Gå rett til innholdet



Årsrapport 2007

Moskva

Innovasjon Norges Moskva-kontor retter spesielt fokus på leverandørindustrien innenfor olje & gass (i tett samarbeid med INTSOK), reiseliv, sjømat, miljøteknologi (spesielt forbundet med industrivirksomhet) samt innovasjonsutvikling og høyteknologi.

Moskva. Foto: nakanune.ru. Brukt med tillatelse.

Kontoret er samlokalisert med ambasssaden og fører et tett og aktivt samarbeid med ambassaden rundt promoterings- og omdømmeaktiviteter samt diverse arrangement for norske næringslivsaktører.

Det er jevnt over høy aktivitet ved kontoret - mange henvendelser og forespørsler fra bedrifter og organisasjoner - ofte av svært forskjellig art.

Olje & gass
Til tross for at INTSOK er etablert for å bistå de norske leverandørene i det russiske markedet samt arrangerer konferanser og workshops, står Innovasjon Norges Moskva-kontor som praktisk ansvarlig for norske fellesstands på 2 årlige olje & gass messer. Dette inkluderer også arrangement av en båttur for utstillerne og deres forretningsforbindelser samt en ambassademottakelse (ca. 200 deltakere).

Messer i 2007: MIOGE (Moscow International Oil & Gas Exhibition) samt KIOGE (Kazakhstan International Oil & Gas Exhibition), Almaty. Disse aktivitetene gjennomføres i tett samarbeid med Innovasjon Norges messeavdeling ved hovedkontoret i Oslo. 14 bedrifter deltok på Norges fellesstand på MIOGE, mens 11 bedrifter deltok på Norges fellesstand på KIOGE.

Moskva-kontoret sto også for organiseringen av en mottakelse for norske og russiske representanter fra bransjen under olje & gass messen RAO (Russian Arctic Offshore) i St. Petersburg i samarbeid med ambassaden og Hydro (i ettertid fusjonert med Statoil til StatoilHydro).

For øvrig er Moskva-kontoret representert i Innovasjon Norges tverrfaglige team innen olje & gass.

Sjømat
Ms. Lubov Bychkova er Moskva-kontorets representant i Innovasjon Norges tverrfaglige marine team.

Fiskerinæringen gjennomgikk omfattende strukturendringer i 2006 og 2007, noe som bl.a. medførte at mange norske selskaper ble utestengt fra muligheten til å eksportere laks og ørret til Russland. Dette medførte at Moskva-kontoret tok på seg oppgaven å identifisere ”åpne”/ markedssegmenter/ -nisjer tilgjengelige for andre typer fisk og sjømat (f. eks. ferske og levende sjømatprodukter for HoReCa-sektoren).

Norske sjømatprodukter og – produsenter er relativt ukjente blant russiske aktører og forbrukere; samtidig kjenner norske produsenter lite til russiske markedspotensialet. Dette munnet ut i et konkret prosjekt angående hjemhenting av relevant markedsinformasjon (dvs. markedsinformasjon om tendenser og utvikling i det russiske markedet) som ble gjort tilgjengelig for de av sjømataktørene som fant opplysningene nyttige.

For øvrig bisto Moskva-kontoret flere norske bedrifter (markedsundersøkelser, partnersøk, fasilitering av arrangement og møter, nettverksbygging etc.).Her nevnes Kvitsøy Edelskjell (kamskjell), Engelsviken Canning (sjømat i lake) samt Gamvik Seafood (krabberogn).

På forespørsel av arrangørene av Laksedagene i Trondheim (januar 2007) samlet Moskva-kontoret en russisk delegasjon samt forberedte innlegg under konferansedelen for en russisk importør av laks og ørret. Innlegget dreide seg om den strenge veterinærkontrollen utført av russiske myndigheter inklusive sanitær- og veterinærsanksjoner, inspeksjoner samt sertifisering av norske produsenter – dvs. forhold som den gang var vesentlige/ høyaktuelle.

