VIKTIGE SAKER I 2005
2005 er Innovasjon Norges andre
driftsår. Styret ser på 2005 som et spennende år med mange
utfordringer.
Innovasjon Norges formålsparagraf er:
Innovasjon
Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom
næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og
regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til
innovasjon, internasjonalisering og profilering.
Med
utgangspunkt i formålsparagrafen skal Innovasjon Norge være en
pådriver og en utviklingsaktør overfor etablerere, nyetablerte,
små og mellomstore bedrifter som ønsker å vokse, gjerne i et
internasjonalt marked.
Organisasjonens rolle er å
bidra med, koble og utløse finansiering, kompetanse og nettverk
til innovasjonsprosjekter i bedriftene.
Innovasjon
Norges gjennomgående prioriterte satsingsområder er:
• Entreprenørskap
• Små og mellomstore
bedrifter med internasjonale vekstambisjoner
• Reiseliv
• Landbruk
Styret mener det er viktig å
videreføre disse satsingene og vil framheve betydningen av å
utvikle klynger og bedriftsnettverk som har markedsmessige og
teknologiske muligheter for internasjonal vekst.
Her
nevnes programmet Norwegian Centres of Expertise (NCE-programmet)
spesielt. Dette er et samarbeid mellom Innovasjon Norge, Norges
forskningsråd og SIVA (Selskapet for industrivekst) for å
forsterke innovasjonsaktivitetene i de mest vekstkraftige og
internasjonalt orienterte næringsklyngene i Norge.
Kommersialisering
Etter styrets oppfatning
er det fremdeles en betydelig utfordring å øke kommersialiseringen
av investeringer innen FoU og innovasjon. Bedre markedsutnyttelse
av innsatsen på forskning- og utvikling er viktig for å få til økt
verdiskaping. For å lykkes her, må det legges større vekt på
kommersialisering i markedet enn på teknologiutviklingen.
En stor del av utvikling og forskning foregår i dag i
bedriftene og ikke i forskningsmiljøene. Utviklingsarbeidet er mer
markedsdrevet og terskelen for kommersialisering er derfor
lavere.
OFU-kontrakter (Offentlige forsknings-
og utviklingskontrakter) og IFU-kontrakter (Industrielle
forsknings- og utviklingskontrakter) er viktige virkemidler for å
få til økt kommersialisering. IFU-ordningen kan blant annet bidra
til nye verdensledende forretningskonsepter gjennom samarbeid
mellom norske leverandører og krevende internasjonale
kundemiljøer.
Styret vil her trekke fram samarbeidet
med Norges forskningsråd som har stor betydning for å øke
forsknings- og utviklingsinnsatsen i Norge.
Reiseliv
Profilering og markedsføring av
Norge som reisemål er et prioritert arbeidsområde for Innovasjon
Norge. Arbeidet gjennomføres i nært samarbeid med
reiselivsnæringene og samordnes med Utenriksdepartementets plan
for Norges omdømme.
Nærings- og handelsdepartementet la
12. juli 2005 fram sin Handlingsplan for reiselivsnæringene. Denne
planen og føringene som ligger i den nye regjeringserklæringen fra
Soria Moria, bygger opp under Innovasjon Norges satsing på
reiseliv og arbeidet med ny reiselivsstrategi.
Styret
vil framheve Innovasjon Norges unike posisjon med et stort utvalg
av virkemidler. Virkemidlene gjør det mulig å skape et sterkere
samspill mellom alle tiltakene som er med på å stimulere og utløse
verdiskaping i reiselivsnæringene. Dette kan være alt fra
produktutvikling, kompetanseutvikling, nettverksbygging,
markedsføring og merkevarebygging.
Reiselivsstrategien
er et svar på hvordan Norge som reisemål skal lykkes og baserer
seg på en mer helhetlig tilnærming til reiselivssatsingen.
Lokale ideer - globale muligheter
Innovasjon
Norges visjon er:
Vi gir lokale ideer globale muligheter.
