ETISKE RETNINGSLINJER FOR INNOVASJON NORGE
Lov om Innovasjon Norge pålegger selskapet å ha egne etiske
retningslinjer. Videre kreves det at Innovasjon Norge har
en høy bevissthet om etiske problemstillinger. Disse etiske
retningslinjer er vedtatt av styret i Innovasjon Norge
03.02.05.
INNLEDNING
Generelt
Innovasjon Norge er avhengig av tillit og et positivt omdømme for
å kunne bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering.
Tilliten er nødvendig både nasjonalt, så vel som internasjonalt.
For å kunne oppnå dette, er vi avhengig av at alle medarbeidere
har en atferd i tråd med våre etiske retningslinjer, samt følger
opp de krav til atferd som er nedfelt i vår merkevarestrategi.
Lov om Innovasjon Norge pålegger selskapet å ha egne etiske
retningslinjer. Videre kreves det at Innovasjon Norge har en høy
bevissthet om etiske problemstillinger, herunder korrupsjon,
miljø, menneskerettigheter og næringslivets sosiale ansvar og
atferd generelt. Etterlevelse av våre etiske retningslinjer er
således ikke bare viktig i forhold til eget omdømme, men også i
forhold til å leve opp til våre interessenters- og eiers
forventninger.
Disse etiske retningslinjer er vedtatt av
styret i Innovasjon Norge.
Omfang og ansvar
Retningslinjene gjelder
for alle medarbeidere, både hel- og deltidsansatte, praktikanter,
vikarer og konsulenter som representerer Innovasjon Norge, samt
styremedlemmer i Innovasjon Norge. Retningslinjene gjelder også
alle medarbeidere som er ansatt ved utenriksstasjonene, og som
representerer Innovasjon Norge i utlandet. Enkelte bestemmelser
omtaler bare ansatte og gjelder da bare disse.
Det påligger
alle som er omfattet av de etiske retningslinjene å gjøre seg
kjent med dem. Det er ingen unnskyldning å si at du ikke visste.
Alle ledere er ansvarlige for å gjøre retningslinjene kjent og gå
foran med et godt eksempel.
Administrerende direktør i
Innovasjon Norge håndterer eventuelle avvik fra retningslinjene.
Overtredelse av de etiske retningslinjene vil medføre
reaksjoner. Grove brudd på retningslinjene kan føre til oppsigelse
og eventuelt politianmeldelse.
Hvordan praktisere og takle dilemma
Etiske
retningslinjer er ikke uttømmende, og kan ikke dekke alle dilemma
du måtte komme i. Er du i tvil om en aktivitet er etisk
akseptabel, og du ikke finner svaret i etikkretningslinjene, må du
først og fremst reflektere selv. Er du fortsatt i tvil skal du
rådføre deg med din nærmeste leder.
Bekymringsmeldinger, rapportering og reaksjoner
Det skal stimuleres til åpen diskusjon om ansvarlig atferd
på en forbedringsfokusert og ubyråkratisk måte.
Eventuelle
bekymringer og klager som framkommer må som hovedregel formidles
gjennom linjen. Hvis du føler at dette ikke er hensiktsmessig, kan
henvendelser rettes til en annen leder eller til
personalenheten.
Slike bekymringer håndteres med diskresjon, og klager skal
behandles konfidensielt.
Hvis noen i god tro rapporterer om
en mulig overtredelse av lover eller virksomhetens retningslinjer,
vil de være beskyttet mot sanksjoner som følge av henvendelsen.
Det vil være et brudd på disse retningslinjene å diskriminere
eller trakassere noen for å ha tatt opp slike spørsmål.
INTERNE FORHOLD
Innovasjon Norge ønsker å skape et åpent, engasjerende og
utviklende arbeidsmiljø. Alle medarbeidere i Innovasjon Norge skal
behandle hverandre med tillit og en positiv innstilling. Dette
innebærer at vi skal ha respekt for hverandres funksjoner,
kompetanse, tid og person.
Innovasjon Norge skal stå for
like arbeidsmuligheter og rettferdig behandling av alle ansatte.
