ØKT INTERNASJONALISERING I NÆRINGSLIVET
Innovasjon Norge skal bidra til økt internasjonalisering gjennom å
formidle kunnskap om og utnytte muligheter på internasjonale
markeder. Innovasjon Norge skal også bidra til utveksling av
teknologi og kunnskap med andre land. Resultatene fra 2007 tyder
på at norske bedrifter har stadig større internasjonalt fokus.
Innovasjon Norges arbeid for økt internasjonalisering har fokus på
tre områder:
1. Spre kunnskap om internasjonale markeder
Innovasjon Norge skal bidra til økt kunnskap i næringslivet om
internasjonale markeder og muligheter.
Totalt behandlet Innovasjon Norges uteapparat og hovedkontor ca.
28 000 generelle kundehenvendelser om internasjonalisering i 2007,
som er en økning på nesten 14 prosent fra 2006.
Blant
tiltakene for å øke bedriftenes kunnskap om internasjonale
markedsmuligheter, er kurs og kompetanseprogrammer gjennom
Innovasjon Norges Eksportskole. Handelsteknisk avdeling besvarte i
2007 rundt 2 500 spørsmål om toll- og avgifter, dokumentasjon,
leveringsbetingelser og internasjonale kontrakter. Nyhetsbrevet
Eksportaktuelt er gratis, kommer ut annenhver uke og har 4100
abonnenter.
Avdelingen Euro Info Centre (EIC) har spisskompetanse på EU og EØS
og gir blant annet informasjon om eksisterende og nye
EØS-finansieringsordninger. EIC-nettverket besvarte vel 9100
henvendelser i 2007 og hadde 20.000 unike brukere på sine
nettsider i løpet av året. Nettsidene har fått en stor
oppgradering i 2007 med en sidestruktur under EU-regler på
oppunder 200 sider. Denne delen av sidene har blitt svært godt
mottatt av våre kunder. EIC brukes mest av små bedrifter, spesielt
produksjonsbedrifter. 2007 var det siste året med Euro Info Centre
i Norge. En omorganisering i Innovasjon Norge konkluderte med at
avdelingen skulle flyttes til Innovasjon Norges utviklingsdivisjon
og kalles Avdeling for Europasaker.
2. Utnytte internasjonale markedsmuligheter
Innovasjon Norge skal bidra til økt internasjonal aktivitet i
næringslivet.
Mot slutten av året ble de internasjonale rådgivningstjenestene
omstrukturert og tydeliggjort i tråd med Innovasjon Norges
internasjonaliseringsstrategi. Implementeringen skjer i 2008 og
skal føre til at det blir tydeligere for potensielle brukere av
disse tjenestene, hvordan utekontorene - i samspill med resten av
Innovasjon Norge - bidrar til å skape verdi for Innovasjon Norges
kunder.
I kategorien Kompetansetjenester ble det satt i gang en stor
prosess for å samle og utvikle en felles kompetansetjeneste på
internasjonalisering. Tjenesten har arbeidstittel ”In2theFuture”,
og skal bygge på alt det positive arbeidet som er nedlagt i
tidligere lokale, fylkesvise kompetanseprogram på
internasjonalisering (eks. IN2China).
Felles
prinsipper for samhandling mellom utekontor, distriktskontor og
sektoravdelingen ble etablert og implementert i 2007. Hensikten er
å sikre at våre kunder får en helhetlig tilgang til all
kompetanse, nettverk og fagmiljøer i Innovasjon Norge. I 2007 ble
for første gang utekontorenes og distriktskontorenes
forretningsplanprosess for 2008 koordinert i praksis.
Programmet Internasjonal Vekst ble lansert i sin nåværende form i
januar 2007, og er en sammenslåing av de tidligere tjenestene
SMB-I-ordningen, INT-programmet, FastTrack og Springboard. Det er
igangsatt 193 prosjekter (kundeoppdrag) for til sammen 161
bedrifter i 2007, hvilket er høyere enn måltallene, som var 175
nye oppdrag for 125 bedrifter. Samlet oppdragsverdi for de 193
kundeoppdragene var 31,7 mill. kroner (sum av bedriftenes
egenandel og offentlige tilskudd), hvorav innvilget offentlige
tilskudd utgjør 17 mill. kroner. Bedriftenes egenbetalingsandel er
46 %, hvilket er i tråd med måltallet på 45 %.
