VIRKEMIDLER OG PROGRAMMER
I store trekk kan virkemidlene deles i tre etter hvilket
departement de kommer fra:
-
De distriktspolitiske virkemidlene kommer fra Kommunal-
og regionaldepartementet
-
Bygdeutviklingsvirkemidlene og verdiskapingsprogrammene
kommer fra Landbruksdepartementet
-
Ulike landsdekkende ordninger kommer fra
Næringsdepartementet
De distriktspolitiske virkemidlene utgjorde 28% av de
totale virkemidler i 2005. BU-midlene og
verdiskapingsprogrammene inne landbruket utgjorde 23%
og resten var i stor grad låneordninger fra
Næringsdepartementet.
Kommunal- og regionaldepartementet overfører de
distriktspolitiske virkemidlene til fylkeskommunene, og
fylkeskommunene skal i samråd med de regionale
partnerskapene fordele disse midlene og blant
annet fastsette hvor mye som skal gå til
bedriftsrettede tiltak i regi av Innovasjon Norge. I
Nord-Trøndelag førte denne prosessen til at Innovasjon
Norge fikk en ramme på 42 millioner kroner som skulle
brukes til tilskudd, tapsfond på risikolån og
etablererstipend. Tapsfondet er 30% av lånebevilgningen,
slik at Innovasjon Norge ved å bruke lån i stedet for
tilskudd kan bevilge mer enn kontoret får i
tilskuddsramme.
I sitt tildelingsbrev stilte fylkeskommunen en del krav
til virkemiddelbruken for 2005:
-
75% av lån og tilskudd skal gå til nyskapingstiltak
-
40% av tilskuddsmidlene skal gå til
kompetansehevingstiltak
-
15% av lån og tilskudd skal gå til kvinnerettede
prosjekter
-
40% av etablererstipendene skal gå til kvinnelige
etablerere
- 25% av etablererstipend skal rettes mot ungdom
-
40% av lån og tilskudd skal gå til
internasjonaliseringstiltak
Resultatene er blitt slik:
Område |
Krav i prosent |
Oppnådd i
prosent
|
Nyskapingstiltak Kompetansehevingstiltak Kvinnerettede
prosjekter Andel kvinnelige etablerere
etablererstipend Andel ungdom
etablererstipend Internasjonaliseringstiltak
|
75
40 15
40 25
40
|
58
38
20
44
47
38
|
Det er meget god måloppnåelse på alle punkter med unntak
av nyskapingstiltak. Registreringen på dette området er
blitt lagt om, og dette har ført til at dette måltallet
har gått nedover for alle kontorer. Andelen ungdom av
etablererstipendene fortsetter å øke.
Distriktsrettede virkemidler De distriktsrettede virkemidlene kan nyttes i alle
kommunene i fylket med unntak av Stjørdal, Frosta og
Levanger. Midlene skal fremme utvikling av et
konkurransedyktig og lønnsomt næringsliv i distriktene ved
å stimulere til nyetableringer og til videreutvikling og
omstilling i eksisterende bedrifter. Samlede
tilskuddsbevilgninger i 2005 var på 43,0 millioner kroner
og lånebevilgningene var på 12,1 millioner kroner. Når
tilskuddsbevilgningene er høyere enn tildelt ramme fra
fylkeskommunen skyldes dette overføring av annulerte
tilsagn fra tidligere år.
Låneporteføljen på distriktsrettede risikolån var ved
utgangen av året på 82,3 millioner kroner, som var en
nedgang på 14,9 millioner kroner fra 2004.
Landsdekkende utviklingstilskudd og lån Tilskudd og risikolån kan brukes til nyetableringer og
nyskapingstiltak i små og mellomstore bedrifter i kommuner
utenom det distriktspolitiske virkemiddelområdet. I vårt
fylke er det kommunene Stjørdal, Levanger og Frosta. Det
ble i 2005 bevilget 0,5 millioner kroner. Det ble ikke
bevilget risikolån. Låneporteføljen for denne typen lån
var ved utgangen av året 1,5 millioner kroner.
