Moskva
Innovasjon Norges Moskva-kontor retter spesielt fokus på
leverandørindustrien innenfor olje & gass (i tett samarbeid
med INTSOK), reiseliv, sjømat, miljøteknologi (spesielt forbundet
med industrivirksomhet) samt innovasjonsutvikling og høyteknologi.
Kontoret er samlokalisert med ambasssaden og fører
et tett og aktivt samarbeid med ambassaden rundt promoterings- og
omdømmeaktiviteter samt diverse arrangement for norske
næringslivsaktører.
Det er jevnt over høy aktivitet ved kontoret - mange henvendelser
og forespørsler fra bedrifter og organisasjoner - ofte av svært
forskjellig art.
Olje & gass
Til tross for at INTSOK er
etablert for å bistå de norske leverandørene i det russiske
markedet samt arrangerer konferanser og workshops, står Innovasjon
Norges Moskva-kontor som praktisk ansvarlig for norske
fellesstands på 2 årlige olje & gass messer. Dette inkluderer
også arrangement av en båttur for utstillerne og deres
forretningsforbindelser samt en ambassademottakelse (ca. 200
deltakere).
Messer i 2007: MIOGE (Moscow International Oil & Gas
Exhibition) samt KIOGE (Kazakhstan International Oil & Gas
Exhibition), Almaty. Disse aktivitetene gjennomføres i tett
samarbeid med Innovasjon Norges messeavdeling ved hovedkontoret i
Oslo. 14 bedrifter deltok på Norges fellesstand på MIOGE, mens 11
bedrifter deltok på Norges fellesstand på KIOGE.
Moskva-kontoret sto også for organiseringen av en mottakelse for
norske og russiske representanter fra bransjen under olje &
gass messen RAO (Russian Arctic Offshore) i St. Petersburg i
samarbeid med ambassaden og Hydro (i ettertid fusjonert med
Statoil til StatoilHydro).
For øvrig er Moskva-kontoret representert i Innovasjon Norges
tverrfaglige team innen olje & gass.
Sjømat
Ms. Lubov Bychkova er
Moskva-kontorets representant i Innovasjon Norges tverrfaglige
marine team.
Fiskerinæringen gjennomgikk omfattende strukturendringer i 2006 og
2007, noe som bl.a. medførte at mange norske selskaper ble
utestengt fra muligheten til å eksportere laks og ørret til
Russland. Dette medførte at Moskva-kontoret tok på seg oppgaven å
identifisere ”åpne”/ markedssegmenter/ -nisjer tilgjengelige for
andre typer fisk og sjømat (f. eks. ferske og levende
sjømatprodukter for HoReCa-sektoren).
Norske sjømatprodukter og – produsenter er relativt ukjente blant
russiske aktører og forbrukere; samtidig kjenner norske
produsenter lite til russiske markedspotensialet. Dette munnet ut
i et konkret prosjekt angående hjemhenting av relevant
markedsinformasjon (dvs. markedsinformasjon om tendenser og
utvikling i det russiske markedet) som ble gjort tilgjengelig for
de av sjømataktørene som fant opplysningene nyttige.
For øvrig bisto Moskva-kontoret flere norske bedrifter
(markedsundersøkelser, partnersøk, fasilitering av arrangement og
møter, nettverksbygging etc.).Her nevnes Kvitsøy Edelskjell
(kamskjell), Engelsviken Canning (sjømat i lake) samt Gamvik
Seafood (krabberogn).
På forespørsel av arrangørene av Laksedagene i Trondheim (januar
2007) samlet Moskva-kontoret en russisk delegasjon samt forberedte
innlegg under konferansedelen for en russisk importør av laks og
ørret. Innlegget dreide seg om den strenge veterinærkontrollen
utført av russiske myndigheter inklusive sanitær- og
veterinærsanksjoner, inspeksjoner samt sertifisering av norske
produsenter – dvs. forhold som den gang var vesentlige/
høyaktuelle.
