STYRKE PROFILERINGEN AV NORGE
Innovasjon Norge skal styrke profileringen av Norge og norsk
næringsliv internasjonalt. Resultatene fra fjoråret viser fortsatt
stor investeringsvilje- og evne i norsk reiselivsnæring og stor
interesse for Norge som reisemål.
Innovasjon Norges arbeid for økt profilering av Norge er
organisert i tre arbeidsområder:
1. Profilering av norsk næringsliv
Innovasjon Norge skal bidra til å gjøre norsk næringsliv og
teknologi kjent i utlandet gjennom deltakelse på delegasjoner,
messer og gjennom andre profilerende tiltak.
I 2007 inviterte
Innovasjon Norge norske bedrifter til å delta i
næringslivsdelegasjonene i forbindelse med det offisielle besøket
i Sør-Korea og statsbesøkene til Finland og Tyskland. Hele 164
bedrifter deltok i de tre delegasjonene, som inneholdt
fagseminarer, rundebordskonferanser, B2B-møter og sosiale
arrangementer hvor deltakerne kunne knytte kontakter. I tillegg
deltok 360 bedrifter på til sammen 22 fagmesser i hele 14 land i
løpet av fjoråret.
Innovasjon Norge evaluerer
hver delegasjonsreise. Tilbakemeldingene viser stor tilfredshet
blant deltakerne. Utover evalueringene er det ikke konkrete
måltall for dette området.
2. Norge som reisemål
Innovasjon Norge skal bidra til økt lønnsomhet i reiselivsnæringen
og økte markedsandeler i utlandet.
2007 var et godt år for norsk reiseliv. Den samlede innreise til
Norge var på 5,9 millioner reisende, som er en økning på 3 prosent
fra 2006. Av disse var 1,27 millioner dagsreiser, noe som er en
tilbakegang på 2 prosent. Det var forretningsreise og ferie- og
fritidsreisende med minimum én overnatting som drev veksten.
Antall utenlandske overnattingsgjester er beregnet til 4,3
millioner, noe som betyr en vekst på fem prosent. Av disse var
1,03 millioner (+6 prosent) på forretningsreise og 3,3 millioner
på feriereise (+5 prosent).
I 2007 var det totalt 28,66 millioner kommersielle gjestedøgn i
Norge. Dette er en økning på 1,15 millioner (fire prosent) i
forhold til 2006. Utenlandske gjestedøgn økte med fem prosent til
8,3 millioner og norske gjestedøgn økte med fire prosent til 20,2
millioner.
Totalt disponerte Innovasjon Norge 338 millioner kroner til
profilering av norsk reiseliv i 2007, mot 287 millioner i 2006.
Vel 123 millioner (37 %) er finansiert med brukerbetaling fra
reiselivsnæringen. Det innebærer en betydelig økning som en følge
av en klar satsing og økte bevilgninger i fjorårets statsbudsjett.
I 2007 ble det innvilget i overkant av 195 mill. kroner i lån og
tilskudd til reiselivsnæringene. Dette er en nedgang i forhold til
i 2006, noe som i hovedsak skyldes nedgang i antall større
lånetilsagn til reiselivsnæringen.
Innovasjon Norge har i 2007 revidert markedsprioriteringsmodellen
for profileringstjenestene og de operative markedene er delt inn i
forbruker-, bransje- og utviklingsmarkeder:
-
Forbrukermarked: Norge, Sverige, Danmark, Tyskland,
Storbritannia, Danmark, Nederland, Italia, Frankrike og USA:
Hovedmarkeder hvor Norge og norske produkter skal være til stede
i effektive kanaler direkte til forbruker. Offensiv PR-strategi
og bearbeiding av distributør- og salgsledd.
-
Bransjemarked: Spania, Japan, Russland, Kina og Polen: PR
strategi, bearbeiding/service ovenfor distributør.
-
Utviklingsmarked: India: Etablere distribusjonsnett og
PR-strategi.
I 2007 har Innovasjon Norge hatt fokus på implementeringen av nytt
kommunikasjonstema ”Powered by Nature” og nytt designmessig uttykk
som følge av revisjonen av Merkevaren Norge.