Det er godt samsvar mellom Innovasjon Norges sektorsatsinger og
Internasjonal Vekst-programmet. Bedrifter innen følgende av
Innovasjon Norges sektorsatsinger står for nesten ¾ deler antall
oppdrag: IKT, Bioteknologi/Life Sciences/Medical Technology,
Energi & Miljø, Olje & Gass, Marine- og
matprodukter/Aquaculture teknologi samt Maritim sektor.
Matchmakingprogrammet for Sør-Afrika og India ble i 2007 utvidet
til også å omfatte Vietnam og tjenesten fikk fellesnavnet
”Partnersøk Sør-Afrika, India og Vietnam”
Innovasjon Norge
har ansvaret for å administrere disse tre programmene på vegne av
NORAD. Programmene skal bidra til lønnsomt samarbeid mellom norske
bedrifter og bedrifter i de aktuelle landene. Samarbeidet er
langsiktig og innebærer overføring av teknologi og kompetanse som
skaper arbeidsplasser. De aller fleste av bedriftene som deltar er
SMB fra distrikts-Norge som har visjoner om internasjonalisering
og ønske om å arbeide i nye vekst-markeder.
Det norske beredskapssystemet NOREPS, gjennomgikk i 2007 en
offentlig evaluering på oppdrag fra Norad. Evalueringen ga
systemet mye ros, samt anbefalinger som blir videre behandlet og
vurdert.
I samarbeid med NHO arrangerte vi Næringslivets
Bistandskonferanse, som i 2007 ble gjennomført for 15. gang.
Jubileumskonferansen samlet over 400 deltagere og er den årlige
nasjonale arena for næringsliv og bistand.
Innoteket ble i 2007 lansert som landets første offentlige arena
for brukerdrevet innovasjon i et globalt perspektiv hvor nær 200
norske virksomheter deltok. Her ble IFU som et strategisk
virkemiddel for å lykkes internasjonalt fokusert.
Programledelsen har arrangert IFU/OFU fagdager for Fagnettverket.
Gjennom disse er DK og UK bedre styrket for internasjonalt
samarbeid og samhandling, bl.a. med sikte på å etablere flere nye
og gode relasjoner mellom norske leverandørbedrifter og
internasjonalt krevende kunder i IFU-kontrakter. I tillegg er det
lagt vekt på at de ulike sektorsatsingene i Innovasjon Norge
fokuserer på økt utnyttelse av OFU/IFU internasjonalt.
Som ledd i arbeidet med forsvarsanskaffelser, gjenkjøp og
industrisamarbeid er det etablert to strategiske IFU-kontrakter
med SAAB: 1) om utvikling av et norsk fly for evt. produksjon på
Sola, 2) utvikling av produksjonsmetoder for karbon-nanorør
kompositter. IFU-prosjekter som gjenkjøpsprosjekter med
utenlandske leverandører med gjenkjøpsansvar, er godkjent.
Gjenkjøp i forbindelse med fregattprosjektet er avsluttet i sin
helhet i 2007. Dette har hatt stor betydning for økt handel med
høyteknologiprodukter til Spania.
3. Utveksle internasjonal teknologi og kunnskap
Innovasjon Norge skal bidra til at norske bedrifter utnytter
teknologi og kunnskaper utviklet i utlandet og til eksport av
norsk teknologi. Det skal vi oppnå gjennom å etablere og utvikle
nettverk med norske og utenlandske bedrifter. I 2007 deltok over
3000 norske og 4900 utenlandske bedrifter i nettverk og allianser,
på studieturer og seminarer i regi av Innovasjon Norge.
Det har i 2007 blitt utviklet en ny tjeneste kalt Hjemhenting som
skal erstatte de tidligere Innovation Norway Business Development
Projects (INBDP). Det har til nå ikke vært gode nok rutiner for å
kvalitetssikre og dokumentere for gjenbruk resultatene fra
INBDP-prosjektene. Arbeidet med å operasjonalisere den nye
hjemhentingstjenesten, herunder forankring, etablering av rutiner
og rolleavklaring har startet i 2007 og vil fortsette i
2008.
Tjenesten Hjemhenting skal bidra til at norske bedrifter får
relevant informasjon om teknologi og markedsmuligheter i andre
land. Denne informasjonen er viktig for bedriftenes produkt- og
forretningsutvikling samt for valg av marked i forbindelse med
eksportfremstøt.