REGIONAL NÆRINGSUTVIKLING
Innovasjon Norge skal bidra til næringsutvikling basert på
regionale forutsetninger ved å utnytte regionale fortrinn og
muligheter. Innovasjon Norge skal også bidra til større
samhandling og et mer målrettet omstillingsarbeid regionalt,
spesielt i områder med en sårbar næringsstruktur eller svikt i
næringsgrunnlaget.
Innovasjon Norges arbeid for regional næringsutvikling er
konsentrert i tre arbeidsområder:
1. Utvikling og utnyttelse av regionale fortrinn og muligheter
Innovasjon Norge skal bidra til lokal og regional bedrifts- og
næringsutvikling. Innovasjon Norges distriktskontorer samarbeider
nært med fylkeskommunene og fylkesmennene. Rapporteringen fra
distriktskontorene viser at fylkenes føringer for tildeling av
midler til bedrifts- og næringsutvikling samsvarer med de
nasjonale føringene og Innovasjon Norges prioriteringer. Det er
dessuten stor grad av samsvar mellom våre kontorers innspill i
planprosessen og det som kommer tilbake som føringer for de
midlene Innovasjon Norge blir tildelt. Det vises for øvrig til
årsrapportene fra distriktskontorene for 2007 som gir en god
oversikt over hvordan Innovasjon Norge bidrar til lokal og
regional bedrifts- og næringsutvikling.
2. Regionalt samspill
Innovasjon Norge skal bidra til å styrke samhandlingen regionalt
gjennom fellesprosjekter med regionale partnere, deltakelse i
regionale nettverk og deltakelse på øvrige møteplasser.
Resultatene for hvert distrikt er presentert i årsrapportene fra
de enkelte distriktskontorene.
Regionene organiserer arbeidet med regionalt samspill på ulike
måter. Innovasjon Norge samarbeider tett med fylkeskommunene og
fylkesmennene og er pådriver i en rekke fellesprosjekter, nettverk
og møteplasser. Regionalt samspill både kvalitativt og
omfangsmessig er styrket i 2007 i forhold til i 2006. Dette har
sammenheng med en generelt mer proaktiv virksomhet fra
distriktskontorenes side og et stadig tettere samarbeid i de
regionale partnerskapene i mange fylker.
Et samarbeidsområde som er blitt særlig fokusert i 2007 er
forholdet til kommunene. I kraft av sin nærhet til befolkning og
næringsliv, sin lokalkunnskap og sin egeninteresse, har kommunene
gode forutsetninger for å bidra aktivt i et tettere samspill med
virkemiddelapparatet og regionale myndigheter i dette arbeidet.
Næringsutvikling er imidlertid ikke en lovpålagt oppgave for
kommunene. Dette har resultert i svært ulik prioritering og
organisering av arbeidet. Det siste tiåret har
næringsutviklingsarbeidet blitt nedprioritert i mange kommuner,
blant annet som følge av svak kommuneøkonomi. Det er derfor stort
behov for å revitalisere dette arbeidet og utvikle god samhandling
mellom lokalt og regionalt nivå i alle deler av landet.
Innovasjon Norge inngikk i august 2007 en samarbeidsavtale med KS
med formål å bidra til å videreutvikle kommunenes arbeid med lokal
næringsutvikling. Aktivitetene mot kommunene forutsettes
koordinert med fylkeskommunene og fylkesmennene. I de fleste
partnerskapene kom man godt i gang med dialogen om et forsterket
samarbeid i 2007. I et mindre antall fylker er samarbeidet
allerede i god gjenge.
Distriktskontorene er representert som deltakere og
foredragsholdere på et stort antall møteplasser og i formelle og
uformelle nettverk i fylkene hvor andre aktører er
initiativtakere/ansvarlige. De fleste distriktskontorene
samarbeider med regionale banker og andre i partnerskapet om å
utvikle kunnskap om næringslivet i sin region, f.eks. gjennom
utredninger, rapporter og konjunktur-/nærings¬barometre m.m.
