).
Elektronikk
Innen elektronikk, husholdningsapparater og halvlederindustrien
har Kina, Korea, Japan de største selskap og markedsandeler (Sony,
Hitatchi, Panasonic, Samsung, LG, Hynix, Huawei), dette gjelder
både innen utvikling og produksjon.
CDM
Clean Development Mechanism (CDM) er en fellesbetegnelse for et
internasjonalt marked for kjøp og salg av CO2 kvoter, et av
hovedinstrumentene etablert gjennom Kyotoavtalen. Kina
representerer verdens største enkeltmarked for kjøp av kvoter,
bl.a fra Norge. Vi er i gang med operasjonalisering av de
politiske føringene som ligger innefor dette området, bla. ved
rådgivning og deltakelse i prosjekter for kvotekjøp. Kompetanse og
kapasitet innen dette området må styrkes betydelig fremover, dette
er også en klar oppfølging av føringer som ligger i regjeringens
nye Kina strategi som ble lansert i august 2007.