TANKER FRAMOVER
Styret regner med at den gode
utviklingen for norsk næringsliv vil fortsette i 2006. Som en
konsekvens av høye oljepriser og svekkede internasjonale
konjunkturer, må det likevel forventes økende
omstillingsutfordringer innenfor tradisjonell industri.
Utfordringen blir da blant annet å bidra til
omstilling av bedrifter, bransjer, næringsmiljøer og lokalsamfunn,
slik at disse blir tilpasset et globalt samfunn. Det må utvikles
nye langsiktige, konkurransedyktige virksomheter, blant annet
innenfor den stadig voksende tjenestesektoren.
Et godt budsjett
For 2006 fikk Innovasjon
Norge et godt virkemiddelbudsjett som gir gode muligheter til å
styrke evnen til innovasjon og internasjonalisering i norsk
næringsliv. Styret er meget godt fornøyd med økingen i budsjettet
i forhold til 2005 og tar på alvor at et slikt budsjett
forplikter. Det ligger i dette sterke krav til leveransene fra
organisasjonen.
Kjennskapen til Innovasjon Norge og
organisasjonens tilbud er stadig økende. Kundemålingene bekrefter
at kundene er fornøyd med det arbeidet som utføres. Sett i
sammenheng med det gode budsjettet gir dette gode vilkår for å
fortsette med å utvikle næringslivet i Norge.
Utfordringer internasjonalt
De norske
bedriftene utsettes for en tøffere konkurranse i form av flere
internasjonale konkurrenter. En av utfordringene framover er å
styrke de norske bedriftenes evne til internasjonal
kommersialisering og utvikling av nye produkter eller tjenester
som det er etterspørsel etter, såkalt markedsdrevet innovasjon.
Det vil si å tilføre produktet eller tjenesten en ekstra verdi ved
å utnytte all kompetanse om kunder og marked.
Innovasjon Norges nye strategi for
internasjonalisering vil være et godt hjelpemiddel for å gjøre
bedriftene i stand til å møte disse utfordringene. De eksterne
ressursene en bedrift trenger for å utvikle seg kan være hvor som
helst i verden. Det er Innovasjon Norges oppgave å koble
bedriftene med disse ressursene.
Styret er derfor
opptatt av at Innovasjon Norge til enhver tid har et kontornett
som er til stede i de mest interessante markedene, både i Norge og
i utlandet. Kontorene må levere kunnskap, nettverk, finansiering
og markedsføring for å øke den internasjonale konkurransekraften i
norsk næringsliv.
Profilering og omdømmebygging
Styret ser med
spenning fram til at omdømmeutvalget i regi av UD legger fram sin
tilråding i løpet av våren 2006.
Omdømme- og
merkevarestrategien vil sammen med rapporten "Invent in Norway –
profilering av Norge som FoU-nasjon", danne grunnlag for en
generell satsing på profilering av Norge. Styret følger arbeidet
med "Invent in Norway" med stor interesse.
Innovasjon
Norge utarbeider i tillegg en ny strategi for reiselivet. Den skal
inneholde en revidert strategi for merkevarebygging av Norge som
reisemål. Strategien vil være forankret i den overbyggende
omdømmestrategien. Styret ser en felles omdømme- og
merkevarestrategi som viktig, noe som også vil danne et godt
grunnlag for å utvikle en sterkere satsing på en mer generell
profilering av Norge i tillegg til reiseliv.
Norwegian Centres of Expertise (NCE-programmet)
Norwegian Centres of Expertise (NCE) er et viktig program
for å utvikle klynger og bedriftsnettverk som har markedsmessige
og teknologiske muligheter for internasjonal vekst.
Programmet skal være med på å forsterke
innovasjonsaktivitetene i de mest vekstkraftige og internasjonalt
orienterte næringsklyngene i Norge. Det skal settes i verk inntil
seks regionale prosjekter i 2006. Disse prosjektene skal velges ut
blant de 24 prosjektforslagene som er kommet inn i forbindelse med
utlysningen av programmet. De neste to årene er det planlagt
rekruttering av ytterligere fire prosjekter.
Styret
ser fram til resultatene av prosjektene som skal settes i gang i
2006
Nordområdene – med utgangspunkt i kommersialiseringen innen
olje og gass
En stor del, kanskje så mye som 25 %, av verdens uoppdagede olje-
og gassressurser befinner seg i nordområdene, med en betydelig
andel av dette i Barentshavet. Disse ressursene gir store
muligheter, men også betydelige utfordringer for næringslivet i
Nord-Norge.
Styret mener det er viktig at det legges
til rette for at norsk og nordnorsk næringsliv blir mest mulig
konkurransedyktige som leverandører i utbyggingen og senere i
driftsfasen både på norsk og russisk side av Barentshavet.
Det er en viktig oppgave for Innovasjon Norge å bidra
til næringsutvikling i området gjennom kompetanseheving,
kompetanseutvikling, teknologioverføring og nettverksbygging.
Styret er opptatt av at de mange virkemiddelaktørene koordinerer
aktivitetene sine i området og videreutvikler gode
samarbeidsrelasjoner for å få mest mulig effekt ut av innsatsen.