FRAMTIDA VARER LENGE
- Næringslivet i Norge går på høygir for tiden. Ingenting gleder
meg mer enn det. Når dét er sagt, er det nå i de gode tidene vi må
legge grunnlaget for at våre barn og barnebarn også i framtida har
noe å leve av og for.
I en årsrapport skuer vi bakover. Mye av det vi i Innovasjon
Norge er stolt over og har utrettet i 2007 kan du lese mer om her.
Selv har jeg lyst til å se litt framover i denne lille ”epistelen”
min, og dele noen av tankene mine for framtida.
Innovasjon er stikkordet
Næringslivets konkurranseevne handler om vår evne til innovasjon
og fornyelse. Hvordan ta en ny idé og gjøre den lønnsom?
Ordet innovasjon omfatter sa mangt: nye produkter og tjenester, ny
teknologi, nye produksjons-, leverings-
eller forretningsprosesser, ny bruk av eksisterende kunnskap,
ny organisasjonsform og nye markeder. Felles for dem, er at de
skaper, eller er forventet å skape økonomiske verdier.
For å bidra til et innovativt og internasjonalt konkurransedyktig
næringsliv, må vi i Innovasjon Norge forstå og forholde oss til de
utfordringene som påvirker bedrifts- og næringsutviklingen i hele
landet, samtidig som vi spiller videre på og forsterker de gode
forutsetningene Norge har for innovasjon.
Utfordringer i framtida
Det er et par utfordringer for framtidas næringsliv som vi må ta
høyde for allerede nå.
Globaliseringen gir nye vekstmuligheter, mens klima og bærekraft
er vår tids viktigste utfordring. Alderen i befolkningen øker, noe
som på sikt gir knapphet på arbeidskraft. De gode medarbeiderne
krever mer av arbeidsgiverne og urbaniseringen vil øke: ennå flere
vil bo i byene.
Disse utfordringene påvirker bedrifts- og næringsutviklingen i
hele landet. Konkurransen blir tøffere og mer internasjonal,
kampen om arbeidskraften blir hardere og vi har nye krav om
bærekraftig utvikling. Næringslivet må forholde seg til disse
endringene, og for møte utfordringene, startet vi i 2007 arbeidet
med en ny strategi for Innovasjon Norge.
Vi i Innovasjon Norge skal være en pådriver i arbeidet for et mer
innovativt næringsliv. Vi skal utfordre våre kunder til nytenking
og læring, gjennom å involvere, koble og peke på nye muligheter.
Vi skal tilby kompetanse, nettverk og kapital for å skape gode
resultater for våre kunder og samfunnet. Der markedet ikke
fungerer, skal våre virkemidler og ressurser kunne etablere et
fungerende marked og dermed kunne overlate arenaen til private
aktører.
Slik at norsk næringingsliv og velferdssamfunnet i Norge har ei
god framtid som varer veldig lenge.
Gunn Ovesen