Det ble gjort to OFU-bevilgninger i 2005
Lavrisikolåneordningen kan benyttes i hele fylket. Dette
er en selvfinansierende låneordning med markedsrente og
høye krav til sikkerhet. Det ble bevilget 17,7 millioner
kroner i 2005. Låneporteføljen var ved utgangen av året på
56,8 millioner kroner, som var en økning på 5,6 millioner
kroner fra året før.
Bygdeutviklingsmidler For 2005 ble Innovasjon Norge i brev fra Fylkesmannen i
Nord-Trøndelag, landbruksavdelingen, tildelt en
bevilgningsramme for bedriftsrettede BU-midler (tilskudd)
på 23,2 millioner kroner samt en låneramme for rentestøtte
på 66,9 millioner kroner. Tilskuddsrammen ble fordelt med
8,9 millioner kroner til melk- og storfeprogram og 15,1
millioner kroner til øvrig bygdeutvikling. Av rammen til
øvrig bygdeutvikling er 6,5 millioner kroner øremerket
utviklingstiltak/nye næringer. Denne øremerkingen var
forutsatt å gjelde fram til november 2005. I tillegg
kommer inndratte midler samt midler overført fra tidligere
år.
I 2005 er det i alt gitt tilsagn om 22,98 millioner kroner
i tilskudd til tradisjonelt jord- og hagebruk. Av dette er
12,3 millioner kroner innvilget til prosjekt innenfor
melk- og storfekjøttprogrammet. Videre er det innvilget
7,18 millioner kroner i tilskudd/stipend til
utviklingstiltak/nye næringer. Innvilget rentestøtte for
lån er på 64,37 millioner kroner. For tilskuddsordningene
overstiger innvilget beløp de tildelte bevilgningsrammene.
Inndratte midler samt midler overført fra 2004 har gjort
dette mulig.
I 2005 er det behandlet 105 søknader om BU-midler innenfor
tradisjonelt jordbruk (melk- og storfekjøttprogrammet
inkludert). Av disse er 70 saker innvilget.
I tildelingsbrevet for BU-midlene vises det til Strategi
for landbruksrelatert næringsutvikling. For 2005 er det
enighet mellom aktørene i det regionale partnerskapet og
næringsorganisasjonene om å prioritere følgende
satsingsområder spesielt:
-
Utviklingstiltak innenfor melke- og
storfekjøttproduksjon
- Mat og foredling
- Utmark, opplevelsesnæring og mat
Fordelingen av tilsagn innenfor tradisjonelt jordbruk
viser at 22,1 millioner kroner (67 saker) er innvilget til
investeringer innenfor melk- og storfekjøttproduksjon.
Dette utgjør 96,0 % av samlet tilsagnsbeløp. Videre er det
innvilget investeringsstøtte til 2 prosjekter innenfor
sauehold med samlet tilsagnsbeløp på 622 000 kroner samt
at det er innvilget investeringsstøtte til oppføring av ei
løktørke med et tilsagnsbeløp på 127 000 kroner. Dette
utgjør tre ulike næringskoder.
Det er generelt stor investeringslyst innenfor det
tradisjonelle jordbruket i fylket. Dette gjelder spesielt
innenfor det strategiske satsingsområdet melke- og
storfekjøttproduksjon. Videre er det verdt å nevne at det
er investert betydelig i ny kapasitet for slaktekylling i
fylket i 2005. Det siste har skjedd uten at Innovasjon
Norge har bevilget finansieringsstøtte.
Tallene for bruken av BU-midlene i Nord-Trøndelag i 2005
viser at bevilgningsrammen i all hovedsak er fordelt til
investeringer innenfor melke- og storfekjøttproduksjon.
Bruken av midlene er således i betydelig grad skjevfordelt
i forhold til fordelingen i verdiskaping mellom de ulike
produksjonene i fylket.
Det er til sammenligning ikke bevilget støtte til
investeringer i kraftfôrbasert husdyrhold i fylket i 2005
selv om disse produksjonene representerer større
verdiskaping målt i brutto omsetning enn melke- og
storfekjøttproduksjon. Ut fra en helhetlig vurdering er
det imidlertid i Strategi for landbruksrelatert
næringsutvikling valgt å prioritere melke- og
storfekjøttproduksjon som et spesielt satsingsområde.
