Gå rett til innholdet



Årsrapport 2007

Danmark

Danmark gjennomgikk i januar 2007 en omfattende omstrukturering i den offentlige sektor, Strukturreformen, som bla. medførte at Danmark ble inndelt i fem større regioner. De fem regionene er henholdsvis Nordjylland, Midtjylland, Syddanmark, Sjælland og Hovedstaden, og erstatter de gamle 13 amter. Innovasjon Norge har fulgt næringslivets utvikling og har god kontakt til de forskjellige nye regionene.

Foto: Johannes Jansson/norden.org

 

 

 

 

 


Innovasjon Danmark har alltid vært spesielt aktive i hovedstaden København, som ligger i Øresundsregionen. Regionen har hele 3,6 millioner innbyggere og en fjerdedel av Danmark og Sveriges samlede BNP fremstilles her.

Næringslivet i området er i kraftig vekst, spesielt når det kommer til forskning og utvikling. F.eks. er regionen rangert som nummer tre i Europa, etter London og Paris, når det kommer til medisinsk og bioteknologisk forskning. Øresundsregionen er så attraktiv at The Economist i sin årlige kåring utnevnte det danske ”business environment” som verdens beste, og det er ingen tegn på at tendensene vil stagnere.

Området er den region i Skandinavia hvor det etableres flest bedrifter og man ser i dag at områdets gode muligheter for å henge med på de nyeste trendene innen forskning og utvikling gjør at stadig flere bedrifter velger å etablere seg her. Det finnes flere nettverk i regionen hvor Innovasjon Norge er representert og aktive.

Høsten 2007 blev Per Sponholtz ansatt som leder for både handels- og turisme delen av Innovasjon Norges arbeid i Danmark.

Reiseliv:

I slutten av 2007 startet vi med å utarbeide en situasjonsanalyse av danskenes reisevaner til Norge, for å kunne profilere Norge som feriedestinasjon på best mulig måte. Analyseprosjektet gir Innovasjon Norge i Danmark et godt overblikk over hvilke produkter reiselivsmarkedet etterspør og hva som skal til for at våre kunder velger å feriere i Norge.

Følgende prosjekter ble gjennomført I 2007 mot det danske reiselivsmarkedet:

  • Vinterkampanje 07
  • Sommerkampanje
  • Kortferiekampanje
  • Presseprosjekt med visningstur for Norge som reisemål
  • Katalog for Norge som reisemål
  • MICE-kampanje for økt fokus og kjennskap til hva Norge kan by på innen seminar og konferansekonseptet.
  • Ulike messer og konferanser hvor norske tilbydere møter potensielle svenske kunder, herunder Norwegian Travel Workshop.

Kreative industrier:

Danmark er et marked som har vist stor suksess med verdiøkning av ulike produkter gjennom design og merkevaregygging. Dette er et land mange norske bedrifter ønsker å lære om og av, nettopp basert på deres erfaringer med design i kommersialiseringsprosessen. I tillegg er det, i det danske markedet, en økende interesse for norsk design.

Den økende interessen fra markedet og for markedet har det siste året resultert i at Danmark har vært et sentralt marked for Innovasjon Norges designarbeid. Gjennom satsingsansvarlig er det gjennomført en rekke prosjekter for å øke kjennskapen til mulighetene og lære av Danmark.

Knyttet opp mot de markedsmuligheter som er identifisert i denne sammenheng ble det høsten 2007 arrangert et seminar der de siste trender i norsk møbeldesign ble presentert i form av en spesialutstilling i den norske ambassadørbolig i Danmark. Under utstillingen tilberedte og serverte Michelin restauranten NOMAs sjefskokk friske norske matvarer som kamskjell, kongekrabber, ryper og multer i den eksklusive gastronomiens tegn.

 Designutstillingen var i samarbeid med Insidenorway og designefenomenet Norway Says som har gjort kometkarriere på den europeiske møbelscenen. 

Målgruppene var designere, arkitekter, forhandlere, restauranter, fiskegrossister, samt dags- og fagpresse. 100 gjester som representerte alle grupper deltok på arrangementet som fikk mye positiv omtale både i TV, dags- og fagpresse. .

IT-sektoren

Tjenestesektoren utgjør omkring 70 % av det danske BNP og 75 % av danskene er ansatt i servicesektoren, hvor den største sektoren er IT tjenester samt generell og teknisk rådgivning og konsulentvirksomhet. Bla. finner man den største skandinaviske konsentrasjonen av IT-kompetanse i Øresundsregionen.

Kontoret i Danmark tilbyr kontorplass for bedrifter i en oppstartfase som del av den støtte vi kan bidra med ved introduksjon til Danmark som marked.  Tilbudet har vært meget flittig benyttet spesielt blant IT-bedrifter som benytter dette for å redusere risikoen ved etablerting og komme nærmere rådgiverne ved vårt kontor. Med dette som basis gjennomførte Innovasjon Norge i København en rekke prosjekter sammen med norske IT-bedrifter i markedet.

Byggebransjen

Byggesektoren i Danmark har de siste årene opplevd en sterk høykonjunktur, spesielt innen boligbygging. Fremgangen skyldes i høy grad veksten i boligprisene, økt privat forbruk og den lave utlånsrenten. Bransjen har hatt problemer med å skaffe nok kvalifisert arbeidskraft til å etterkomme den store etterspørselen. Det siste års stabilisering av boligprisene, den voksende renten og den forventede stabilisering i danskenes forbruk har imidlertid bremset opp i etterspørselen.

Innovasjon Norge gjennomførte i 2007 et antall prosjekter for SMB i bransjen med stort internasjonalt potensiale.

Fornybar energi:

København-kontoret deltok i et paneuropeisk prosjekt for å se må narkedet for vind og bølge energi. Hensikten var å undersøke og understreke markedsmuligheter for norske selskaper innen dette området. Arbeidet var en aktivitet i arbeidet med å økt fokus på denne viktige sektoren.



Per Sponholtz
Direktør

Innovasjon Norge
Amaliegade 39
DK-1256 København K
Danmark

T: + 45 33 14 01 24
F: + 45 33 14 08 24
E: copenhagen.trade@
innovationnorway.no
 

www.innovasjonnorge.no/
danmark

Reiseliv:
T: + 45 33 19 36 00
F: + 45 33 19 36 06
E: copenhagen.travel@
innovationnorway.no


www.visitnorway.com