VISJONEN
Vi gir lokale idéer globale muligheter
Vår visjon symboliserer kraften i Innovasjon Norge, som er
å koble vår kunnskap om lokale forhold og bedriftenes potensial
med internasjonale teknologi-, kompetanse-, markeds- og
verdiskapingsmuligheter.
FORMÅLSPARAGRAFEN
Innovasjon Norge har til formål å fremme
bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele
landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige
muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering
og profilering.
Næringslivets muligheter og utfordringer varierer. For å
utnytte ulike regioners vekstkraft må virkemidlene derfor benyttes
på ulike måter tilpasset lokale og regionale forhold.
Utenfor
byene kreves derfor en ekstra ressursinnsats for å utløse
samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer med
verdiskapingspotensial.
FORRETNINGSIDÉEN
Med bakgrunn i formålsparagrafen og visjonen har Innovasjon Norge
utarbeidet en forretningsidé. Her uttrykkes først hvordan
Innovasjon Norge skal levere hvilke tjenester. Deretter hvem vi
prioriterer og til slutt hva vi skal medvirke til og initiere,
samt hvorfor.
Innovasjon Norge bidrar med, kobler og
utløser finansiering, kompetanse og nettverk. Vi prioriterer
etablerere samt små og mellomstore bedrifter med vekstambisjoner
og potensial.
Innovasjon Norge skal realisere nasjonale
og regionale innovasjonspolitiske mål, herunder medvirke til
omstilling og fornyelse av definerte næringer og distrikter. Vi
medvirker til og initierer innovasjon, internasjonalisering og
markedsføring for å skape økt lønnsomhet og konkurransekraft i
norske bedrifter.
STRATEGISKE
RETNINGER I 2004-2005
Innovasjon Norges strategiske satsingsområder skal øke
konkurransekraften i enkeltbedrifter og grupper av bedrifter, både
innenfor og på tvers av sektorer og i norsk næringsliv.
Satsingene skal ha et betydelig potensial for
næringsutvikling og verdiskaping og være samfinansiert med
næringslivet og/eller våre samarbeidspartnere.
Innovasjon Norge møter bredden av utfordringer i norsk
næringsliv, og må i stor grad differensiere innsatsen både mellom
regioner og mellom sektorer ut fra ulike utfordringer.
Fylkeskommunene legger strategier regionalt, mens departementer
legger føringer nasjonalt.
For Innovasjon Norge er
oppgaven å operere innenfor de føringer som legges og anvende
ressursene optimalt sett i forhold til bedrifts- og
samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Vi vil derfor prioritere
ressursbruken i retning av innovasjon, internasjonalisering og
markedsføring.
For å få størst mulig effekt ut av de
offentlige midlene vi har til rådighet vil det være effektivt å
dreie finansieringsinnsatsen i retning av tidlig fase i prosjekter
og bedrifter.
Samtidig skal Innovasjon Norge ta hensyn
til positive og negative indirekte effekter av investeringer og
aktiviteter, som for eksempel ringvirkninger av sysselsetting og
miljøeffekter. Omstilling i lokalsamfunn, regioner eller sektorer
med spesielle utfordringer vil også bli prioritert.
SATSINGER
I 2004-2005
Følgende strategiske satsinger for perioden 2004-2005 er
forankret gjennom St.prp. 51, Ot.prp. 14, Regjeringens
handlingsplan for en helhetlig innovasjonspolitikk, eller et
departements tildelingsbrev.
Entreprenørskap
Satsingen vil øke
fornyelses- og omstillingstakten i norsk næringsliv gjennom
nyetableringer og styrke norsk entreprenørskapskultur. Ungdom gis
spesiell oppmerksomhet.
Et bredt anlagt program for SMB med internasjonale
vekstambisjoner
For å gi økt kommersialisering inn mot nisjer i globale
verdikjeder innen både vare- og tjenesteproduksjon.
Nettverksbasert
innovasjon og omstilling på utpekte satsingsområder av regional
eller lokal karakter.
For å møte omstillingsbehov i
lokalsamfunn eller funksjonelle regioner hvor nøkkelbransjer og
tilhørende innovasjonssystemer skal utvikles eller omstilles.
Utvikling av innovasjons- og kommersialiseringskompetanse i
norske bedrifter
For å øke innovasjonsevnen i bredden av norsk næringsliv og for å
øke tilfanget av innovasjonsprosjekter som tar utgangspunkt i
markedsbehov.
Profilering/omdømmebygging av Norge
For å
danne en plattform for norske bedrifters internasjonale arbeid.
Det er et viktig fellesanliggende å styrke vårt omdømme. Tydeligst
er denne sammenhengen for turisme, men omdømmet er viktig for å
bedre hele norsk næringslivs konkurranseevne.
Rekruttere flere kvinner til næringslivet
Ved å stimulere og legge til rette for flere kvinner i
næringslivet, vil næringslivet få økte ressurser og økt mangfold
til innovasjon og næringsutvikling.
Leverandørindustri olje/gass og maritimt
En
satsing på økt innovasjon for å oppnå økt innovasjonstakt, utvikle
nye markeder og kommersialisere nye varer og tjenester for å
opprettholde Norges posisjon som en av verdens ledende maritime
nasjoner.
Marine matprodukter
En satsing på
markedskunnskap, opplæring og kompetanseutvikling, utvikling og
utprøving av nye produkter og prosesser, logistikk og samhandling
mot markedet. Tematisk fokus på sjømat, med særlig vekt på
kommersialisering av nye marine oppdrettsarter.
Landbruksbaserte matprodukter
Gjennom økt
markeds- og verdikjedeorientering skal vi bidra til omstilling og
utvikling av landbruket, gjennom å utvikle nye produkter og
lønnsom næringsvirksomhet.
Reiseliv
Programmet Innovasjon reiseliv skal
bidra til å øke verdiskapingen i reiselivsnæringene totalt.
Potensialet er størst i de distriktsbaserte reiselivsbedriftene.
Næringsutvikling med utgangspunkt i landbruk er en viktig del av
reiselivssatsingene.