Økt innovasjon i næringslivet
Innovasjon Norge skal bistå entreprenører, etablerte bedrifter og
ulike innovasjonsmiljøer for å skape økt innovasjon i
næringslivet. I siste kundeeffektundersøkelse svarer 63
prosent at bistanden fra Innovasjon Norge har ført til økt
innovasjon i bedriften.
Innovasjon Norges arbeid for å skape økt innovasjon er rettet mot
tre hovedmålgrupper:
1. Entreprenørskap
Innovasjon Norge skal bidra til økt omfang av lønnsomme
etableringer. Av de samlede bevilgningene i 2006 på ca 4,6
milliarder, gikk 527 millioner eller 11 prosent til etablerere.
Unge og kvinner er prioriterte målgrupper.
Resultatene for 2006 viser at det er gode vilkår i Norge for å
etablere ny virksomhet, også sammenlignet med andre land. Det
viser internasjonale målinger. I 2006 kunne vi registrere en netto
økning i antallet bedrifter i Norge. Tallene viser også at unge
bedrifter oppnår større innovasjonseffekt av samarbeidet med
Innovasjon Norge enn eldre bedrifter.
Blant tiltakene for økt entreprenørskap, er Etablererstipend,
Inkubatorstipend, Etablerergrupper, Unge i Fokus og Kvinner i
Fokus. Andre er Veiledning til oppfinnere, Såkornfondene og det
største profileringstiltaket for entreprenørskap noensinne, nemlig
”Skaperen” på TV2. I 2007 planlegger Innovasjon Norge å slå
oppfinnerstipendet, BU-stipendet, etablererstipendet og
inkubatorstipendet sammen til ett stipend.
2. Innovasjon i etablerte bedrifter
Innovasjon Norge skal bidra til økt innovasjonsevne og –takt i
etablerte bedrifter. I 2006 gikk 1,5 milliarder kroner til
innovasjonstiltak i etablerte bedrifter, mot 1,1 milliarder i
2005. Det utgjør 33 prosent av de totale bevilgningene i 2006, mot
ca en fjerdedel året før. Omtrent en fjerdedel av prosjektene er
rettet mot kvinner spesielt.
67 prosent av kundebedriftene som mottok tjenester fra
Innovasjon Norge i 2002 mener at bistanden i stor grad har
bidratt til kompetanseheving i bedriften, særlig innefor
produktutvikling, utvikling av produksjonsprosesser og
markedsutvikling. To tredjedeler mener også at prosjektet som
Innovasjon Norge har bidratt til har hatt betydning for bedriftens
lønnsomhet.
Tjenestetilbudet til etablerte bedrifter omfatter
kompetanseprogram FRAM for ledere i små og mellomstore bedrifter,
Næringsrettet design, Innovasjon Møbel og Bransjeorientert
IT-program (BIT), mens de såkalte BU-midlene, eller
bygdeutviklingsmidlene, er rettet mot landbruksektoren og nye
næringer i tilknytning til denne.
Kvinner i Fokus og GRO-programmet er rettet mot kvinner spesielt,
mens Verdiskapingsprogrammet for mat utgjør en viktig satsing med
et forbruk i 2006 på ca 105 millioner kroner.
Bioenergiprogrammet, Trebasert innovasjonsprogram, Marint
innovasjonsprogram og Verdiskapingsprogrammet for reindrift
utgjorde henholdsvis ca 23, 22, 19 og 5 millioner i fjor.
Den årlige konferansen InnoTown i Ålesund i mai er rettet mot
små og mellomstore bedrifter med internasjonale vekstambisjoner.
3. Etablering og oppbygging av regionale og nasjonale
innovasjonsmiljøer
Innovasjon Norge skal bidra til økt innovasjonsevne og –takt
gjennom etablering og oppbygging av regionale og nasjonale
innovasjonsmiljøer.
Arena-programmet ble etablert av Innovasjon Norge, Forskningsrådet
og SIVA i 2003. Arena skal bidra til å øke verdiskapingen i
regionale næringsmiljøer gjennom å styrke samspillet mellom
næringsaktører, kunnskapsaktører og det offentlige. I 2006 var
programrammen 37,2 millioner kroner fordelt på 21 prosjekter. En
midtveisevaluering gjort i 2006 konkluderer at Arena har vært et
nyskapende tiltak med bra måloppnåelse.
NCE-programmet skal bidra til økt verdiskaping gjennom å utløse og
forsterke samarbeidsbaserte innovasjon- og
internasjonaliseringsprosesser i vekstkraftige næringsklynger med
klare ambisjoner og gode muligheter for vekst. Programmet hadde en
ramme på 36,6 millioner kroner og oppnådde i stor grad sitt første
delmål i 2006: å skape interesse og engasjement for utvikling av
klynger med stort vekstpotensial.
Fokus i 2007
I 2007 vil Innovasjon Norge legge større vekt på å mobilisere,
rekruttere og kvalifisere bedrifter for internasjonal satsing.
Rekrutteringen vil i økende grad bli rettet mot sterke
næringsmiljøer som inngår i Arena- og NCE-programmet. Det vil
kreve et enda tettere samarbeid mellom Innovasjon Norges
distriktskontorer og utekontorer. Et annet formål med å styrke
dette samarbeidet, er å kunne gi et bedre tilbud til de mest
lovende etablererne med internasjonale ambisjoner.