Innovasjon Norge skal kun legge saklige kriterier til grunn ved
personalrelaterte beslutninger ved for eksempel ansettelser,
opplæring, godtgjørelse og forfremmelse.
Det forutsettes for
øvrig at alle ansatte gjør seg kjent med arbeidsreglementet.
FORHOLD TIL NASJONAL- OG INTERNASJONAL LOVGIVING
Normer basert på menneskerettighetene finnes i
internasjonale menneskerettighetsavtaler, som er anerkjent av
Norge og således gjelder for Innovasjon Norge. Disse avtalene
inkluderer blant annet arbeidstakerrettigheter og retningslinjer
om korrupsjon.
Korrupsjon er forbudt. Innovasjon Norge skal
motvirke korrupsjon i samsvar med norsk lov og internasjonale
avtaler. Videre skal vi etterstrebe å ha gode kunnskaper om
korrupsjonsformer i forskjellige land, for på den måten å kunne gi
kunder råd om hvordan de kan unngå korrupsjon.
Wien-konvensjonen omhandler de formelle spillereglene
som finnes for diplomatiske forbindelser mellom land. Medarbeidere
som representerer Innovasjon Norge i utlandet, og som i sin
stasjoneringsperiode er ansatt i UD, er omfattet av denne
konvensjonen og visse bestemmelser i Utenriksloven.
FORRETNINGSETIKK
Generelt
Innovasjon Norge forvalter offentlige midler og skal
gjennom anvendelsen av disse bidra til lønnsom næringsutvikling i
hele landet. Vårt bidrag til verdiskaping i samfunnet, skal skje
gjennom utøvelse av et helhetlig forretningsmessig samfunnsansvar.
Dette innebærer at vi skal legge både økonomiske, sosiale og
miljømessige vurderinger til grunn for vår virksomhet og derved
bidra globalt til en bærekraftig utvikling. Vår forretningsmessige
opptreden skal i henhold til våre verdier, oppfattes å være
rettskaffen og ærlig. Dette gjelder både vår forretningsmessige
virksomhet ved anvendelsen av offentlige ressurser, og vår egen
atferd som medarbeidere i Innovasjon Norge.
Innovasjon
Norge skal ikke bidra til forretninger og prosjekter som utgjør en
uakseptabel risiko for at vi medvirker til uetiske handlinger
eller unnlatelser som for eksempel krenkelser av
grunnleggende humanitære prinsipper, krenkelser av
menneskerettighetene, korrupsjon eller miljøødeleggelser.
Innovasjon
Norge utarbeider policy for hvordan vi innenfor vårt målområde
skal ivareta et helhetlig forretningsmessig samfunnsansvar. Etikk
og samfunnsansvar skal være en del av vurderingskriteriene
innenfor finansiering, rådgivning, nettverksbygging og
profileringsaktiviteter.
Innovasjon Norge skal være en pådriver for at de samme etiske
holdninger utøves av våre kunder og øvrige samarbeidspartnere.
Våre beslutninger i forretningsforhold må være preget av
upartiskhet ved at medarbeidere ivaretar retningslinjer om
habilitet i forhold til personlige- og økonomiske særinteresser.
Habilitet
Det grunnleggende prinsipp i
reglene om habilitet i lov om Innovasjon Norge er at medarbeidere
ikke må ta del i eller søke å påvirke saksbehandling, prosjekter
eller beslutninger når det foreligger forhold som er egnet til å
svekke tilliten til medarbeiderens upartiskhet.
Slike
forhold kan være fremtredende personlig eller økonomisk
særinteresse for medarbeideren selv som part eller for nærstående,
dvs. familie, slektninger og venner o.a. Det samme gjelder
spørsmål som er av fremtredende økonomisk særinteresse for
selskap, forening eller annen offentlig eller privat institusjon
medarbeideren er knyttet til.
En medarbeider skal underrette sin overordnede straks han/hun blir
oppmerksom på at en habilitetskonflikt kan oppstå. Inhabilitet
foreligger når det konstateres et forhold som er egnet til å
svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet ut fra en objektiv
vurdering.