Denne prioriteringen er i stor grad valgt ut fra en
vurdering av stort investeringsbehov i en næring med svak
lønnsomhet. Videre er det tatt hensyn til de relativt
store ringvirkningene melke- og storfekjøttproduksjon har
i form av sysselsetting og kulturlandskap. Bruken av
midlene viser videre at offentlig støtte i større grad er
utløsende for investeringer innen melke- og
storfekjøttproduksjon enn det er for investeringer innen
kraftfôrbasert husdyrhold. Av det totale antall tilsagn
(70 saker) er det gitt tilsagn om støtte til 15
melkesamdrifter (15 saker) og ett fellesprosjekt innenfor
storfekjøttproduksjon (biffring). Av melkesamdriftene er
det 10 samdrifter med arbeidsfellesskap mellom to eller
flere deltakere. I de øvrige fem samdriftene er det i
hovedsak en aktiv deltaker mens de øvrige deltakerne i
stor grad er passive.
En gjennomgang av de kostnadsoverslag som ligger til grunn
for tilsagn om investeringsstøtte viser at BU-midlene har
bidratt til å utløse investeringer i driftsbygninger i
fylket på til sammen 149,8 millioner kr. Prosjektene viser
følgende størrelsesfordeling:
Kostnadsoverslag |
Antall saker
|
Over 4 millioner kroner 2 – 4 millioner
kroner 1 - 2 millioner kroner Under 1
millioner kroner Sum
|
13 14 12 21 70
|
Mat og foredling Fordelingen av tilsagn innenfor utviklingstiltak/nye
næringer viser et langt større mangfold enn det som er
tilfelle innenfor tradisjonelt jordbruk. Det er i alt gitt
52 tilsagn til prosjekt som er fordelt på 27 ulike
næringskoder. Innovasjon Norges saksoppfølgingssystem er
ikke tilrettelagt slik at det er mulig å registrere
tilsagn direkte i forhold til prioriteringene i Strategi
for landbruksrelatert næringsutvikling. Det er likevel
mulig å foreta en tilfredsstillende fordeling i forhold
til strategiens prioriteringer basert på prosjektenes
næringskode. Ut fra prosjektenes næringskode er det gitt
tilsagn om støtte til 24 prosjekt med et samlet
støttebeløp på 3 250 000 kroner til prosjekt innenfor
satsingsområdet Mat og foredling. Dette betyr at 45 % av
samlet støtte bevilget til utviklingstiltak/nye næringer
er bevilget til prosjekt innenfor satsingsområdet Mat og
foredling. Når det gjelder effekten av de tildelte
BU-midlene til satsingsområdet Mat og foredling, er det
viktig å påpeke at det i tillegg for Nord-Trøndelag er
bevilget mer enn 5,5 millioner kroner til matrelaterte
prosjekt over Matprogrammet (VSP-Mat). I tillegg kommer ca
1,7 millioner kroner som er bevilget fra sentralt nivå i
Innovasjon Norge til Kompetansenavet ved Mære
landbruksskole. Totalt forteller dette at aktivitetsnivået
innenfor matområdet aldri har vært så høyt som i 2005 målt
i kroner.
Et interessant trekk ved utviklingen, er at også de ytre
delene av Namdalen i betydelig grad har kommet
på kartet med flere nyetableringer og utvikling
innenfor eksisterende småskala matbedrifter. Den høye
aktiviteten i dette geografiske området bør delvis kunne
tilskrives tidligere års forprosjekt finansiert over
BU-midlene. At større prosjekt over hele fylket nå delvis
finansieres over Matprogrammet, viser også at BU-midlene
til utviklingstiltak/nye næringer sannsynligvis vil få en
stadig større betydning i forhold prosjekters tidligfase i
framtida.
Forøvrig synes det klart at prioriteringen av Mat og
foredling også når det gjelder bruk av virkemidler er med
på å opprettholde den høye aktiviteten vi har sett
innenfor småskala mat i Nord-Trøndelag i siste
5-årsperiode. Det mangfoldet som er skapt ble også
gjenspeilet under Trøndersk Matfestival sommeren 2005.
