Økt internasjonalisering i næringslivet
Innovasjon Norge skal bidra til økt internasjonalisering gjennom å
formidle kunnskap om og utnytte muligheter på internasjonale
markeder. Innovasjon Norge skal også bidra til utveksling av
teknologi og kunnskap med andre land. Resultatene fra 2006
tyder på at norske bedrifter har større internasjonalt fokus enn
tidligere.
Innovasjon Norges arbeid for å økt internasjonalisering har fokus
på tre områder:
1. Spre kunnskap om internasjonale markeder
Innovasjon Norge skal bidra til økt kunnskap i næringslivet om
internasjonale markeder og muligheter.
Totalt behandlet Innovasjon Norges uteapparat og hovedkontor 24
600 generelle henvendelser om internasjonalisering i 2006, som er
en økning på over 10 prosent fra 2005.
Blant
tiltakene for å øke bedriftenes kunnskap om internasjonale
markedsmuligheter, er kurs og kompetanseprogrammer gjennom
Innovasjon Norges Eksportskole. Handelsteknisk avdeling besvarte i
2006 rundt 2 600 spørsmål om toll- og avgifter, dokumentasjon,
leveringsbetingelser og internasjonale kontrakter. Nyhetsbrevet
Eksportaktuelt er gratis, kommer ut annenhver uke og har 4800
abonnenter. Avdelingen Euro Info Centre (EIC) har spisskompetanse
på EU og EØS og gir blant annet informasjon om eksisterende og nye
finansieringsordninger. EIC besvarte 9600 henvendelser i 2006 og
hadde 8704 unike treff på sine nettsider i perioden juli til
desember 2006. EIC brukes mest av små bedrifter, spesielt
produksjonsbedrifter.
2. Utnytte internasjonale markedsmuligheter
Innovasjon Norge skal bidra til økt internasjonal aktivitet i
næringslivet.
Kundeeffektundersøkelsen som ble gjennomført i 2006 viser at
norske bedrifter som mottok tjenester fra Innovajon Norge i 2002
har hatt en omsetningsvekst, som følge av deltakelse i Innovasjon
Norges prosjekter, på 44 prosent i regionale, norske markeder. Det
er uendret fra 2005. Veksten i det nasjonale markedet var 36
prosent i 2005 og 42 prosent i fjor, som er en økning på 6
prosent. Omsetningsveksten i de internasjonale markeder var 18
prosent i 2005 og hele 28 prosent i 2006. Det at bedriftene hadde
den prosentvis største omsetningsøkningen i de internasjonale
markedene kan tyde på et mer internasjonalt fokus blant
bedriftene.
Blant ordningene for økt internasjonal aktivitet i næringslivet,
er INT-programmet - Internasjonalisering av nyetablerte
teknologibedrifter – FastTrack, en spissatsing rettet mot
teknologidrevne bedrifter og såkalte ”born globals”, og satsingen
Springboard som hjelper norske miljøer å utnytte tilbudet om
tilgang til utenlandske forsknings- og industriparker, nettverk,
finansielle virkemidler og annen bistand til bedrifter som vil
lykkes i internasjonale markeder.
SMB-I-ordningen, Forsknings- og utviklingskontrakter, også kalt
OFU/IFU, og forsvarsanskaffelser og gjenkjøp er andre ordninger.
Innenfor næringsutvikling og bistand er de mest sentrale tiltakene
beredskapssystemet NOREPS, eller Norwegian Emergency Preparedness
System, Matchmaking-programmet for Sør-Afrika og India, og
Næringslivets bistandskonferanse, den årlige, nasjonale
møtearenaen for næringsliv og bistand.
3. Utveksle internasjonal teknologi og kunnskap
Innovasjon Norge skal bidra til at norske bedrifter utnytter
teknologi og kunnskaper utviklet i utlandet og til eksport av
norsk teknologi. Det skal vi oppnå gjennom å etablere og utvikle
nettverk med norske og utenlandske bedrifter. I 2006 deltok nesten
2300 norske og 2600 utenlandske bedrifter i nettverk og allianser,
på studieturer og seminarer i regi av Innovasjon Norge.
Ordningen Innovation Norway Business Development Projects (INBDP)
skal bidra til at norske bedrifter får relevant informasjon om
teknologi og markedsmuligheter i andre land. Innovasjon Norge har
også teknologiutsendinger som innhenter informasjon om teknologi
og kompetanse internasjonalt, formidler denne og bistår norske
innovasjons- og forskningsmiljøer.
Fokus i 2007
Våren 2006 startet Innovasjon Norge, med Euro Info Centre som
prosjektleder, en gjennomgang av det totale EU-arbeidet i
virksomheten. Sluttrapporten er publisert og legges til grunn for
eventuelle forbedringer i det framtidige arbeidet med EU i
Innovasjon Norge. En annen endring i 2007 er at
Springboard-satsingen blir en del av programmet Internasjonal
vekst.
Innovasjon Norge arbeider også med nye rutiner og organisering for
INBDP for å få en mer målrettet og effektiv utnyttelse av
ordningen. Endringen vil blant annet innebære nye kriterier for
hvilke prosjekter som skal få støtte, at kunnskap om teknologi og
markedsmuligheter blir tilgjengeliggjort for alle på nett, og at
distrikts- og utekontorene vil samarbeide enda tettere.