3. Regional omstilling
Innovasjon Norge skal bidra til et profesjonelt og målrettet
omstillingsarbeid i områder med en sårbar næringsstruktur eller
svikt i næringsgrunnlaget. Regional omstilling er en ekstraordinær
innsats i områder hvor en hjørnesteinsbedrift bygges ned med
betydelige tap av arbeidsplasser, eller i regioner med store
langsiktige utfordringer knyttet til omstrukturering av
næringslivet, som for eksempel forsvarsavhengige kommuner.
Arbeidet skal blant annet bidra til etablering av lønnsomme
arbeidsplasser, en mer robust næringsstruktur og at kommunen får
en tydeligere rolle i omstillingsarbeidet.
Innovasjon Norge har i 2007 hatt ansvaret for oppfølging og
kvalitetssikring av 23 kommuner/regioner på vegne av
fylkekommunen. Vi har initiert og medfinansiert 25
utviklingsprosjekter i omstillingskommuner, som var måltallet for
2007. Videre er det gjennomført 5 utviklingsprosjekter for
videreutvikling av arbeidsmodellen med nye tjenester/verktøy:
Gjennomførte utviklingsprosjekter for videreutvikling av
arbeidsmodellen:
-
Unge i Fokus. Framtidens skapere. Pilotkommune: Kautokeino
-
Konsept: Omdømmebygging i kommuner. Piloter: Ål kommune og Flora
kommune
- Konsept: Sårbarhetsanalyse i samarbeid med KRD
-
Konsept: Videreføring av omstillingsarbeidet etter avslutning av
omstillingsperioden
-
Utvikle kompetanseprogram for handelsnæringen. Piloter: Vågsøy
kommune og Høyanger kommune.
Programstatusvurderingen i 2007 viser at kommunene gjennomgående
driver omstillingen på en god måte og at arbeidet har effekt.
Lødingen, Hald, Innherred, Årdal er kommuner og områder som kan
vise til spesielt gode resultater.
De viktigste tjenestene Innovasjon Norge tilbyr i
omstillingsarbeidet regionalt, er Strategisk utviklingsanalyse,
Lederutviklingsprogram for omstillingsstyret, Idéutvikleren,
Gründercoach, PLP-kompetanse, SMB-utvikling, Unge i Fokus, Kvinner
i Fokus, Programstatusvurdering og Serviceorientering av
kommuneorganisasjonen mot næringslivet.
KUNNSKAPSBYGGING OG PREMISSGIVING
Det er Innovasjon Norges ambisjon å være en kompetent pådriver og
bidragsyter regionalt og nasjonalt i utfordringen av en helhetlig
politikk, som ser innovasjon, internasjonalisering og regional
utvikling i sammenheng.
Innovasjon Norge gjennomførte med hjelp av Oxford Research AS for
andre gang en undersøkelse for å kartlegge hvordan departementene
og fylkeskommunene/fylkesmennene opplever Innovasjon Norges
kunnskapsleveranser.
Ser vi isolert på 2007-tallene, er departementene gjennomgående
mer fornøyd enn de regionale målgruppene fylkeskommunene (FK) og
fylkesmennene (FM). Når det gjelder objektivitet og faglig
troverdighet er tilfredsheten gjennomgående god, noe som bør borge
for at våre innspill faktisk blir brukt. Størst
forbedringspotensial har Innovasjon Norge i forhold til å være
tilgjengelig gjennom felles arenabygging og læreprosesser for
kunnskapsutveksling.
Sammenlignet med 2006 er det størst positiv utvikling hos FM, mens
det hos departementene har det vært en liten nedgang. Hos FK
kommer Innovasjon Norge litt bedre ut i 2007 sammenlignet med
2006. Oppsummert er det en positiv utvikling for Innovasjon Norge
sett under ett, men med følgende hovedutfordringer:
-
Innovasjon Norge har fortsatt størst utviklingspotensial som
premissgiver og kunnskapsutvikler mot de regionale målgruppene.
-
Innovasjon Norge har størst utviklingspotensial knyttet til å
være mer tilgjengelig gjennom felles arenabygging og
læreprosesser for kunnskapsutveksling.