Gå rett til innholdet



Foto: Pål Bugge/Innovasjon Norge, Anders Gjengedal/Innovasjon Norge, Anders Gjengedal/Innovasjon Norge
Årsrapport 2005
Finnmark

Rapport fra styret

Spesielle satsinger
 
Kontoret i fylket

SPESIELLE SATSINGER I FINNMARK


Finnmark ble gitt en ekstraordinær bevilgning på 75 millioner kroner tidlig i 2005. Målet var å skape nye arbeidsplasser i elleve utsatte kommuner (Vardø, Hasvik, Kautokeino, Porsanger, Loppa, Måsøy, Lebesby, Gamvik, Båtsfjord, Berlevåg og Nordkapp). I mai fikk Innovasjon Norge i oppdrag å forvalte ca. 60 av disse millionene. Øvrige sentrale aktører er Aetat og kommunene. Satsingsområdene er marin, reiseliv/kultur og kompetanse/infrastruktur. Så langt er det bevilget i overkant av 30 millioner kroner. Erfaringene hittil er at det i mange kommuner må jobbes langsiktig med å utvikle nye næringsmiljø som erstatter de som er falt bort. Forventede resultater av antall nye arbeidsplasser og sikring av eksisterende er ca. 200 innen fem år.

Sjømat fra Finnmark 
Dette er et 100 % brukerdrevet nettverk hvor Innovasjon Norge i Finnmark har satt av personell og finansielle ressurser. Det første tiltak av betydning er et internasjonalt rettet kompetanseprogram som skal løpe over tre år og hvor også andre matnæringer kan delta. Høgskolen i Finnmark har en sentral rolle i programmet. Det oppmuntres og til etablering av forpliktende kommersielle nettverk for å avdempe ulempene ved å være liten bedrift lokalisert langt fra markedene. Arbeidet har fokus mot marked, og ikke mot produksjon, råstoff og annen kamp om fordeling av en for liten kake.
Innovasjon Norge i Finnmark har prioritert vel 11 millioner kroner i tre år til dette arbeidet.

Reiselivsarena NORD
Reiselivsnæringen i Finnmark består av ca. 250 bedrifter av ulik størrelse, spredt over hele fylket. Disse er samlet i bedriftsnettverket Finnmark Reiseliv, som betraktes som en av de beste reiselivsselskapene i Norge. Relaterte næringer innen kultur og mattradisjoner er i vekst. Høgskole- og forskningsmiljøet i regionen ligger langt fremme i norsk målestokk på reiselivsfeltet.

Det er mangel på helhetlig samspill mellom aktørene i dag, der få aktører har ressurser til å involvere seg utover egne kjerneområder. Utfordringene for reiselivsmiljøet er bedre lønnsomhet, økt servicegrad, produktutvikling, bedre produktorganisering, kvalitetssikring, tyngre markedsføring og flere distribusjonskanaler. De geografiske avstandene er store, hvilket gir ekstra utfordringer knyttet til et aktivt samarbeid for å gi et godt tilbud til turister.

Innovasjon Norge har prioritert vel 7,2 millioner kroner i tre år til dette arbeidet.

Petroleumsarena NORD
Erfaringer tilsier at anleggsfasen gir betydelige oppdrag til lokale/regionale leverandører av varer og tjenester. Særlig gjelder dette bygg- og anleggsbransje, transport, privat tjenesteyting m.m. Framover vil tyngden av oppdrag gå i retning av mer olje/gass spesifikke og spesialiserte varer og tjenester. For å møte denne utfordringen har Innovasjon Norge i Finnmark sammen med noen samarbeidspartnere etablert et nettverk som inkluderer leverandørbedrifter, operatørbedrifter, FoU og virkemiddelapparat. Målsettingen er å bidra til økt verdiskaping regionalt i Nord-Norge med et utgangspunkt i Snøhvit og de mulighetene som nå åpner seg østover. 
Innovasjon Norge prioriterte en halv million kroner til arbeidet i 2005.