ØKT INNOVASJON I NÆRINGSLIVET
Innovasjon Norge skal bistå entreprenører, etablerte bedrifter og
ulike innovasjonsmiljøer for å skape økt innovasjon i
næringslivet. I siste kundeeffektundersøkelse svarer 52 prosent at
bistanden fra Innovasjon Norge har ført til økt innovasjonsatferd
i bedriften.
Innovasjon Norges arbeid for å skape økt innovasjon er rettet mot
tre hovedmålgrupper:
1. Entreprenørskap
Innovasjon Norge skal bidra til økt omfang av lønnsomme
etableringer. Av de samlede bevilgningene i 2007 på ca 4,7
milliarder kroner, gikk 516 millioner eller 11 prosent til
etablerere. Unge og kvinner er prioriterte målgrupper.
De senere årene har vi hatt jevnt over høy etableringstakt i
Norge. Foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå tyder på at
dette har snudd i 2007 og at antallet etableringer har gått noe
ned. Årsrapporten for 2007 fra Global Entrepreneurship Monitor
(GEM) viser at den entreprenørielle aktiviteten i Norge har falt.
Utviklingen i holdningene til det å starte bedrift er
også mindre positiv. Går vi nærmere inn på statistikken kan vi
anta at vi har hatt færre skattemotiverte etableringer og at flere
av selskapene som etableres har potensial for vekst. Dette kan
skyldes at folk har fått et mer realistisk forhold til
utfordringene som ligger i det å starte bedrift. Nedgangen kan
også være en naturlig følge av at vi har hatt høykonjunktur de
senere årene og at det er mer attraktivt å være ansatt enn å
starte egen bedrift og at risikoen ved å starte bedrift ikke kan
måle seg med fristende tilbud på jobbmarkedet. Utviklingen i disse
nye tendensene bør følges tett opp i året som kommer.
Blant tiltakene for økt entreprenørskap er Etablererstipend,
Inkubatorstipend, Etablerergrupper, Unge i Fokus og Kvinner i
Fokus. Andre er Veiledning til oppfinnere, Såkornfondene og
Innovasjon Norges største profileringstiltak for entreprenørskap
noensinne, nemlig ”Skaperen” på TV2. Dommerpanelet fikk i 2007 om
lag 500 idéer til vurdering på fem auditioner. Det er besluttet å
gjenta suksessen med nye auditioner våren 2008 og TV-sending i
2009.
Den nye finansieringstjenesten Nyvekst er utviklet i 2007 og
kommer som et resultat av et ønske om å legge bedre til rette for
utvikling av nye bedrifter med vekstpotensial i distriktene og et
endret EU regelverk. Nyvekst-tjenesten har muliggjort støtte til
driftskostnader i oppstartfasen (for bedrifter yngre enn 5 år i
distriktsområde III og IV). Over KRDs budsjett ble Nyvekst en av
de profilerte satsingene i 2008-budsjettet.
2. Innovasjon i etablerte bedrifter
Innovasjon Norge skal bidra til økt innovasjonsevne og –takt i
etablerte bedrifter. I 2007 gikk 1,6 milliarder kroner til
innovasjonstiltak i etablerte bedrifter, mot 1,5 milliarder i
2006. Det utgjør 34 prosent av de totale bevilgningene i 2007, mot
33 prosent året før. Knapt en fjerdedel av prosjektene er rettet
mot kvinner spesielt.
63 prosent av kundebedriftene som mottok tjenester fra Innovasjon
Norge i 2003 mener at bistanden i stor grad har bidratt til
kompetanseheving i bedriften, særlig innenfor produktutvikling,
utvikling av produksjonsprosesser og markedsutvikling. Over
halvparten mener også at prosjektet som Innovasjon Norge har
bidratt til har hatt betydning for bedriftens lønnsomhet.