I desember 2007 ble regjeringens reiselivsstrategi lagt frem.
Visjonen for regjeringens strategi er ”Verdifulle opplevelser” og
den slår klart fast at reiselivsnæringen som andre næringer, har
ansvaret for sin egen utvikling. Den nasjonale reiselivsstrategien
skal være retningsgivende og bidra til at bedriftene blir i stand
til å møte utfordringene og gripe mulighetene. Innovasjon Norge
har vært sentrale i utvikling av strategidokumentet. Regjeringen
har definert tre hovedmål i strategien:
-
Økt verdiskaping og produktivitet i reiselivsnæringen
-
Levedyktige distrikter gjennom flere helårs arbeidsplasser
innenfor reiselivsnæringen
- Norge – et bærekraftig reisemål
Regjeringen understreker betydningene av å videreføre de store
satsingene Innovasjon Norge i dag har sammen med norsk
reiselivsnæring, som for eksempel Merkevaren Norge,
Visitnorway.com, BIT Reiseliv, samt vektleggingen av
opplevelsesutvikling gjennom Kort og godt-programmet.
I tillegg har vi i Innovasjon Norge fått ansvaret for nye
spennende oppgaver som for eksempel tilgjengeliggjøring av den
markedskunnskapen vi har gjennom egne nettsider, nye
kompetansetjenester innen vertskap, opplevelsesproduksjon og
distribusjon, salg og pakking.
Videre vil Regjeringen sette fokus på felles aktiviteter rettet
mot storbyferie og utvikling av storbyene som reisemål og vil
etablere et storbyprosjekt i regi av Innovasjon Norge og forsterke
arbeidet rettet mot markedet for møter og insentivturer (MICE).
3. Norges omdømme
Innovasjon Norge vedtok i 2007 ny retning for implementeringen av
omdømmebygging som strategisk verktøy i byggingen av internasjonal
konkurransekraft for våre kunder.
Omdømmebygging skal etter denne implementeres i alle våre
aktiviteter, men først og fremst gjennom våre 9 sektorsatsinger og
5 gjennomgående satsinger. Våre ambisjoner innenfor omdømmebygging
understøttes av alle våre fem tjenestetyper, og vi skal vurdere
hvordan nåværende tjenesteportefølje kan gjøres sterkere på
omdømmedimensjonen. Vi skal også, basert på erfaringer fra
nåværende omdømmeaktiviteter, vurdere behovet for nye tjenester.
Innovasjon Norge skal også ivareta næringslivets interesser i
nasjonale omdømmeprosjekter, og både reiseliv og omdømmesatsingen
generelt er representert i utenriksministerens nasjonale
omdømmeforum.
4. Norge som investeringsland
Innovasjon Norge mottar årlig flere hundre henvendelser om
investeringsmuligheter i Norge hvor vi gir generell informasjon om
forhold relevant for bedriftsetableringer i Norge. Innovasjon
Norge har imidlertid ingen særskilte tjenester rettet mot dette
arbeidsområdet. Utenlandske henvendelser må derfor betjenes
gjennom Innovasjon Norges ordinære virkemidler og tjenester. Bare
et fåtall henvendelser resulterer i konkrete investeringer.
Det ble i statsbudsjettet for 2007 ikke satt av egne midler til en
bred ”Invent in Norway”-tjeneste. IN og Forskningsrådet har heller
ikke funnet det mulig å omdisponere andre midler for å arbeide
systematisk og målrettet med denne tjenesten. I 2007 har derfor
Norge som investeringsland ikke vært et aktivert arbeidsområde.
Innovasjon Norge vil imidlertid peke på at organisasjonen innenfor
andre arbeidsområder har aktiviteter rettet mot å lokalisere
utenlandske bedrifter i Norge, men uten at dette er kjernen i
arbeidet. Disse aktivitetene er mest systematisert innen NCE, der
det er en ambisjon å forsterke arbeidet med å profilere programmet
og miljøene internasjonalt.