Innlegget berørte også forhold rundt konsolideringsprosessene både på norsk og russisk side (= færre aktører), policy rundt kontrollen av aktørene i markedet, lobby-påvirkning fra russisk side samt flere andre aktuelle problemstillinger. Innlegget høstet stor interesse blant norske eksportører, noe som medførte godt skussmål også for konferansen som sådan.

I september 2007 arrangerte Moskva-kontoret norsk fellesstand på den internasjonale messen World Food med totalt 9 norske deltakere i samarbeid med messeavdelingen ved hovedkontoret i Oslo. Arrangementene inkluderte også båttur for utstillerne og deres forretningsforbindelser samt en sjømatmottakelse i ambassaden. Sistnevnte event omfattet fersk sjømat fløyet inn fra Norge og tilberedt av mesterkokker fra Gastronomisk Institutt. Hele 300 personer deltok på mottakelsen.

I oktober 2007 arrangerte Moskva-kontoret en mottakelse med presentasjon av produkter fra Villa Group, Troika Seafood/ Sjømatprodusenter fra Finnmark. Fersk sjømat inkl. organisk torsk, laks og Kamsjatka-krabbe ble fløyet inn fra Norge. Russiske aktører innenfor HoReCa-segmentet viste sjømatpresentasjonen stor oppmerksomhet, m.a.o. ble den en stor suksess.

Reiseliv
Moskva-kontoret investerer betydelige ressurser i reiselivssatsingen. Og hvis man støtter seg på offentlig statistikk, er det åpenbart at satsingen bærer frukter. Antall russiske overnattinger i Norge økte nemlig med 26,2% fra 2006 til 2007 (hhv. 103 291 og 130 362 overnattinger). I tillegg bygger også visumstatistikken opp under disse positive tallene; mens det ved visumavdelingen på ambassaden i Moskva i 2006 ble utstedt omtrent 20 000 visum, hadde tallet steget til hele 27 000 i 2007 (dvs. en økning på 35%).

Kontoret har over 40 samarbeidspartnere i Norge, deriblant sentrale aktører som FjordNorge, Norwegian Air Shuttle og VisitOslo.

De gode resultatene i 2007 har medført at Russland oppnådde status som forbrukermarked f.o.m. 2008 – og dermed plassert blant de viktigste markedene for norsk reiselivsnæring.
 

SAMARBEID MED TUROPERATØRER

Norsk arbeidsseminar 2007
Det femte årlige arbeidsseminaret – det viktigste reiselivsarrangementet i Russland som organiseres av Innovasjon Norges russiske kontor – fant sted 4. september i St. Petersburg og 6. september i Moskva. 37 norske selskaper knyttet til reiselivsbransjen (turistkontorer, vintersportsteder, hotellkjeder, cruiseselskaper osv.), deltok på arrangementet, og arbeidsseminaret ble besøkt av 60 russiske reiseselskaper i St. Petersburg og 70 selskaper i Moskva.

Arbeidsseminaret – som blant annet kunne by på speeddating mellom de norske og russiske selskapene som deltok – var særdeles vellykket, og ifølge enkelte av evalueringsskjemaene som ble fylt ut av de norske deltakerne, var det den beste reiselivssamlingen de noen gang hadde deltatt på.

Studieturer for turoperatører
Innovasjon Norge i Russland organiserte i 2007 åtte gruppestudieturer for turoperatører fra Moskva og St. Petersburg. Turene gikk til de største vintersportstedene i Norge, Finnmark (som del av vinterprosjektet), Fjord-Norge-området og de nordnorske fylkene (Nordland, Troms og Finmark).

Disse turene spiller en viktig rolle som salgsfremmende tiltak og bidrar til å øke bevisstheten omkring de norske produktene på det russiske reiselivsmarkedet.
 