Den som anses som inhabil, skal umiddelbart
avslutte sin befatning med saken.
Personlige og økonomiske interesser i andre virksomheter
Ansatte i Innovasjon Norge kan ikke ha bierverv eller påta seg
styreverv i annen næringsvirksomhet, uten skriftlig samtykke fra
Innovasjon Norge. Samtykke kan bare gis når vervet ikke vurderes å
være egnet til å svekke allmennhetens tillit til Innovasjon Norge.
For å sikre tilliten til Innovasjon Norge, må slike forhold være
begrenset og kjent i organisasjonen. Innovasjon Norge har
opprettet en habilitetsbase for registrering av styremedlemmers og
ansattes styreverv, ansettelser og eierskap i annen (ikke
børsnotert) næringsvirksomhet.
Ansatte tillates ikke å markedsføre eller utføre egne betalte
tjenester som konkurrerer med Innovasjon Norges virksomhet.
Handel med ikke børsnoterte aksjer innenfor Innovasjon Norges
virksomhetsområde, skal meldes og registreres i habilitetsbasen,
jf pkt. om Handel med finansielle instrumenter.
Se:
Retningslinjer for ansattes styreverv og bierverv.
Gaver og økonomiske fordeler
Medarbeidere må
ikke tilby, love eller gi andre noen utilbørlig fordel for å oppnå
eller beholde forretningsmessige fordeler for Innovasjon Norge.
Gaver eller andre begunstigelser til våre
forretningsforbindelser må skje i samsvar med lokalt akseptert,
god forretningsskikk og kan bare gis dersom de er beskjedne av
verdi. Pengegaver kan aldri ytes.
Medarbeidere må
ikke ta imot gaver i forbindelse med forhandlinger eller som
anerkjennelse for en inngått avtale. Hvis du mottar en gave eller
er klar over at du kommer til å motta en slik gave, må din
overordnede informeres og bestemme hvordan saken skal behandles.
I andre sammenhenger som oppmerksomheter i forbindelse med
høytider, foredrag og annet, kan vanlige aksepterte påskjønnelser
mottas. (Verdi inntil NOK 500). For interne oppmerksomheter
gjelder egne retningslinjer.
Medarbeidere skal
heller ikke ta imot rabatter ved kjøp av varer eller tjenester fra
Innovasjon Norges kontakter til personlig bruk, med mindre de er
en del av en rabattordning som tilbys alle medarbeidere eller er
alminnelig tilgjengelig.
Medarbeidere i
Innovasjon Norge må ikke benytte sitt arbeidsforhold eller verv
til å oppnå økonomiske fordeler av noen karakter for seg eller
sine personlige nærstående. Det forventes at medarbeiderne gjør
sine personlig nærstående kjent med ovennevnte bestemmelser.
Handel med finansielle instrumenter (verdipapirer)
Med de begrensninger som følger nedenfor har ansatte på lik linje
med andre adgang til å kjøpe, eie og selge finansielle
instrumenter (heretter: verdipapirer). Det gis imidlertid ikke rom
for verdipapirhandel av stort omfang, og handelen må aldri gå på
bekostning av arbeidet i Innovasjon Norge.
Verdipapirhandelloven
fastsetter at ingen har lov til å handle med børsnoterte
verdipapirer dersom vedkommende har presise og fortrolige
opplysninger som er egnet til å påvirke kursen på verdipapirene.
Medarbeidere i Innovasjon Norge vil gjennom sitt arbeid kunne få
tilgang på kursrelevante opplysninger som ikke er allment
tilgjengelige. Slik informasjon må aldri utnyttes til egen vinning
ved verdipapirhandel. For medarbeidere i Innovasjon Norge gjelder
dette også verdipapirer som ikke er børsnoterte.
Medarbeidere som vurderer å handle med verdipapirer
tilknyttet et selskap de har ervervet kunnskap om gjennom sitt
arbeid for Innovasjon Norge, forutsettes å utvise særlig aktsomhet
ved eventuell handel.
