Utfordringer og muligheter framover
Globalisering, klima og miljø, demografi, individualisering
samt urbanisering er globale trender næringslivet må forholde
seg til og politikken respondere på. Trendene betyr både nye
utfordringer og nye muligheter for Norge og norsk næringsliv.
Økt produktivitet og kunnskap nødvendig
Det er to forhold som vil være avgjørende for at Norge fortsatt
skal forsvare sin plass i velferdstoppen. Det ene er
produktivitetsutviklingen i alle deler av økonomien, med andre ord
en effektiv utnyttelse av knappe ressurser. Det andre er å legge
til rette for at vår vare- og tjenesteproduksjon i økende grad er
basert på kunnskap, noe som gir økt verdiskaping.
Næringslivet har en nøkkelrolle
Næringslivet har gjennom sine innovasjonsaktiviteter en
nøkkelrolle i økonomien ved å frambringe nye teknologier,
produkter, produksjonsprosesser og forretningsmodeller som kan
bidra til økt produktivitet og velferd. Gjennom innovasjoner
bidrar norske bedrifter også med nye løsninger som kan medvirke
til å løse de utfordringene samfunnet står overfor.
Myndighetene må stimulere til økt innovasjon
Ansvaret for å skape nye innovasjoner ligger hos bedriftene, men
offentlige myndigheter kan spille en avgjørende rolle gjennom å
stimulere og tilrettelegge for økt innovasjon. I samspill med
andre aktører nasjonalt og regionalt ønsker Innovasjon Norge å
være en pådriver for økt innovasjon i norsk næringsliv.
Mer intelligente markeder vil stille nye krav
Globaliseringen innebærer utvikling av mer differensierte og
”intelligente” markeder. Disse etterspør og betaler for løsninger
der også andre hensyn enn de som er knyttet til egenskapene ved
selve produktet spiller inn. Internasjonale standarder for
revisjon og sammenlikninger av hvordan bedriftene ivaretar
samfunnsansvar bidrar til å forsterke dette.
I et slikt
perspektiv blir det viktig å tenke utvikling av
konkurransefortrinn gjennom samfunnsansvar. Dette er en viktig
forutsetning for, og integrert del, av de norske bedriftenes
innovasjons- og utviklingsprosesser.