Innlegget berørte også forhold rundt konsolideringsprosessene både
på norsk og russisk side (= færre aktører), policy rundt
kontrollen av aktørene i markedet, lobby-påvirkning fra russisk
side samt flere andre aktuelle problemstillinger. Innlegget høstet
stor interesse blant norske eksportører, noe som medførte godt
skussmål også for konferansen som sådan.
I september 2007 arrangerte Moskva-kontoret norsk fellesstand på
den internasjonale messen World Food med totalt 9 norske deltakere
i samarbeid med messeavdelingen ved hovedkontoret i Oslo.
Arrangementene inkluderte også båttur for utstillerne og deres
forretningsforbindelser samt en sjømatmottakelse i ambassaden.
Sistnevnte event omfattet fersk sjømat fløyet inn fra Norge og
tilberedt av mesterkokker fra Gastronomisk Institutt. Hele 300
personer deltok på mottakelsen.
I oktober 2007 arrangerte Moskva-kontoret en mottakelse med
presentasjon av produkter fra Villa Group, Troika Seafood/
Sjømatprodusenter fra Finnmark. Fersk sjømat inkl. organisk torsk,
laks og Kamsjatka-krabbe ble fløyet inn fra Norge. Russiske
aktører innenfor HoReCa-segmentet viste sjømatpresentasjonen stor
oppmerksomhet, m.a.o. ble den en stor suksess.
Reiseliv
Moskva-kontoret investerer
betydelige ressurser i reiselivssatsingen. Og hvis man støtter seg
på offentlig statistikk, er det åpenbart at satsingen bærer
frukter. Antall russiske overnattinger i Norge økte nemlig med
26,2% fra 2006 til 2007 (hhv. 103 291 og 130 362 overnattinger). I
tillegg bygger også visumstatistikken opp under disse positive
tallene; mens det ved visumavdelingen på ambassaden i Moskva i
2006 ble utstedt omtrent 20 000 visum, hadde tallet steget til
hele 27 000 i 2007 (dvs. en økning på 35%).
Kontoret har over 40 samarbeidspartnere i Norge, deriblant
sentrale aktører som FjordNorge, Norwegian Air Shuttle og
VisitOslo.
De gode resultatene i 2007 har medført at Russland oppnådde status
som forbrukermarked f.o.m. 2008 – og dermed plassert blant de
viktigste markedene for norsk reiselivsnæring.
SAMARBEID MED TUROPERATØRER
Norsk arbeidsseminar 2007
Det femte årlige
arbeidsseminaret – det viktigste reiselivsarrangementet i Russland
som organiseres av Innovasjon Norges russiske kontor – fant sted
4. september i St. Petersburg og 6. september i Moskva. 37 norske
selskaper knyttet til reiselivsbransjen (turistkontorer,
vintersportsteder, hotellkjeder, cruiseselskaper osv.), deltok på
arrangementet, og arbeidsseminaret ble besøkt av 60 russiske
reiseselskaper i St. Petersburg og 70 selskaper i Moskva.
Arbeidsseminaret – som blant annet kunne by på speeddating mellom
de norske og russiske selskapene som deltok – var særdeles
vellykket, og ifølge enkelte av evalueringsskjemaene som ble fylt
ut av de norske deltakerne, var det den beste reiselivssamlingen
de noen gang hadde deltatt på.
Studieturer for turoperatører
Innovasjon
Norge i Russland organiserte i 2007 åtte gruppestudieturer for
turoperatører fra Moskva og St. Petersburg. Turene gikk til de
største vintersportstedene i Norge, Finnmark (som del av
vinterprosjektet), Fjord-Norge-området og de nordnorske fylkene
(Nordland, Troms og Finmark).
Disse turene spiller en viktig rolle som salgsfremmende tiltak og
bidrar til å øke bevisstheten omkring de norske produktene på det
russiske reiselivsmarkedet.