Norwegian Travel Workshop 2007, 23.–25. april i Kristiansand
27 russiske turoperatørselskaper fra Moskva og St. Petersburg deltok på NTW 2007 i Kristiansand, reiselivsbransjens viktigste arrangement i Norge.

SAMARBEID MED MASSEMEDIA

Tv
I 2007 arrangerte Innovasjon Norge i Russland fem tv-turer sammen med de største statlige russiske kanalene: 1st TV Channel Russia (reiseprogrammet "Neputyovye zametki s Dmitriem Krylovym", februar 2007), TV Channel Russia (programmet "Good morning, Russia" i juni 2007 og reiseprogrammet "Vokrug Sveta" i mai–juni 2007), kanalen NTV TV (programmet "Tourism calculator", februar 2007) og kanalen RBC TV (programmet "Tourism and leisure", oktober 2007).

Disse programmene ble sett av enormt mange seere (TV Channel Russia kringkaster for eksempel direkte til 58 land, og ses daglig av mer enn 300 millioner mennesker) og bidro sterkt til å øke kunnskapen om Norge som et attraktivt reisemål.
 
Presseturer
I 2007 organiserte Innovasjon Norge i Russland seks gruppeturer for pressen til Norge (vintersportsteder, Fjord-Norge og Nord-Norge). I tillegg til dette spilte IN også en aktiv rolle i organiseringen av presseturer sammen med russiske turoperatørselskaper (pressetur med reiseselskapet Pac Group til vintersportsteder og pressetur med reiseselskapet Rostravel til Nordland) og EFF (pressetur i juni). Som et resultat av dette har mer enn hundre journalister besøkt Norge i forbindelse med presseturene, og mer enn 120 artikler har blitt utgitt i forskjellige fora (ukeblader, aviser, fagtidsskrift for reiselivsbransjen osv.). 

REISELIVSMESSER

Innovasjon Norge i Russland deltok med egen stand på alle de viktigste reiselivsmessene i Russland:
– i Moskva: Intourmarket 2007, MITT 2007, Leisure Expo 2007, MITF 2007 og Ski Salon 2007; de tre første med deltakelse fra norske selskaper; på de to siste var det Innovasjon Norges Moskva-kontor som presenterte norske reiseselskaper som de samarbeider med

- i St. Petersburg: Otdykh bez granits, Inwetex 2007 og St. Petersburg Ski Salon 2007; de to første med deltakelse fra norske selskaper; på den siste var det Innovasjon Norges Moskva-kontor som presenterte norske reiseselskaper som de samarbeider med

- i Jekaterinburg (den tredje største russiske byen i Ural-regionen): UralExpo; Leto 2007: Innovasjon Norges Moskva-kontor presenterte norske reiseselskaper som de samarbeider med. 

MARKEDSFØRINGSKAMPANJER

St. Petersburg, mai 2007
En omfattende markedsføringskampanje sammen med Fjord-Norge, Visit Oslo og Norwegian Air Shuttle ble gjennomført i St. Petersburg i mai og besto av lyskasser i sentrum, annonser i aviser og tidsskrifter, radioinnslag osv. Målet med kampanjen var å fremme fritidsreiser i Oslo og Fjord-Norge-regionen gjennom Norwegian Air Shuttles direkteflygninger fra St. Petersburg til Oslo.
 
Moskva, august 2007
Markedsføringskampanje i Moskva i forbindelse med oppstarten av Norwegians direkterute fra Moskva til Oslo den 16. august 2007, som omfattet plakattavler i sentrum og annonser i aviser og tidsskrifter.

SPESIELLE ARRANGEMENTER I 2007

Norwegian Air Shuttle – presentasjon 16. august 2007
Norwegian Air Shuttle åpnet en fast direkterute mellom Oslo og Moskva den 16. august. Det ble holdt pressekonferanse på Den norske ambassaden for å markere begivenheten, og egne arrangementer ble holdt på Domodedovo flyplass for passasjerene på den første flygningen fra Moskva til Oslo.
 
