Danmark
Danmark gjennomgikk i januar 2007 en omfattende omstrukturering i
den offentlige sektor, Strukturreformen, som bla. medførte at
Danmark ble inndelt i fem større regioner. De fem regionene er
henholdsvis Nordjylland, Midtjylland, Syddanmark, Sjælland og
Hovedstaden, og erstatter de gamle 13 amter. Innovasjon Norge har
fulgt næringslivets utvikling og har god kontakt til de
forskjellige nye regionene.
Innovasjon Danmark har alltid vært spesielt aktive i
hovedstaden København, som ligger i Øresundsregionen. Regionen har
hele 3,6 millioner innbyggere og en fjerdedel av Danmark og
Sveriges samlede BNP fremstilles her.
Næringslivet i området er i kraftig vekst, spesielt når det kommer
til forskning og utvikling. F.eks. er regionen rangert som nummer
tre i Europa, etter London og Paris, når det kommer til medisinsk
og bioteknologisk forskning. Øresundsregionen er så attraktiv at
The Economist i sin årlige kåring utnevnte det danske ”business
environment” som verdens beste, og det er ingen tegn på at
tendensene vil stagnere.
Området er den region i Skandinavia hvor det etableres flest
bedrifter og man ser i dag at områdets gode muligheter for å henge
med på de nyeste trendene innen forskning og utvikling gjør at
stadig flere bedrifter velger å etablere seg her. Det finnes flere
nettverk i regionen hvor Innovasjon Norge er representert og
aktive.
Høsten 2007 blev Per Sponholtz ansatt som leder for både handels-
og turisme delen av Innovasjon Norges arbeid i Danmark.
Reiseliv:
I slutten av 2007 startet vi med å utarbeide en situasjonsanalyse
av danskenes reisevaner til Norge, for å kunne profilere Norge som
feriedestinasjon på best mulig måte. Analyseprosjektet gir
Innovasjon Norge i Danmark et godt overblikk over hvilke produkter
reiselivsmarkedet etterspør og hva som skal til for at våre kunder
velger å feriere i Norge.
Følgende prosjekter ble gjennomført I 2007 mot det danske
reiselivsmarkedet:
- Vinterkampanje 07
- Sommerkampanje
- Kortferiekampanje
- Presseprosjekt med visningstur for Norge som reisemål
- Katalog for Norge som reisemål
-
MICE-kampanje for økt fokus og kjennskap til hva Norge kan by på
innen seminar og konferansekonseptet.
-
Ulike messer og konferanser hvor norske tilbydere møter
potensielle svenske kunder, herunder Norwegian Travel Workshop.
Kreative industrier:
Danmark er et marked som har vist stor suksess med verdiøkning av
ulike produkter gjennom design og merkevaregygging. Dette er et
land mange norske bedrifter ønsker å lære om og av, nettopp basert
på deres erfaringer med design i kommersialiseringsprosessen. I
tillegg er det, i det danske markedet, en økende interesse for
norsk design.
Den økende interessen fra markedet og for markedet har det siste
året resultert i at Danmark har vært et sentralt marked for
Innovasjon Norges designarbeid. Gjennom satsingsansvarlig er det
gjennomført en rekke prosjekter for å øke kjennskapen til
mulighetene og lære av Danmark.
Knyttet opp mot de markedsmuligheter som er identifisert i denne
sammenheng ble det høsten 2007 arrangert et seminar der de siste
trender i norsk møbeldesign ble presentert i form av en
spesialutstilling i den norske ambassadørbolig i Danmark. Under
utstillingen tilberedte og serverte Michelin restauranten NOMAs
sjefskokk friske norske matvarer som kamskjell, kongekrabber,
ryper og multer i den eksklusive gastronomiens tegn.
Designutstillingen var i samarbeid med Insidenorway og
designefenomenet Norway Says som har gjort kometkarriere på den
europeiske møbelscenen.
Målgruppene var designere, arkitekter, forhandlere, restauranter,
fiskegrossister, samt dags- og fagpresse. 100 gjester som
representerte alle grupper deltok på arrangementet som fikk mye
positiv omtale både i TV, dags- og fagpresse. .
IT-sektoren
Tjenestesektoren utgjør omkring 70 % av det danske BNP og 75 % av
danskene er ansatt i servicesektoren, hvor den største sektoren er
IT tjenester samt generell og teknisk rådgivning og
konsulentvirksomhet. Bla. finner man den største skandinaviske
konsentrasjonen av IT-kompetanse i Øresundsregionen.
Kontoret i Danmark tilbyr kontorplass for bedrifter i en
oppstartfase som del av den støtte vi kan bidra med ved
introduksjon til Danmark som marked. Tilbudet har vært meget
flittig benyttet spesielt blant IT-bedrifter som benytter dette
for å redusere risikoen ved etablerting og komme nærmere
rådgiverne ved vårt kontor. Med dette som basis gjennomførte
Innovasjon Norge i København en rekke prosjekter sammen med norske
IT-bedrifter i markedet.
Byggebransjen
Byggesektoren i Danmark har de siste årene opplevd en sterk
høykonjunktur, spesielt innen boligbygging. Fremgangen skyldes i
høy grad veksten i boligprisene, økt privat forbruk og den lave
utlånsrenten. Bransjen har hatt problemer med å skaffe nok
kvalifisert arbeidskraft til å etterkomme den store
etterspørselen. Det siste års stabilisering av boligprisene, den
voksende renten og den forventede stabilisering i danskenes
forbruk har imidlertid bremset opp i etterspørselen.
Innovasjon Norge gjennomførte i 2007 et antall prosjekter for SMB
i bransjen med stort internasjonalt potensiale.
Fornybar energi:
København-kontoret deltok i et paneuropeisk prosjekt for å se må
narkedet for vind og bølge energi. Hensikten var å undersøke og
understreke markedsmuligheter for norske selskaper innen dette
området. Arbeidet var en aktivitet i arbeidet med å økt fokus på
denne viktige sektoren.