Norwegian Travel
Workshop 2007, 23.–25. april i Kristiansand
27 russiske
turoperatørselskaper fra Moskva og St. Petersburg deltok på NTW
2007 i Kristiansand, reiselivsbransjens viktigste arrangement i
Norge.
SAMARBEID MED MASSEMEDIA
Tv
I 2007 arrangerte Innovasjon Norge
i Russland fem tv-turer sammen med de største statlige
russiske kanalene: 1st TV Channel Russia (reiseprogrammet
"Neputyovye zametki s Dmitriem Krylovym", februar 2007), TV
Channel Russia (programmet "Good morning, Russia" i juni 2007 og
reiseprogrammet "Vokrug Sveta" i mai–juni 2007), kanalen NTV TV
(programmet "Tourism calculator", februar 2007) og kanalen RBC TV
(programmet "Tourism and leisure", oktober 2007).
Disse programmene ble sett av enormt mange seere (TV Channel
Russia kringkaster for eksempel direkte til 58 land, og ses daglig
av mer enn 300 millioner mennesker) og bidro sterkt til å øke
kunnskapen om Norge som et attraktivt reisemål.
Presseturer
I 2007 organiserte Innovasjon Norge i Russland seks
gruppeturer for pressen til Norge (vintersportsteder, Fjord-Norge
og Nord-Norge). I tillegg til dette spilte IN også en aktiv rolle
i organiseringen av presseturer sammen med russiske
turoperatørselskaper (pressetur med reiseselskapet Pac Group til
vintersportsteder og pressetur med reiseselskapet Rostravel til
Nordland) og EFF (pressetur i juni). Som et resultat av dette har
mer enn hundre journalister besøkt Norge i forbindelse med
presseturene, og mer enn 120 artikler har blitt utgitt i
forskjellige fora (ukeblader, aviser, fagtidsskrift for
reiselivsbransjen osv.).
REISELIVSMESSER
Innovasjon Norge i Russland deltok med egen stand på alle de
viktigste reiselivsmessene i Russland:
– i Moskva:
Intourmarket 2007, MITT 2007, Leisure Expo 2007, MITF 2007 og Ski
Salon 2007; de tre første med deltakelse fra norske selskaper; på
de to siste var det Innovasjon Norges Moskva-kontor som
presenterte norske reiseselskaper som de samarbeider med
- i St. Petersburg: Otdykh bez granits, Inwetex 2007 og St.
Petersburg Ski Salon 2007; de to første med deltakelse fra norske
selskaper; på den siste var det Innovasjon Norges Moskva-kontor
som presenterte norske reiseselskaper som de samarbeider med
- i Jekaterinburg (den tredje største russiske byen i
Ural-regionen): UralExpo; Leto 2007: Innovasjon Norges
Moskva-kontor presenterte norske reiseselskaper som de samarbeider
med.
MARKEDSFØRINGSKAMPANJER
St. Petersburg, mai 2007
En omfattende
markedsføringskampanje sammen med Fjord-Norge, Visit Oslo og
Norwegian Air Shuttle ble gjennomført i St. Petersburg i mai og
besto av lyskasser i sentrum, annonser i aviser og tidsskrifter,
radioinnslag osv. Målet med kampanjen var å fremme fritidsreiser i
Oslo og Fjord-Norge-regionen gjennom Norwegian Air Shuttles
direkteflygninger fra St. Petersburg til Oslo.
Moskva, august 2007
Markedsføringskampanje i Moskva i forbindelse med
oppstarten av Norwegians direkterute fra Moskva til Oslo den 16.
august 2007, som omfattet plakattavler i sentrum og annonser i
aviser og tidsskrifter.
SPESIELLE ARRANGEMENTER I 2007
Norwegian Air Shuttle – presentasjon 16. august 2007
Norwegian Air Shuttle åpnet en fast direkterute mellom Oslo og
Moskva den 16. august. Det ble holdt pressekonferanse på Den
norske ambassaden for å markere begivenheten, og egne
arrangementer ble holdt på Domodedovo flyplass for passasjerene på
den første flygningen fra Moskva til Oslo.
