TANKER FRAMOVER
For å være lønnsomme i framtiden må norske bedrifter utvikle nye
produkter og tjenester, fornye og effektivisere sine
produksjonsprosesser gjennom prosessinnovasjoner, samt investere i
nye markeder.
I en situasjon med knapphet på arbeidskraft må bedriftene
effektivisere for å sikre egen konkurransekraft på sikt, og
utnytte knappe arbeidskraftsressurser mest mulig effektivt.
Næringslivet må fornyes gjennom nyetableringer og stimulering av
entreprenørskap.
Ved å utnytte internasjonale muligheter har mange norske bedrifter
et svært godt utgangspunkt for ytterligere vekst.
En styrket profilering av Norge som reisemål og vertskapsland for
investeringer i forskning, utvikling og innovasjon representerer
også økte muligheter for norske bedrifter.
Vi må investere i framtiden
Gode tider kan redusere bevisstheten om betydningen av å investere
i innovasjon. For å være konkurransedyktige på lang sikt, i en
global og kunnskapsbasert økonomi, må det investeres i innovasjon
også når konjunkturene er gode.
Styret vil påpeke Innovasjon Norges oppgave med å få innovasjon på
dagsorden både hos våre kunder, i det politiske miljøet og i
samfunnsdebatten. Dessuten er det viktig å dokumentere resultater
av næringslivets nyskapingsarbeid. Vi er med på å styrke
innovasjonsevnen hos bedrifter slik at flere vokser og oppnår
langsiktig lønnsomhet.
Det at vi er nær kundene, både lokalt og i de viktigste markedene
internasjonalt, gir Innovasjon Norge unike muligheter for å bygge
og formidle kunnskap om innovasjon i den globaliserte
kunnskapsøkonomien. Ut fra bredden i vår kunnskap og vår
tilstedeværelse skal vi tilby våre kunder et sammenhengende
leveranse- og tjenestetilbud fra "Bodø til Beijing". Det betyr at
vi gir lokale ideer globale muligheter.
Et budsjett med muligheter
Virkemiddelbudsjettet for 2006 ga Innovasjon Norge gode muligheter
til å sette i gang viktige utviklingsprosjekter i næringslivet i
tråd med vårt formål. Styret er tilfreds med at dette videreføres
for 2007.
Internasjonale utfordringer
Norsk næringsliv eksponeres for en stadig tøffere internasjonal
konkurranse, men globaliseringen gir også større muligheter i form
av økt tilgang på markeder og kunnskap. Bedriftene må bygge
konkurransefortrinn ved hjelp av økt innovasjon og kompetanse,
basert på inngående forståelse av globale verdikjeder.
Innovasjon Norges strategi for internasjonalisering er et godt
hjelpemiddel for å gjøre bedriftene i stand til å møte disse
utfordringene. De eksterne ressursene en bedrift trenger for å
utvikle seg kan være hvor som helst i verden. Styret vil påpeke
den viktige rollen Innovasjon Norge har i å koble bedriftene med
disse ressursene. Styret er derfor opptatt av at Innovasjon Norge
til enhver tid har et kontornett som er til stede i de mest
interessante markedene, både i Norge og i utlandet. Kontorene må
levere kunnskap, nettverk, finansiering og bidra til profilering
og omdømmebygging for å øke den internasjonale konkurransekraften
i norsk næringsliv.
Nordområdene
Nordområdene er et viktig strategisk satsingsområde for norske
myndigheter. Som en sentral virkemiddelaktør, skal Innovasjon
Norge spille en viktig rolle i virkeliggjøringen av visjonene for
utviklingen i nord.
Petroleumsvirksomheten i Barentshavet har skapt ny optimisme og
nye muligheter både i vår nordlige landsdel og ellers i landet.
For å utnytte mulighetene i nord må det investeres i norsk og
nordnorsk kompetansebygging og lokal og regional næringsutvikling.
Det må også satses på næringer hvor regionen framstår som særlig
konkurransedyktig som marin og maritim sektor, miljøteknologi,
energi og opplevelsesnæringer. Vi vil bidra til å videreutvikle
næringene og legge til rette for ny virksomhet også i Nord-Norge
og vil satse betydelige midler på næringsutvikling og innovasjon
der de kommende år.
Styret mener at det er riktig å gå gjennom Innovasjon Norges
program og tjenester slik at vi i størst mulig grad kan stimulere
til innovasjon og nyskaping også i nordnorsk næringsliv.
Koordinering mellom de mange virkemidlene og virkemiddelaktørene
er avgjørende for å få maksimal effekt ut av innsatsen i nord.
Forvaltningsreformen
Stortingsmelding nr. 12, 2006-2007: Regionale fortrinn – regional
framtid beskriver bl.a. det regionale forvaltningsnivåets rolle
for næringsutvikling, organiseringen av virkemiddelapparatet og
arbeidsdelingen mellom de nye regionene og øvrige aktører på
regionalt og nasjonalt nivå.
Regjeringen foreslår i meldingen at Innovasjon Norge opprettholdes
som én organisasjon, men at de nye regionene skal eie det
framtidige Innovasjon Norge med staten som største eier. Regionene
skal etter regjeringens forslag også oppnevne to av medlemmene til
hvert av Innovasjon Norges regionale styrer.
I høringene til meldingen har styret vært positiv til en reform
som innebærer overføring av oppgaver og myndighet fra staten til
nye og større regioner underlagt folkevalgt styring. Samtidig har
styret understreket nødvendigheten av å opprettholde Innovasjon
Norge som én, sammenhengende organisasjon for å sikre nasjonal
verdiskaping og innovasjonsutvikling i en global verden.
Med den organisasjonsmodellen som foreslås i meldingen, vil
Innovasjon Norge etter styrets mening fremdeles kunne operere som
en samlet organisasjon. Organisasjonen vil fortsatt, på en
effektiv og kompetent måte, betjene kundene med utgangspunkt i en
regional, nasjonal og internasjonal tilstedeværelse – og med et
helhetlig sett av tjenester.
Etter at Stortinget har tatt stilling til oppgavefordelingen
mellom de nye regionene og staten, skal det fremmes en ny
stortingsmelding i 2008 om den framtidige regioninndelingen.
Innovasjon Norge kan etter styrets mening på en enkel og effektiv
måte tilpasse organisasjonen til den regioninndelingen som blir
valgt.
Styret ønsker at Innovasjon Norge skal medvirke aktivt og
konstruktivt i det videre arbeidet med dette.