Arbeidsseminaret "Finnmark – Norwegian Lapland", 25. oktober 2007
Målet for arbeidsseminaret var å presentere reisemuligheter i Finnmark fylke, og å reklamere for regionen på det russiske turistmarkedet. Tretten norske selskaper fra Finnmark-området presenterte sine produkter (turistkontorer, lokale turoperatører, opplevelsesselskaper osv.). Arbeidsseminaret hadde 77 deltakere fra turoperatører og reisebyråer i Moskva. 

Energi & miljø

Basert på vurderinger av statusen for de forskjellige markedssegmentene i Russland har Moskva-kontoret fattet beslutning om å konsentrere seg om de markedsnisjene som betraktes som mer eller mindre ”modne”, dvs. energieffektivisering (ENØK), vannrensing samt til dels avfallshåndtering.

Kontoret har over flere år bistått norske bedrifter i både Russland, Kasakhstan og Ukraina. Foruten Mining World Central Asia (Almaty, Kazakhstan) sto Innovasjon Norges Moskva-kontor for arrangement av felles norsk stand på den internasjonale messen Mining World Russia (Moskva).

Videre har kontoret arrangert flere studieturer; en til sentrale deler av Russland (Belgorod og Kursk) for et knippe norske bedrifter samt en annen til 5 ledende gruvebedrifter på Kolahalvøya i oktober 2007 for alle bedriftene som har etablert serviceavtale med Moskva-kontoret. Basert på såkalte serviceavtaler har Innovasjon Norges kontor i Moskva utført et betydelig omfang av forberedelser med det mål å realisere store prosjekter for de norske bedriftskundene i 2008.

Den tette oppfølgingen av de norske bedriftskundene fører til betydelige, konkrete resultater; ett eksempel er bedriften Protan som med nødvendig bistand fra Moskva-kontoret økte sitt salg av ventilasjonssystemer i Russland med anslagsvis 60 % i 2007. Moskva-kontoret var også ansvarlig for arrangement av et besøk av russiske spesialister innen sertifisering til Haplast Technology (Furuflaten, Troms) i april 2007. Resultatet ble at Haplast fikk utstedt russisk produktsertifikat i mai 2007 samt tillatelse (anvendelse av gitte produkter i Russland) fra de russiske tilsynsmyndigheten i juni 2007. Det må også nevnes at kontoret i Moskva arrangerte en besøksreise til Protan, Norge, for 15 russiske bedrifter i mars 2007.

Innovasjonsutvikling og høyteknologi.

Utvikling av start-ups/ innovative bedrifter basert på venture-kapital i Russland er høyt oppe på agendaen hva gjelder statlige økonomiske strategier. Viktigheten av å legge til rette for seed- og venture-investeringer har flere ganger blitt framhevet på høyeste nivå, bl.a.  i taler av Vladimir Putin. Flere investerings- og ventureprosjekter er i den senere tid blitt løftet i Russland og forskjellige former for partnerskapsmodeller mellom det offentlige og det private næringsliv har blitt utmeislet.

I løpet av 2005-2006 ble det iverksatt en prosess i forbindelse med etablering av russiske venture-selskap, investeringsfond samt regionale offentlige og private venture-fond. Omfanget av venture-investeringer i Russland er relativt beskjedent sammenliknet med andre høyteknologi-land. En av årsakene er mangel på erfaring fra etablering av innovasjonsbedrifter. Russland har også meislet ut og vedtatt lover som regulerer økonomiske frisoner (eller spesielle økonomiske soner som det kalles i Russland). Bedrifter som etablerer seg innenfor disse sonene får spesielt gunstige rammevilkår inklusive skattefrihet og –utsettelser. Konkurransen om å få etablere slike soner har vært knallhard mellom de forskjellige russiske regionene. Imidlertid er det nå fattet beslutning om hvilke regioner som har ”vunnet” anbudsrunden. Flere av disse vil satse på IKT og høyteknologi.