Utmark,
opplevelsesnæring og mat Det er på samme måte som nevnt ovenfor, ingen direkte
registrering i Innovasjon Norges saksoppfølgingssystem for
det prioriterte satsingsområdet Utmark, opplevelsesnæring
og mat. En fordeling i forhold til prosjektenes
virksomhetskode tilsier imidlertid at det er gitt tilsagn
om støtte til 16 prosjekt med et samlet støttebeløp på 2
074 000 kroner innenfor satsingsområdet Utmark,
opplevelsesnæring og mat.
Fordelingen av prosjekter innenfor dette satsingsområdet
viser at det er gitt tilsagn om støtte til 10 prosjekter
for utvikling av overnattingstilbud. I Strategi for
landbruksrelatert næringsutvikling er det lagt opp til en
restriktiv holdning vedrørende investeringer i
overnattingskapasitet. En gjennomgående vurdering i mange
av de sakene som er innvilget støtte til utvikling av
overnattingstilbud, er at dette er nødvendig for å kunne
ta ut en merverdi i forhold til et annet
opplevelsestilbud. Dette har hovedsak vært innenfor
fisketurisme.
Til utbyggingstiltak i landbruket er det også en ordning
med lavrisikolån. Nord-Trøndelag har bevilget 27,6
millioner kroner til slike tiltak. I hovedsak har denne
ordningen vært forbeholdt tradisjonelt jord- og hagebruk,
samt våningshus. Låneporteføljen ved utgangen av året var
240,8 millioner kroner. I mange år ble det bevilget
såkalte investeringslån i landbruket. Disse var rentefrie.
Porteføljen på slike lån var 109,3 millioner kroner.
Fiskeflåten Innovasjon Norge gir finansiering hovedsaklig i form av
lån for å bidra til fornyelse av fiskeflåten og
videreutvikling av fiskerinæringen. Nordlandskontoret har
kundeansvaret for disse prosjektene og saksbehandler denne
typen saker i samarbeid med Innovasjon
Norge Nord-Trøndelag. Det ble bevilget 1,0 million
kroner i form av tilskudd til strukturtiltak i fiskeflåten
i Nord-Trøndelag i 2005. Det ble ikke bevilget markedslån
til fiskeflåten i 2005.
Etablererstipend og inkubatorstipend Det ble gitt 47 tilsagn og bevilget 6,9 millioner kroner
i form av etablererstipend og nettverkskreditt i 2005.
Dette er noe mindre enn i 2004. Til sammen 44% av
stipendene gikk til kvinnelige etablerere. Inkubatorstipend
er et virkemiddel som er svært likt etablererstipend, men
det er et krav at etablereren blir tatt inn i en godkjent
inkubator. I slike tilfelle kan stipendene bli større enn
ordinære etablererstipend. I 2005 ble det bevilget 6
inkubatorstipend på til sammen 1,2 millioner kroner.
Fylkeskommunale virkemidler Innovasjon Norge fikk 3 millioner kroner i ramme fra
fylkeskommunen for 2005 til bruk i en særskilt
nyskapingssatsing i den sørlige delen av fylket (Stjørdal,
Levanger og Frosta). Det ble bevilget 3,5 millioner kroner
i tilskudd og 4,4 millioner kroner i lån fra Regionalt
Utviklingsfond i 2005. Den store saken blant disse var
Produsentpakkeriet Trøndelag AS som fik 2,75 millioner
kroner både i lån og tilskudd.
Transportstøtte Rammen for regional transportstøtte var 2 millioner
kroner. Det ble bevilget 32 tilsagn med tilsammen kr 1,9
millioner kroner.
Regionalt
utviklingsprogram (RUP) Regionalt utviklingsprogram for
Nord-Trøndelag er en samhandlingsarena for regionale
aktører innenfor næringsutviklingsområdet. Innovasjon
Norge har laget et eget innspillsdokument til RUP og
bidratt med midler og ved finansiering av tiltak som
ligger innenfor innsatsområdene. I tillegg har kontoret
deltatt på regionvise møter om RUP.