Arbeidsseminaret "Finnmark – Norwegian Lapland", 25. oktober
2007
Målet for arbeidsseminaret var å presentere reisemuligheter i
Finnmark fylke, og å reklamere for regionen på det russiske
turistmarkedet. Tretten norske selskaper fra Finnmark-området
presenterte sine produkter (turistkontorer, lokale turoperatører,
opplevelsesselskaper osv.). Arbeidsseminaret hadde 77 deltakere
fra turoperatører og reisebyråer i Moskva.
Energi & miljø
Basert på vurderinger av statusen for de forskjellige
markedssegmentene i Russland har Moskva-kontoret fattet beslutning
om å konsentrere seg om de markedsnisjene som betraktes som mer
eller mindre ”modne”, dvs. energieffektivisering (ENØK),
vannrensing samt til dels avfallshåndtering.
Kontoret har over flere år bistått norske bedrifter i både
Russland, Kasakhstan og Ukraina. Foruten Mining World Central Asia
(Almaty, Kazakhstan) sto Innovasjon Norges Moskva-kontor for
arrangement av felles norsk stand på den internasjonale messen
Mining World Russia (Moskva).
Videre har kontoret arrangert flere studieturer; en til sentrale
deler av Russland (Belgorod og Kursk) for et knippe norske
bedrifter samt en annen til 5 ledende gruvebedrifter på
Kolahalvøya i oktober 2007 for alle bedriftene som har etablert
serviceavtale med Moskva-kontoret. Basert på såkalte
serviceavtaler har Innovasjon Norges kontor i Moskva utført et
betydelig omfang av forberedelser med det mål å realisere store
prosjekter for de norske bedriftskundene i 2008.
Den tette oppfølgingen av de norske bedriftskundene fører til
betydelige, konkrete resultater; ett eksempel er bedriften Protan
som med nødvendig bistand fra Moskva-kontoret økte sitt salg av
ventilasjonssystemer i Russland med anslagsvis 60 % i 2007.
Moskva-kontoret var også ansvarlig for arrangement av et besøk av
russiske spesialister innen sertifisering til Haplast Technology
(Furuflaten, Troms) i april 2007. Resultatet ble at Haplast fikk
utstedt russisk produktsertifikat i mai 2007 samt tillatelse
(anvendelse av gitte produkter i Russland) fra de russiske
tilsynsmyndigheten i juni 2007. Det må også nevnes at kontoret i
Moskva arrangerte en besøksreise til Protan, Norge, for 15
russiske bedrifter i mars 2007.
Innovasjonsutvikling og høyteknologi.
Utvikling av start-ups/ innovative bedrifter basert på
venture-kapital i Russland er høyt oppe på agendaen hva gjelder
statlige økonomiske strategier. Viktigheten av å legge til rette
for seed- og venture-investeringer har flere ganger blitt
framhevet på høyeste nivå, bl.a. i taler av Vladimir Putin.
Flere investerings- og ventureprosjekter er i den senere tid blitt
løftet i Russland og forskjellige former for partnerskapsmodeller
mellom det offentlige og det private næringsliv har blitt
utmeislet.
I løpet av 2005-2006 ble det iverksatt en prosess i forbindelse
med etablering av russiske venture-selskap, investeringsfond samt
regionale offentlige og private venture-fond. Omfanget av
venture-investeringer i Russland er relativt beskjedent
sammenliknet med andre høyteknologi-land. En av årsakene er mangel
på erfaring fra etablering av innovasjonsbedrifter. Russland har
også meislet ut og vedtatt lover som regulerer økonomiske frisoner
(eller spesielle økonomiske soner som det kalles i Russland).