Ansattes handel med ikke børsnoterte
aksjer skal registreres i Innovasjon Norges habilitetsbase.
Særlige
retningslinjer gjelder for medarbeidere som arbeider med
egenkapitalinvesteringer i Innovasjon Norge
TAUSHETSPLIKT, KONFIDENSIALITET OG
INFORMASJON
Pålitelighet i forhold til kunder og
arbeidsgiver
All informasjon som gis i forbindelse med arbeidet i
Innovasjon Norge skal være korrekt og pålitelig. Fortrolige
opplysninger som mottas i forbindelse med behandling av saker må
respekteres og ikke brukes til personlig fordel. Ingen medarbeider
skal aktivt via arkiv, datasystemer eller på annen måte søke
opplysninger om kunder når dette ikke er nødvendig for
vedkommendes arbeid.
I saker hvor Innovasjon Norge, kunder
eller partnere omtales, forventes det en lojal og tillitskapende
holdning utad. Spesiell forsiktighet er påkrevet i nærvær av
representanter fra presse eller media og i offisielle møter og
samlinger.
Det forventes videre at medarbeidere overfor
kunder og andre omtaler Innovasjon Norges interne forhold på en
slik måte at det ikke vil være til skade for selskapet, dets
medarbeidere eller de tjenester Innovasjon Norge tilbyr.
Taushetsplikt og diskresjon
Medarbeidere
har taushetsplikt om andres forretningsmessige eller private
forhold som de blir kjent med i sitt arbeid. Denne forpliktelsen
gjelder også etter at vedkommende har sluttet å arbeide for
Innovasjon Norge.
Taushetsplikten gjelder ikke bare utad, men også overfor
medarbeidere som ikke har behov for opplysningene i sitt arbeid,
dog slik at taushetsplikten ikke må hindre utviklingen av
bransjekunnskap, godt samarbeid og et aktivt fagmiljø i Innovasjon
Norge.
Taushetsplikten skal ikke hindre medarbeidere i å informere
overordnede om forhold som antas å være i strid med gjeldende
lover og forskrifter.
Oppbevaring/beskyttelse av informasjon
Enhver medarbeider skal sørge for at fortrolige eller sensitive
opplysninger om kunder eller Innovasjon Norges interne forhold
beskyttes ved forsvarlig oppbevaring og sikring av skriftlig og
elektronisk lagrede opplysninger. Sikring av informasjon, arkiv og
eiendeler som tilhører Innovasjon Norge, og Innovasjon Norges
kunder og andre forretningsforbindelser, er med andre ord et
ansvar som hviler på alle.
Alle opplysninger som er samlet
inn, vurderinger som er utført og anbefalinger som er gjort, skal
behandles med største omhu og diskresjon.
Forholdet til media og allmenheten
Innovasjon Norges profil hjemme og på internasjonale markeder
påvirkes i stor grad av vår evne til å kommunisere på en
konsistent og profesjonell måte med eksterne aktører, inkludert
mediene.
Innovasjon Norge skal være en åpen organisasjon som gir
allmennheten innsyn i virksomheten. Medarbeiderne i Innovasjon
Norge skal være serviceorienterte, proaktive, ærlige og
imøtekommende i sin omgang med eksterne aktører.
Offentlighetsloven gjelder for Innovasjon Norge. Av hensyn til
våre kunders behov for konfidensiell behandling, er dokumenter som
gjelder konkrete søknade om finansiering unntatt fra offentlighet.
Positive avgjørelser av en søknad er imidlertid ikke unntatt
offentlighet.
Informasjon som gis til media om
Innovasjon Norges virksomhet og planer skal være korrekt og
objektiv. All kommunikasjon skal være samordnet slik at Innovasjon
Norge fremstår som enhetlig, konsistent og tillitsskapende.
Innovasjon
Norges medarbeidere vil i mange tilfeller bli kontaktet direkte av
media. Det er den enkeltes ansvar å vurdere hvor grensen går for
hva man kan eller bør besvare i lys av det som er fastsatt i
kommunikasjonsstrategien.
Vedtatt av styret i
Innovasjon Norge 03.02.05