Visjonen
symboliserer hvordan Innovasjon Norges kobler kunnskap om lokale
forhold og bedriftenes muligheter til internasjonal verdiskaping.
Innovasjon Norge skal også være et vindu mot verden og formidle
kunnskap og teknologi tilbake til Norge.
Globalisering
gjør verden mindre. Landegrensene blir stadig mindre viktige som
rammer for menneskelig samhandel og for næringslivet.
Globaliseringen gir økt tilgang til markeder og kunnskap, men gir
også tøffere konkurranse med flere konkurrenter. Norske bedrifter
må svare på dette ved å bygge sine konkurransefortrinn på økt
innovasjon og kompetanse for å kunne utvikle arbeidsplasser for
framtiden.
Styret har nylig vedtatt Innovasjon Norges
strategi for internasjonalisering. Den er et sentralt utgangspunkt
for arbeidet videre. Strategien bygger på en forståelse av at
globalisering angår alle bedrifter i Norge, og på betydningen av å
se innovasjon og internasjonalisering i sammenheng.
Utfordringene som globaliseringen innebærer er særlig
krevende for næringslivet i distrikts-Norge. Styret legger stor
vekt på at dette arbeidet må utvikles videre og at strategien
iverksettes i hele organisasjonen. Strategien skal brukes aktivt
både i kontorene i Norge og i utlandet. Bare slik kan Innovasjon
Norge nå målene om å tilby tjenester som integrerer
internasjonalisering og innovasjon. Slik er Innovasjon Norge med
på å gjøre lokale ideer til globale muligheter.
Kontorer over hele verden
Innovasjon Norges
har i dag kontorer i 32 land. Med bakgrunn i en egen
samarbeidsavtale med Utenriksdepartementet (UD) fra 2004, er
Innovasjon Norge i tillegg representert via UDs utenriksstasjoner
i mer enn 100 land. Et samarbeid som gjør at Innovasjon Norge i
dag er representert i alle de viktigste utenlandske markeder for
norsk næringsliv.
Samarbeidet med UD, innbefatter også
at Innovasjon Norge i løpet av 2005 har overført 28 ansatte ved
kontorene i utlandet til UD. Et arbeid som vil bli videreført med
overførsel av de fleste lokalt ansatte ved kontorene i utlandet
til UD i 2006.
Styret er opptatt av at organisasjonen
skal være tilstede i framtidige vekstmarkeder og Innovasjon Norge
har derfor utviklet en systematisk vurdering av tilstedeværelsen i
utlandet. Vurderingen er basert på mest mulige objektive kriterier
knyttet til Innovasjon Norges mål og strategi. Modellen, som ble
utviklet i 2005 skal også være et verktøy for valg av kontorenes
størrelse, bemanning, organisering og kompetanseprofil.
Samarbeidsavtaler
Styret er opptatt av å
forenkle kundenes tilgang til og nytten av det offentlige tilbudet
for næringsutvikling. I den forbindelse er styret godt fornøyd med
det arbeidet som er gjort i forhold til samarbeidsavtaler med
aktuelle partnere.
Samarbeidsavtalene med SIVA og
Norges forskningsråd danner grunnlaget for et mer omfattende
samarbeid og en felles kundekontakt gjennom Innovasjon Norges
kontorer. Norges forskningsråd er representert ved åtte av
kontorene i Norge. Som et godt eksempel på samarbeidet vil styret
spesielt framheve arbeidet med en felles elektronisk kundeportal
som skal forenkle tilgjengeligheten av de tre organisasjonenes
tjenester. Denne portalen vil bli ferdigstilt i løpet av 2006.
Styret er også opptatt av at samarbeidsavtalene med
alle landets fylkeskommuner og Fylkesmannens landbruksavdelinger
utgjør et sterkt partnerskap i fylkene og et mer samordnet tilbud
til kundene.
Innovasjon Norge har i tillegg
samarbeidsavtaler med flere andre organisasjoner som Norsk
Designråd og INTSOK. Styret påpeker at et nært samarbeid mellom
alle virkemiddelaktørene er viktig og at dette arbeidet utvikles
videre.