Kontoret i Polen (Warszawa)
Polen hadde i 2007 en vekst i BNP på 6,5 %, og det er den
sterkeste økonomiske veksten siden 1997. Dette skyldes økt
innenlands konsum, voksende eksport og store utenlandske
investeringer i Polen. Inflasjonen holdt seg fortsatt lav på 2,5
%, men den forventes å stige noe i 2008. Lønnsveksten i industrien
var 7 %, og arbeidsledigheten falt fra 14,9 % i 2006 til 11,7 % i
januar 2008.
Handelen mellom Norge og Polen
Det var også i 2007 en sterk økning i handelen mellom Norge og
Polen. Eksporten av tradisjonelle varer fra Norge til Polen økte
med 20,9 %, mens importen fra Polen økte med 21,5 %.
Polske turister til Norge
Antall gjestedøgn fra Polen økte med 26 % i 2007 sammenliknet med
2006. Siden 2005 har antall polske gjestedøgn økt fra litt over
100 000 til nesten 250 000, det vil si en økning på 142 %. Ingen
andre land kan vise til så stor vekst i turisttrafikken til Norge
som Polen.
Satsingsområder
I 2007 hadde kontoret i Polen spesielt fokus på følgende fem
områder:
- Turisme
- Sjømat
- Forsvar
- Fornybar energi og miljøteknologi
- IKT
Messer
I 2007 organiserte kontoret tre messer med felles norsk stand:
Polfish – International fair of Fish Processing and Fish
Products
På Polfish, som ble arrangert i Gdansk i mai, organiserte vi i
samarbeid med Eksportutvalget for fisk en felles norsk stand. 17
norske bedrifter var representert. Polfish er den viktigste messen
i Polen for fiskeindustrien, og den ble en stor suksess for norsk
sjømat og viste tydelig den sterke posisjonen Norge har som
fiskeeksportør til det polske markedet.
TT Warsaw – International Tourism Fair TT Warsaw Tour &
Travel
Denne messen som hadde 500 utstillere fra 59 land, ble
arrangert i Warszawa i september. Den er en av de største
reiselivsmessene i Sentral- og Øst-Europa og den viktigste
internasjonale møteplassen i Polen for reiselivsnæringen. For
første gang organiserte vi en norsk fellesstand hvor 21 norske
reiselivsbedrifter deltok. Den norske standen vakte stor
oppmerksomhet og ble av en gruppe journalister kåret til den mest
profesjonelle og originale på hele messen. Norge var valgt som
årets partnerland under messen, og dette ga Norge en svært god
profilering som turistdestinasjon.
Poleko – International Ecological Fair
Poleko er den største messen i Sentral og Øst-Europa
innenfor miljøteknologi og fornybar energi. Den ble arrangert i
Poznan i november, og kontoret i Warszawa organiserte for første
gang en felles norsk stand. 20 norske bedrifter deltok. De fleste
av disse tilhørte nettverkene Green Business Norway og Clean Tech
Mid-Norway. Fra polsk side ble det vist stor interesse for norsk
teknologi for å løse miljøproblemer som Polen og andre land i
Sentral- og Øst-Europa nå står overfor.
Kundeprosjekter
Blant norske bedrifter er det stor og økende interesse for Polen.
Dette gjelder både bedrifter som ser på Polen som et stort og
voksende marked, og bedrifter som er interessert i å finne seg en
partner i Polen for teknologisamarbeid eller produksjon. I 2007
gjennomførte kontoret i Warszawa betalte prosjekter for 19 norske
bedrifter. Av disse var 5 små og mellomstore bedrifter (SMB).
I tillegg utførte vi betalte tjenester for til sammen 34
bedrifter som deltok på TT Warsaw og Poleko. De fleste av disse
var små og mellomstore bedrifter.
Kontoret hadde i
2007 seks medarbeidere.