NEW YORK: REISELIV 2007
Selv om avisoverskriftene i hele fjor var preget av den svake
amerikanske økonomien, viste det seg at vår frykt for nedgang i
reiser til Norge var ubegrunnet. For tredje år på rad kunne vi
registrere en viss oppgang, og tallene økte med fire prosent fra
2006 og tolv prosent fra 2005.
Vi mener og tror at det målrettede fokuset når det
gjelder valg av segmenter, forbrukergrupper og enkeltstående mål
for partnerne våre, har bidratt til den positive utviklingen. Vi
har også opplevd en økning i interessen for Norge som land, og
store amerikanske selskaper bruker Norge som eksempel på det gode
liv, polaråret og som et foregangsland innenfor miljøarbeid.
Fra idé til resultat – verdens miljødag
Verdens miljødag ble arrangert av Tromsø i 2007. I forbindelse med
dette arrangementet bestemte Den norske ambassaden i Washington
seg for å avholde en konferanse om temaet. Innovasjon Norge så
dette som en god anledning og arrangerte en "reiselivsmiljødag"
der representanter for både pressen og reiselivsbransjen ble
invitert.
Prosessen: I samarbeid med Innovasjon Norge i Finmark, Tromsø og
Nordland ble det valgt to innleggsholdere til konferansen: Lars
Petter Øie og Beate Juliussen.
Presentasjonen deres inspirerte representanten fra National
Geographic, som brakte historien videre til sin redaktør.
Opplevelsesreisen som ble presentert, en kongekrabbesafari i
Finmark, ble utnevnt til en av de 25 beste nye turene i verden for
2008. Samtidig satte Borton Overseas sammen en reiserute som
allerede har fått flere bestillinger. Det har også ført til
omfattende PR i Norge.
Konklusjon:
-
ypperlig innsats fra alle de involverte; handelsnæringen i både
Norge og USA, pressen, MFA, Innovasjon Norge regionalt og
kontorene i utlandet
-
arbeidsforhold og nettverksbygging er ekstremt viktig i USA
-
vi tok sjansen på å tenke, prøve og handle "utenfor
boksen"
- og vi gjorde det i fellesskap
Andre viktige aktiviteter i 2007
Pressen
New York-kontoret har størst
medieverdi per journalist, og den samlede verdien for 2007 var 46
millioner kroner.
Arbeidsseminar i New York
Det kom 11 nye
turoperatører på arbeidsseminaret i New York, noe som gjenspeiler
den økte interessen for Norge.
"Jeg synes dette var et ekstremt produktivt og velorganisert
arrangement, og det var fantastisk å få anledning til å møte så
mange leverandører fra Norge ... Jeg ser fram til å utvide
forretningsdriften til Norge og gjøre det til et av de mest
etterspurte produktene våre." Kevan Cowie, Exeter International
Opplevelsesreiser
Opplevelsesreiser er det
segmentet etter cruisereiser som vokser raskest på
reiselivsmarkedet. Det er dermed et av våre naturlige
fokusområder. Dette var det andre året at vi deltok på World
Adventure Travel Summit, og responsen var bedre enn vi hadde våget
å håpe.
Vi har virkelig begynt å bygge en sterk bevissthet
omkring Norge som et attraktivt reisemål for opplevelsesreiser, og
tilbakemeldingen fra bransjen i Norge har vært svært lovende.
"Jeg har aldri fått så enorm respons etter en timinutters
tale som jeg fikk her. Dette er helt fantastisk. Vi har kommet for
å bli!" Terje Devold, Fjord Norge
Sommerkampanje
Den systematiske mediekampanjen har gitt Hurtigruten US, en av
hovedsamarbeidspartnerne våre, tosifret vekst i 2007.
Ansatte:
Harald Hansen, PR
Beate Gran,
www.visitnorway.no/us
Hege Barnes, kundeansvarlig
Kristin Dahle, direktør