ADMINISTRERENDE HAR ORDET: GUNN OVESEN OPPSUMMERER 2005
Innovasjon
Norge har eksistert i to år. Vi har levert resultater slik vi
skal og har utnyttet pengene våre godt. Stort sett har vi verken
brukt for mye eller for lite.
For først å se litt framover: Innovasjon Norge fikk et godt
virkemiddelbudsjett for 2006. Dette gir oss gode muligheter til å
styrke evnen til innovasjon og internasjonalisering i norsk
næringsliv. Det er en tillitserklæring fra våre politikere og et
ansvar som vi tar på alvor.
Innovasjon Norge er
fortsatt en ung organisasjon. De fire organisasjonene som ble
slått sammen til Innovasjon Norge var alle godt kjent blant norske
bedrifter.
Kjennskap til Innovasjon Norge
Kjennskapen
til Innovasjon Norge og våre tjenester er stadig økende. Av de
tusen bedriftslederne som ble spurt hadde 75 % hørt om Innovasjon
Norge. Tilsvarende tall fra 2004 var 58 %.
Andre
målinger bekrefter at kundene er fornøyd med det arbeidet som
utføres.
Regionalisering
Hovedfokus innen arbeidet
for næringsutvikling basert på regionale forutsetninger har vært
konsentrert rundt utvikling og utnyttelse av regionale fortrinn og
muligheter, regionalt samspill samt regional omstilling.
Innovasjon
Norge deltar i over 200 fellesprosjekter som er initiert av
kontorene våre og/eller gjennomført i samarbeid med andre
regionale eller nasjonale aktører. Kontorene er involvert i 250
regionale samarbeidsfora eller nettverk.
Innovasjon
Den sentrale målsettingen i
nærings- og regionalpolitikken er å øke innovasjonsevnen og
–takten i norsk næringsliv. I 2005 konsentrerte Innovasjon Norge
arbeidet rundt entreprenørskap, innovasjon i etablerte bedrifter
samt etablering og oppbygging av regionale og nasjonale
innovasjonsmiljøer.
Internasjonalisering
I løpet av 2005 laget
Innovasjon Norge en strategi for internasjonalisering som styret
har godkjent. Strategien vil være et godt hjelpemiddel for oss til
å gjøre norske bedrifter i stand til å møte stadig større
globaliseringsutfordringer.
Som et første skritt i
implementeringen godkjente styret i oktober 2005 en modell for
Innovasjon Norges internasjonale tilstedeværelse, dvs. hvor i
verden Innovasjon Norge bør være representert.
Profilering
I 2005 har Innovasjon Norge hatt
fokus på å utvikle en ny og helhetlig reiselivsstrategi for
perioden 2006-2010. Strategien skal gjenspeiles i verdier som er
direkte relatert til lønnsom vekst for næringen. Dette er:
markedsføring, innovasjon samt kompetanse og samarbeid.
I
revidert statsbudsjett for 2005 ble Innovasjon Norge bevilget 15
millioner kroner ekstra til økt satsing på reiseliv, noe som ga et
høyere aktivitetsnivå siste halvår i 2005.
Antall
ferie- og fritidsankomster til Norge økte med 6 % i forhold til
året før, mens ferie- og fritidsgjestedøgn økte med 5 %. Det er
våre naboland, Sverige, Danmark og Finland som står for de fleste
reisene til Norge.
Etiske retningslinjer
Innovasjon Norge har
fått etablert gode etiske retningslinjer. Men det er ikke nok at
vi har de etiske retningslinjene tilgjengelig, vi må i tillegg
sikre at retningslinjene er forstått og blir etterlevd. I 2005
gjorde vi en grundig intern prosess slik at våre etiske verdier
både er i "hodet og hjertet" til alle ansatte.
Et spennende år
Sett under ett, har vårt
andre driftsår vært et spennende år med mange nye utfordringer.
Vi har som nevnt fått et godt budsjett for 2006 som viser at vår
eier har tillit til oss, og vi har fått på plass viktige
strategier og avtaler som gjør at jeg ser lyst på framtiden.
Gunn Ovesen
Administrerende direktør, juni 2006