SkatteFUNN SkatteFUNN ble innført i 2002. Gjennom denne ordningen
får bedriftene skattefradrag for FoU-tiltak. Målet er å
øke FoU-innsatsen i næringslivet. Innovasjon Norge er
saksbehandler for disse søknadene og det gis informasjon
om ordningen både gjennom møter med bedriftene og ved bruk
av egne agenter. Det ble behandlet 86 saker i
Nord-Trøndelag i 2005. Pågangen av søknader har vært
betydelig mindre i 2004 da det ble behandlet 143 saker.
Dette er en utvikling som registreres over hele landet.
FRAM FRAM-programmet er et
ledelses- og strategiutviklingsprogram. Det ble i 2005
startet ett og avsluttet ett FRAM-prosjekt. Totalt gikk
det fem FRAM-prosjekter i Nord-Trøndelag ved utgangen av
året. Et av prosjektene var FRAM MAT sammen med
Sør-Trøndelag. Et annet var spesielt innrettet mot
transportbedrifter og var finansiert over
kompensasjonsmidlene for arbeidsgiveravgift. Dessuten var
ett av prosjektene et FRAM-Agro der deltakerne er
gårdbrukere fra Verdal.
Eksportsatsing
Trøndelag I 2001 ble det på initiativ fra fylkeskommunene og SND i
Trøndelag startet et 3-årig prosjekt: Eksportsatsing
Trøndelag. Prosjektet ble finansiert og gjennomført i et
samarbeid mellom tidligere SND, Norges Eksportråd og Nord-
og Sør-Trøndelag fylkeskommuner. Disse utgjorde også
prosjektets styringsgruppe.
Eksportsatsing Trøndelag ble forlenget som prosjekt i
2004, men er i 2005 avsluttet som prosjekt. Arbeidet i
Eksportsatsing Trøndelag videreføres nå som et mer
langsiktig eksportsatsingsprogram som finansieres av de
samme aktører som tidligere. Styringsgruppen for
programmet er også den samme som tidligere. I tillegg
samarbeider Eksportsatsing Trøndelag tett med
Nord-Trøndelag Import- og Eksportforum, Midt-Norsk
Handelskammer, Europakontoret i Brüssel, NHO, LEN, SINTEF,
NTNU, HIST, HINT, BI og ulike konsulentmiljøer.
Programmet har som mål å bidra til økt eksport og styrket
bevissthet om internasjonalisering hos de bedrifter
som deltar. Det skal skje via økt eksportkompetanse,
nettverksbygging og gjennomføring av en systematisk og
langsiktig satsing mot lønnsom eksport. Alle
bedrifter som deltar i prosjektet gjennomfører en
situasjonsanalyse. Disse situasjonsanalysene har vist seg
å være en god start i en bedrifts
internasjonaliseringsprosess.
Deltakelsen i programmet fra bedriftene
har vært meget stor, og ved utgangen av 2005 har vi
gjennomført en innledende situasjonsanalyse i 195
bedrifter. Mange av disse bedriftene har i perioden
2001-2005 satt i gang aktiviteter i eksportmarkedet med
økonomisk støtte fra Eksportsatsing Trøndelag, det vil
si midler fra Innovasjon Norge og Nord- og
Sør-Trøndelag fylkeskommune.
I regi av Eksportsatsing Trøndelag er det også etablert en
rekke nettverk for eksportbedrifter i Trøndelag. Ved
utgangen av 2005 har vi fem slike nettverk i arbeid. Disse
er:
- Miljøteknologi Sør-Europa
- Helse/medisin
- Olje/gass Russland
- Energiklynge Polen
- UT-prosjektet for IKT-bedrifter
Tilsammen deltar 35 bedrifter i disse nettverkene.
Nord-Trøndelagsforskning (NTF) har gjennom hele
programperioden gjennomført en følgeevaluering av
Eksportsatsing Trøndelag. Resultatet av evalueringen er
beskrevet i NTF-notat 2005: "Eksportsatsing Trøndelag.
Resultatnotat - Spørreundersøkelse 2004".
Det har vært en eksportøkning på 10,1 % fra
nord-trønderske bedrifter i 2005. Med det var
Nord-Trøndelag på sjuendeplass i landet over fylker med
størst eksportøkning.