Bedrifter som etablerer seg innenfor disse sonene får spesielt
gunstige rammevilkår inklusive skattefrihet og –utsettelser.
Konkurransen om å få etablere slike soner har vært knallhard
mellom de forskjellige russiske regionene. Imidlertid er det nå
fattet beslutning om hvilke regioner som har ”vunnet”
anbudsrunden. Flere av disse vil satse på IKT og høyteknologi.
Norge har kommet langt i å legge til rette for yngling og
kommersialisering av nystartede bedrifter med innovasjons- og
markedspotensial; strukturene med forsknings- og næringsparker
samt inkubatorer er vel utbygd og utprøvd. Flere av disser samler
bedrifter med fellesinteresser innenfor et spesifikt felt eller
bransje. Sett i lys av ovennevnte vil norsk erfaring fra
virksomhet både i hjemlandet og utenlands kunne spille en viktig
rolle for Russlands venture-strukturer og tilrettelegging for
nystartede bedrifter med innovasjonspotensial. Gjøvik
Forskningspark har eksempelvis etablert god kontakt med Dubna
Science Park (som fokuserer på IKT) og ser muligheten i å levere
rådgivningstjenester i forbindelse med planlagte
utviklingsprosjekter.
Seed Forum er et relevant eksempel på hvordan det er mulig å
fasilitere kontakt mellom nystartede innovasjons- og
høyteknologibedrifter med behov for kapital og investormiljøer/
potensielle industrielle partnere. Etter å ha stått for den
praktiske gjennomføringen av 6 arrangement i Moskva for Seed
Forum International (inklusive hele invitasjonsprosessen),
organiserte Innovasjon Norges Moskva-kontor et nytt Seed
Forum-arrangement i Moskva i samarbeid med Moskvas byregjering;
Seed Forums arrangement inngikk i praksis som en av flere moduler
i Moscow Venture Forum som for første gang ble arrangert 20-21.
juni 2007.
Til opplysning har Moskvas byregjering satt et spesielt fokus på
støtte til små og mellomstore oppstartsbedrifter som utvikler
innovative og høyteknologiske løsninger og produkter. Til dette
formålet har Moskvas byregjering etablert et venture-fond som p.t.
utgjør ca. 200 mill. NOK.
Diverse
For å gi eksempler på spennvidde hva gjelder oppdrag for norske
bedrifter, kan vi presentere følgende:
I oktober 2007 arrangerte Moskva-kontoret en mottakelse med
presentasjon av fenalår-produkter fra Gilde (nå Nortura) for
HoReCa-aktører i Moskva. Arrangementet ble en stor suksess –
salgsdriver, ettersom kjøttet falt meget i smak hos de russiske
ekspertene. Dette har i etterkant medført at fenalår har oppnådd
en viss etterspørsel i det russiske markedet.
Moskva-kontoret gjennomførte en markedsundersøkelse for ProfVet
som satser på programvare innenfor veterinærmarkedet. Arbeidet ble
godt mottatt av bestiller.
Safetel – utvikler av brannvarslings- og sikkerhetssystemer –
bestilte en markedsundersøkelse hos Moskva-kontoret.
Tilbakemeldingen på arbeidet var positivt.
Malthus – produsent av primært modulbygg – bestilte en
markedsundersøkelse hos kontoret i Moskva. I etterkant fattet
selskapet beslutning om etablering av kontor i Murmansk.
Tone Lise Design (neglepleie) har takket være tjenestene og
bistanden fra Moskva-kontoret funnet fram til partnere i Russland.
Dette har medført at bedriften har begynt å selge sine produkter
på det russiske markedet i 2008.
Aviv Capinor bestilte partnersøk-tjenester hos Innovasjon Norges
Moskva-kontor; basert på Moskva-kontorets innsats kom Aviv Capinor
i kontakt med flere interessante/ relevante aktører i både Moskva
og andre byer.
Kontoret har 13 medarbeidere (inkl. 1 INTSOK- representant)