St. Petersburg
Innovasjon Norges kontor i St. Petersburg har følgende strategiske
sektor-prioriteringer: Maritim
virksomhet, Leverandørindustrien innen olje & gass (i
tett samarbeid med INTSOK) og Reiseliv.
Maritim virksomhet
St. Petersburg har tradisjonelt og historisk sett vært Russlands
vindu mot Europa samt et maritimt sentrum i Russland. Flere norske
bedrifter i bransjen satser mot regionen, hvorav noen har etablert
kontor/ virksomhet i byen.
Innovasjon Norges kontor i St. Petersburg var med på den praktiske
organiseringen av den norske paviljongen på den store
internasjonale maritime messen/ utstillingen NEVA 2007 i samarbeid
med messeavdelingen ved hovedkontoret i Oslo. 12 norske bedrifter
deltok.
Kontoret utgir hver måned Russian Maritime Newsletter som – basert
på antall abonnenter (ca. 350) – er meget populært og kjærkomment
innspill både i det norske og internasjonale maritime miljøet.
For øvrig har kontoret utført markedsundersøkelser etc. for norske
kunder, deriblant Jotun Paints. Basert på en markedsstudie
vedrørende utviklingstendensene innen maritim sektor i St.
Petersburg og Russland som sådan, ble studien brukt av Jotun
Paints som et viktig underlag for beslutningstaking om etablering
av lokal produksjon av industrielle og maritime malingsprodukter.
Olje & gass
St. Petersburg får en stadig viktigere rolle som teknologisk
senter for Russlands virksomhet innen offshore-basert olje &
gass virksomhet. Engineering-selskapene som deltar i
Shtokman-prosjektet er alle fra St. Petersburg (hhv. Rubin,
Giprospetsgaz og Technip St. Petersburg – som rapporterer til
Technip i Norge).
Kontoret i St. Petersburg deltok i organiseringen av B2B-møter for
INTSOK under den internasjonale messen Russian Arctic Offshore.
Reiseliv
Lederen for reiselivssatingen i Russland – Olga Philippenko
- bor og arbeider av praktiske årsaker i St. Petersburg. Hun
rapporterer direkte til regionleder Roger Martinsen, Moskva.
Den 23. juli 2007 gjorde skipet Statsraad Lehmkuhl anløp i St.
Petersburg by. Samme dag arrangerte Innovasjon Norge - i samarbeid
med ambassaden i Moskva, Sjøkrigsskolen, Forsvarsattacheen i
Moskva samt Eksportutvalget For Fisk (EFF) - en mottakelse med
sjømatbuffet for ca. 100 utvalgte gjester (deriblant
representanter for turoperatører, skipsverft, skipsleverandører,
myndigheter etc.). Sjømatbuffeten inneholdt bl.a. laks, sild,
reker m.m. samt god drikke (deriblant norsk akevitt).
Videre ble det holdt en pressekonferanse med deltakelse av over 30
journalister, noe som sikret bred dekning i massemedia. Dette
munnet bl.a. ut i reportasjer i beste sendetid på de viktigste,
riksdekkende TV-kanalene. Dagen etter ble det arrangert åpent skip
for alle skuelystne, noe som falt i smak blant beboerne i byen.
Det ble distribuert reiselivsbrosjyrer om Norge samt gitt
smaksprøver på ost fra TINE.
I samarbeid med bl.a. EFF arrangerte kontoret Week of Norway i
både St. Petersburg og Moskva. Spesielt aktivitetene – og
markeskampanjen - i St. Petersburg ble en suksess og sikret
stor oppmerksomhet.
Se for øvrig informasjon under kapitlet om Moskva.
Kontoret har 3 medarbeidere.