Verdiskaping i
trebransjen Det er siden 2002 gjennomført et utviklingsprosjekt
som heter Verdiskaping i Trebransjen (ViT) med målsetting
å bidra til økt nyskaping og økt verdiskaping med
utgangspunkt i trevirke som råstoff. Dette har vært et
samarbeid mellom fylkeskommunen, landbruksavdelingen hos
fylkesmannen og Innovasjon Norge. Prosjektleder er Per
Reidar Næss ved Nord-Trøndelagsforskning. Det er arbeidet
med tilsammen 25 delprosjekter blant annet innenfor
massivt tre, design og innvendig panel. Totalt har omlag
40 bedrifter i Nord-Trøndelag vært involvert i disse
prosjektene som til sammen har hatt en økonomisk ramme på
20 millioner kroner. Prosjektet planlegges videreført
under navnet ViT Trøndelag som skal arbeide i begge
trøndelagsfylkene.
Ungdomssatsingen Nord-Trøndelagskontoret har egen ungdomskontakt.
Innovasjon Norge gjennomførte det tredje prosjektet av
Alkymisten i 2005 med 27 deltakere. Målsettingen med
Alkymisten er å lose ungdommene gjennom den vanskelige
utviklingsfasen. Alkymisten er en unik sjanse til å få
kyndig rådgiving og hjelp for å utvikle sin forretningsidé
samt opparbeide seg et nettverk. I tillegg har kontoret
vært aktiv i arbeidet med ungdomsbedrifter og var med og
arrangerte en todagers entreprenørskapssamling for ungdom
i november. Til sammen 47 % av etablerstipendene gikk til
ungdom i 2005. Måltallet i fylkeskommunens tildelingsbrev
var 25 %.
Kvinnesatsing Målet for Innovasjon Norges kvinnesatsing er å øke
kvinnenes andel og engasjement i næringslivet, både som
næringsutviklere og ledere i norske bedrifter. Dette betyr
at en større andel av Innovasjon Norges midler skal brukes
på kvinner som næringsutviklere, og på kvinnerettede
prosjekter. Arbeidet er organisert som et eget prosjekt -
Kvinner i fokus - med en kontaktperson på hvert
distriktskontor. Arbeidet med kvinnesatsing i
Nord-Trøndelag skjer i et nært samarbeid med
fylkeskommunen og fylkesmannens landbruksavdeling. Av
konkrete tiltak kan nevnes nettverkskreditt, pilotprosjekt
i en kommune, informasjonstiltak og kompetansetiltak.
Forøvrig henvises til rapportering i neste kapittel.
Kultur og næring I tildelingsbrevet fra fylkeskommunen ble Innovasjon
Norge bedt om å legge opp en spesiell satsing som ivaretok
prosjekter innenfor området kultur/næring. Omfanget av en
slik satsing burde være på 2 millioner kroner. Det ble
bevilget 1,7 millioner kroner innenfor dette området.
Regional
omstilling Omstillingsarbeidet gikk videre i Steinkjer og i
Innherred samkommune i 2005, men for Steinkjers del var
dette siste året med omstillingsstatus. Nytt prosjekt som
involverer Namdalseid og Flatanger samt kommunene Osen og
Roan i Sør-Trøndelag er startet. Forberedende arbeider er
på gang i Ytre Namdal.
Regional differensiert arbeidsgiveravgift (RDA) Innovasjon Norge hadde betydelig oppgaver i forbindelse
med kompensasjonsmidlene for RDA i 2005. Vi er med i
styringsgruppa for Nord-Trøndelag og har utarbeidet
tallgrunnlaget for arbeidet med handlingsplanen.
Innovasjon Norge har av styringsgruppa blitt bedt om å ha
operative funksjoner i form av søknadsbehandling,
gjennomføring av ekstraordinære FRAM-program og
utbetaling.
I 2005 ble det bevilget 6,5 millioner kroner til ulike
kompensasjonstiltak for bedrifter i Nord-Trøndelag.
Innovasjon Norge i Nordland har behandlet alle saker på
nasjonal transportstøtte som også er en del av
kompensasjonstiltakene for RDA. I 2005 ble det bevilget
12,5 millioner kroner til bedrifter i Nord-Trøndelag.
|