Tjenestetilbudet til etablerte bedrifter omfatter blant annet
Kompetanseprogrammet som består av kompetansetjenestene
Eksportkandidat, FRAM for ledere i små og mellomstore bedrifter,
etablerer.no, Styrekandidat, Fyrtårn og Ledermentor. Videre tilbys
programmene Næringsrettet design og Bransjeorientert IT-program
(BIT), mens de såkalte BU-midlene, eller bygdeutviklingsmidlene,
er rettet mot landbrukssektoren og nye næringer i tilknytning til
denne.
Satsingen Kvinner i Fokus er rettet mot kvinner spesielt, mens
Verdiskapingsprogrammet for mat utgjør et viktig område med et
forbruk i 2007 på vel 59 millioner kroner. Bioenergiprogrammet,
Trebasert innovasjonsprogram, Utviklingsprogram for grønt
reiseliv, Marint verdiskapingsprogram og Verdiskapingsprogrammet
for reindrift utgjorde henholdsvis ca 31, 39, 17, 51 og 6
millioner i fjor.
3. Etablering og oppbygging av regionale og nasjonale
innovasjonsmiljøer
Innovasjon Norge skal bidra til utvikling av lokale, regionale og
nasjonale næringsmiljø og innovasjonssystemer som gir bedre vilkår
for innovasjonsbasert verdiskaping.
Arena-programmet ble etablert av Innovasjon Norge, Forskningsrådet
og SIVA i 2003. Arena skal bidra til å øke verdiskapingen i
regionale næringsmiljøer gjennom å styrke samspillet mellom
næringsaktører, kunnskapsaktører og det offentlige. I 2007 var
programrammen 37,2 millioner kroner fordelt på 20 prosjekter. En
midtveisevaluering gjort i 2006 konkluderer at Arena har vært et
nyskapende tiltak med bra måloppnåelse.
Norwegian Centres of Expertice (NCE-programmet) skal bidra til økt
verdiskaping gjennom å utløse og forsterke samarbeidsbaserte
innovasjons og internasjonaliseringsprosesser i vekstkraftige
næringsklynger med klare ambisjoner og gode muligheter for vekst.
Programmet hadde i 2007 en ramme på 47,5 millioner kroner.
Programmet gjennomførte en åpen utlysning i 2007 med sikte på
godkjenning av nye NCE-prosjekter. Tre nye prosjekter ble
godkjent, og totalt er det nå 9 prosjekter i gang. 385 bedrifter
deltok i NCE-programmet i 2007.
For prosjektene som ble godkjent i 2006, har 2007 vært det første
fulle driftsåret med en operativ driftsorganisasjon. Det har
generelt vært en god utvikling i arbeidet i disse prosjektene.
Flere av prosjektene har hatt et høyere engasjement enn planlagt.
Prosjektene har gjennomgående hatt stort fokus på aktiviteter med
sikte på videreutvikling av sitt langsiktige strategiske
fundament, merkevarebygging og profilering.
Det er et stort behov for langsiktig nettverksbygging i
næringslivet over hele landet, noe vi merker gjennom stor
etterspørsel etter våre programmer Arena og NCE. For å supplere
vårt tilbud på området lanserer vi derfor i 2008 også tjenesten
Bedriftsnettverk, som vil rette seg mot behovet for å utvikle
samarbeid i forretningsmessige nettverk rettet mot internasjonale
markeder.
I 2007 foregikk det en revitalisering av Storbyprosjektet som
hadde vært uten prosjektleder i seks måneder og som periodevis
hadde en noe usikker fremtid. De seks deltagerbyene Oslo,
Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø engasjerte
seg med ny glød og Storbykonferansen 14. og 15. november i
Kristiansand dannet grunnlaget for nye arbeidsformer. Det ble i
2007 kun bevilget økonomisk støtte til Tromsø kommune, som var en
av de to byene som ikke hadde mottatt økonomisk støtte til sin
lokale storbysatsing tidligere.