Hjelper norske bedrifter i Frankrike
Innovasjon Norge har 27 kontorer i 22 land utenfor Norge. Disse hjelper til med eksportrettede satsinger i de viktigste markedene for norsk næringsliv.
I Paris, i kjærlighetens og lysenes by, har seks faste franske ansatte med lang og bred erfaring, og til enhver tid 1-2 studenter på internship.
Norske Sigrun Daireaux har bodd i Frankrike i et halvt år, og er leder for Innovasjon Norge-kontoret i Paris, som ligger rett ved Champs-Elysées og et steinkast unna Triumfbuen.
– Den største enkeltsektoren vi jobber med på Paris-kontoret er energi: Havvind, hydrogen og karbonfangst og -lagring. Havvind i Frankrike er en sektor i sterk vekst og med tung offentlig finansiering, sier Daireaux.
Innovasjon Norges satsning på flytende havvind i Frankrike har i 2022 resultert i flere kommersielle avtaler for norske bedrifter, både større og mindre. Markedet er stort og mulighetene mange.
– Frankrike er også Europas største jordbruksland, og verdens største eksportør av flere landbruksprodukter – i tillegg til vin, selvsagt. Bioøkonomi, landbruks- og matteknologi er derfor høyt prioritert, og her har norske selskaper viktig kompetanse og gode løsninger. I tillegg ser vi at norske selskaper innen helse og legemidler tilbyr etterspurte løsninger i det som er Europas tredje og verdens syvende største økonomi, sier Daireaux.
Norsk selskap leverer elferger til Seinen
Bærekraft er også et tema som blir stadig viktigere i Frankrike, så to av kontorets satsningsområder er grønn maritim transport og bærekraftige bygg. Norsk grønn maritim sektor har allerede fått en spydspiss inn i det franske markedet: Selskapet Hyke fikk i 2022 en avtale om å levere fire autonome, elektriske passasjerferger til å gå i rute på Seinen under OL i Paris i 2024.
Bak denne avtalen ligger mye godt samarbeid mellom utekontorer og regionkontorer på tvers av Innovasjon Norge. Hyke fikk gjennomført markedsundersøkelser av Innovasjon Norge i flere europeiske land, før de valgte å satse på Frankrike.
– Sammen med norske regionkontorer arrangerte vi en studietur for franske transportmyndigheter og andre interessenter til Norge, for å introdusere dem for norske løsninger. Det var en kjempesuksess! Franskmennene ble «fous amoureux», veldig begeistret, over det de fikk se, og da anbudet for OL ble publisert, kjente de igjen Hyke blant tilbyderne, forteller Daireaux.
– En annen suksessfaktor var at Hyke teamet opp med en fransk ruteoperatør, slik at de kunne tilby en totalløsning, med lokalt rutetilbud. Både Hykes fire ferger, og måten vi i Innovasjon Norge jobbet for å få Hyke inn i det franske markedet, er viktige utstillingsvinduer og en gyllen anledning for norsk næringsliv å bygge videre på her i Frankrike, sier Daireaux.
Visit Norway – from Paris
To av Paris-kontorets ansatte jobber med merkevaren Visit Norway. Blant annet blir alle bildene som Visit Norway viser på Instagram, publisert fra Paris.
– I det franske markedet jobber vi målrettet mot turoperatører og konferanseaktører for å promotere Norge som en attraktiv destinasjon for pakkereiser og konferanse- og messearena. Franskmenn utgjør en av de største gruppene turister i Norge, og er dessuten i vekst. Natur, nordlys og midnattssol er selvsagt viktig, men franske besøkende er også opptatt av kultur, mat og opplevelser – hele året, sier Daireaux.
Tilbyr mange tjenester
Kontorets viktigste leveranser til norske bedrifter er markedsanalyser, partnersøk, kontaktformidling og ikke minst døråpning.
– Sammen med Norges ambassade og Team Norway setter vi norske bedrifter i kontakt med nasjonale og regionale myndigheter og offentlige og private potensielle kunder. Vi arrangerer markedsbesøk og messedelegasjoner, formidler anbud og bistår i kontraktsforhandlinger, og med etablering av datterselskaper i Frankrike – og vi er ofte «kulturelle oversettere», sier Daireaux.
Mer formelt i Frankrike enn i Norge
Kulturforskjellene mellom Frankrike og Norge er små, men noen er det lurt å kjenne til ifølge Daireaux:
– Det er nesten umulig å få servert kaffe samtidig med desserten på restaurant– men viktigere er det å vite at fransk arbeidsliv fortsatt er relativt hierarkisk og formelt. Dette kan oppleves fremmed i det egalitære og uformelle Norge, men i Frankrike tas beslutninger kun av ledelsen. For å bli tatt på alvor må norske bedrifter derfor sende representanter på rett og tilstrekkelig høyt nivå, med tydelig mandat– og dress og slips – dersom forhandlinger skal resultere i kontrakter. Vitsene kan med fordel spares til kontrakten er signert – men da senkes til gjengjeld skuldrene, og vi ser at norske og franske selskaper jobber svært godt sammen.