Styrke profileringen av Norge
Innovasjon Norge skal styrke profileringen av Norge og norsk
næringsliv internasjonalt. Resultatene fra fjoråret viser
stigende investeringsvilje- og evne i norsk reiselivsnæring og
større interesse for Norge som reisemål.
Innovasjon Norges arbeid for økt profilering av Norge er
organisert i tre arbeidsområder:
1. Profilering av norsk næringsliv
Innovasjon Norge skal bidra til å gjøre norsk næringsliv og
teknologi kjent i utlandet gjennom deltakelse på delegasjoner,
messer og gjennom andre profilerende tiltak.
I 2006 inviterte Innovasjon Norge norske bedrifter til å delta i
næringslivsdelegasjonene i forbindelse med statsbesøkene til
Sveits og Irland og det offisielle besøket til India. Hele 179
bedrifter deltok i de tre delegasjonene, som inneholdt
fagseminarer, rundebordskonferanser, B2B-møter og sosiale
arrangementer hvor deltakerne kunne knytte kontakter. I tillegg
deltok 381 bedrifter på til sammen 31 fagmesser i hele 16 land i
løpet av fjoråret.
Innovasjon Norge evaluerer
hver delegasjonsreise. Tilbakemeldingene viser stor tilfredshet
blant deltakerne. Utover evalueringene er det ikke konkrete
måltall for dette området.
2. Norge som reisemål
Innovasjon Norge skal bidra til økt lønnsomhet i reiselivsnæringen
og økte markedsandeler i utlandet. Totalt disponerte Innovasjon
Norge 287 millioner kroner til profilering av norsk reiseliv i
2006, hvorav 126 millioner er brukerbetaling. Det innebærer en
kraftig økning som en følge av en klar satsing og økte
bevilgninger i fjorårets statsbudsjett. Prioriterte land i 2006,
foruten tradisjonelle land som Tyskland og USA, var Russland,
Kina, Polen og India. Lån og tilskudd til de ulike
reiselivsnæringene utgjorde 240 millioner kroner i 2006, hvorav en
stor andel gikk til nyetablering og revitalisering av
overnattingskapasitet i distriktene.
Resultatene for 2006 viser en økende investeringsvilje og –evne i
reiselivsnæringen. Prosjektene har en større økonomisk ramme og er
mer komplekse enn før. Reiselivsportalen Visitnorway.com er rettet
mot turister og hadde over 4 millioner besøkende i 2006, som er 25
prosent høyere enn året før. Det vitner om økende interesse for
Norge som reisemål. Videre målte Innovasjon Norge 5125
avisartikler, 263 tv-innslag og 78 radioinnslag internasjonalt om
Norge som reisemål som følge av et målrettet arbeid mot
utenlandske medier.
I 2006 startet implementeringen av en ny og helhetlig
reiselivsstrategi for perioden fram til 2010. Sentrale tiltak for
perioden 2006-2010, er versjon to av reiselivsportalen
Visitnorway.com, markedsprosjekter for å øke andelen utenlandske
operatører som selger Norge, og pressearbeid for å øke omtalen av
Norge som reisemål. Norwegian Travel Workshop er et årlig
reiselivsarrangement i regi av Innovasjon Norge, der mer enn 500
norske og utenlandske turoperatører møttes i 2006.
3. Norges omdømme
Innovasjon Norges omdømmearbeid skal gi økt kjennskap, kunnskap og
preferanse til Norge i utvalgte land og målgrupper.
Innovasjon Norge deltok i 2005, sammen med Utenriksdepartementet,
som sekretariat for det statlig oppnevnte Omdømmeutvalget.
Anbefalingen for den videre satsingen på å bygge Norges omdømme
ble levert Utenriksministeren i mars 2006. Det er tatt hensyn til
omdømmeutvalgets arbeid i utformingen av Innovasjon Norges
reiselivsstrategi som presentert første kvartal.
På høsten startet et forprosjekt for bruken av design i
omdømmebyggingen med bred deltakelse fra Utenriksdepartementet,
Nærings- og handelsdepartementet, Designrådet og Innovasjon Norge.
NHO og Norsk Form deltok som observatører.
Implementeringen av reiselivsstrategien har inkludert
forbrukerkampanjer i utvalgte markeder, produksjon av
Norgesbrosjyrer, gjennomføring av messer mot utenlandsk
reiselivsbransje, workshops og diverse presseaktiviteter.
Arrangementet InnoTown i Ålesund inngår også som en del
av vårt omdømmearbeid.
4. Norge som investeringsland
Innovasjon Norge skal bidra til at utenlandsk næringsliv etablerer
ny virksomhet eller investerer i Norge. Per i dag har Innovasjon
Norge ingen særskilte tjenester rettet mot dette arbeidsområdet.
Flere hundre utenlandske bedrifter henvender seg til Innovasjon
Norge hvert år for å få informasjon om forhold relevant for
bedriftsetableringer i Norge. Kun et fåtall henvendelser ender i
konkrete investeringer. I 2006 vurderte Forskningsrådet og
Innovasjon Norge om Norge bør utvikle en målrettet
profileringstjeneste som FoU-nasjon mot utvalgte internasjonale
bedrifter på områder hvor Norge har sterke nærings- og
kunnskapsmiljøer. Det ble ikke satt av midler på statsbudsjettet
til en bred satsing. Forskningsrådet og Innovasjon Norge vurderer
nå alternative modeller med et vesentlig lavere ambisjonsnivå.
Fokus i 2007
India og Vietnam er interessante, nye markeder hvor Innovasjon
Norge vil fortsette satsingen i 2007.
Implementeringen av den nye reiselivsstrategien for Norge vil
fortsette i 2007. En revidering av Merkevaren Norge og en
relansering av nettportalen Visitnorway.com vil stå sentralt.
Målet for 2010 er at 3,5 millioner turister besøker Norge i 2010
og høyere lønnsomhet for reiselivsnæringen som en følge av
målrettede investeringer i innovasjon. Turistene skal oppleve
Norge som det nordiske landet som byr på de sterkeste og mest
attraktive opplevelsene i vakker og ren natur.
Fram mot 2010 vil Innovasjon Norge bidra til økt verdiskaping i
norsk reiseliv gjennom:
- økt satsing på merkevarebygging av Norge som reisemål
-
satsing på større grad av foredling av det norske
reiselivsproduktet gjennom framtidsrettede produkt- og
opplevelseskonsepter, med fokus på kortferier og sesongutvikling
-
innovasjon i eksisterende virksomheter med utviklingspotensial
og i innovative nyetableringer
-
økt satsing på betalingsdyktige målgrupper i de internasjonale
markedene