Norge har kommet langt i å legge til rette for yngling og kommersialisering av nystartede bedrifter med innovasjons- og markedspotensial; strukturene med forsknings- og næringsparker samt inkubatorer er vel utbygd og utprøvd. Flere av disser samler bedrifter med fellesinteresser innenfor et spesifikt felt eller bransje. Sett i lys av ovennevnte vil norsk erfaring fra virksomhet både i hjemlandet og utenlands kunne spille en viktig rolle for Russlands venture-strukturer og tilrettelegging for nystartede bedrifter med innovasjonspotensial. Gjøvik Forskningspark har eksempelvis etablert god kontakt med Dubna Science Park (som fokuserer på IKT) og ser muligheten i å levere rådgivningstjenester i forbindelse med planlagte utviklingsprosjekter.

Seed Forum er et relevant eksempel på hvordan det er mulig å fasilitere kontakt mellom nystartede innovasjons- og høyteknologibedrifter med behov for kapital og investormiljøer/ potensielle industrielle partnere. Etter å ha stått for den praktiske gjennomføringen av  6 arrangement i Moskva for Seed Forum International (inklusive hele invitasjonsprosessen), organiserte Innovasjon Norges Moskva-kontor et nytt Seed Forum-arrangement i Moskva i samarbeid med Moskvas byregjering; Seed Forums arrangement inngikk i praksis som en av flere moduler i Moscow Venture Forum som for første gang ble arrangert 20-21. juni 2007.

Til opplysning har Moskvas byregjering satt et spesielt fokus på støtte til små og mellomstore oppstartsbedrifter som utvikler innovative og høyteknologiske løsninger og produkter. Til dette formålet har Moskvas byregjering etablert et venture-fond som p.t. utgjør ca. 200 mill. NOK.

Diverse

For å gi eksempler på spennvidde hva gjelder oppdrag for norske bedrifter, kan vi presentere følgende:

I oktober 2007 arrangerte Moskva-kontoret en mottakelse med presentasjon av fenalår-produkter fra Gilde (nå Nortura) for HoReCa-aktører i Moskva. Arrangementet ble en stor suksess – salgsdriver, ettersom kjøttet falt meget i smak hos de russiske ekspertene. Dette har i etterkant medført at fenalår har oppnådd en viss etterspørsel i det russiske markedet.

Moskva-kontoret gjennomførte en markedsundersøkelse for ProfVet som satser på programvare innenfor veterinærmarkedet. Arbeidet ble godt mottatt av bestiller.

Safetel – utvikler av brannvarslings- og sikkerhetssystemer – bestilte en markedsundersøkelse hos Moskva-kontoret. Tilbakemeldingen på arbeidet var positivt.

Malthus – produsent av primært modulbygg – bestilte en markedsundersøkelse hos kontoret i Moskva. I etterkant fattet selskapet beslutning om etablering av kontor i Murmansk.

Tone Lise Design (neglepleie) har takket være tjenestene og bistanden fra Moskva-kontoret funnet fram til partnere i Russland. Dette har medført at bedriften har begynt å selge sine produkter på det russiske markedet i 2008.

Aviv Capinor bestilte partnersøk-tjenester hos Innovasjon Norges Moskva-kontor; basert på Moskva-kontorets innsats kom Aviv Capinor i kontakt med flere interessante/ relevante aktører i både Moskva og andre byer.

Kontoret har 13 medarbeidere (inkl. 1 INTSOK- representant)


Leder Roger Martinsen. Foto: Tommy Martinsen

Leder: Roger Martinsen

Innovation Norway
Royal Norwegian Embassy
Povarskaya st., 7
Moscow 131940
Russian Federation

T: +7 495 9331410
F: +7 495 9331429
E: moskva@
innovasjonnorge.no


www.innovasjonnorge.no
/russland