AMERIKAS 2007
Amerikas-regionen består av sju kontorer i tre land, og
organisasjonen omfatter 30 personer og sju nasjonaliteter.
Kontorene befinner seg i Toronto, San Francisco, Boston, New York,
Washington, Houston og Rio de Janeiro.
Organisasjon
Amerikas-regionen har en stabil organisasjon med lite
gjennomtrekk. Blant endringene i 2007 kan nevnes ny
regionsdirektør som også fungerer som reiselivsdirektør, og
beslutningen om ikke å erstatte stasjonssjefen i Houston, men la
én stasjonssjef ha ansvaret for både Houston og San Francisco.
Fokusområder
Amerikas-regionen arbeider kontinuerlig med å forbedre og styrke
sektorsatsningen. Det har vært et uttalt mål for 2007 å
videreutvikle prosjektene som involverer flere kontorer. Med det
som mål har vi aktivt arbeidet for å få regionen til å fremstå som
én organisasjon heller enn sju kontorer.
De viktigste sektorene:
- IKT
- Olje og gass
- Bioteknologi
- Reiseliv
- Fornybar energi
- Design og nye medier
- Akvakultur
Arbeidet med disse sektorene er en videreføring av strategien fra
tidligere år, og innsatsen fortsetter i 2008. Etter en forholdsvis
svak start på året når det gjelder prosjekter, fikk vi en viss
økning i tredje kvartal og avtale om flere prosjekter i fjerde
kvartal, og dermed kunne vi starte 2008 med full timeplan.
Samarbeid
Forholdet til de andre norske organisasjonene er viktig i arbeidet
med å profilere Norge og i forhold til nettverksbyggingen. Vi har
gjennomført flere aktiviteter i 2007 sammen med det
norsk-amerikanske handelskammeret, Norge-Amerika-foreningen, Den
norske sjømannskirken, INTSOK og selvsagt MFA. Vi nevner kort ett
av de vellykkede prosjektene:
Verdens miljødag ble arrangert av Tromsø i 2007. I forbindelse med
dette arrangementet bestemte Den norske ambassaden i Washington
seg for å avholde en konferanse om temaet. Innovasjon Norge så
dette som en god anledning og arrangerte en "reiselivsmiljødag"
der representanter for både pressen og reiselivsbransjen ble
invitert.
Arrangementet førte til konkrete salg av turer til Finnmark og
omfattende mediedekning, og Lofoten ble senere utnevnt til et av
verdens beste opplevelsesreisemål i 2008 av National Geographic.
Vi holdt også vårt årlige Team Norway-møte i DC med fruktbare
diskusjoner om felles mål på tvers av organisasjonene.