Innovasjon Norges virksomhet - fra intern utvikling til bedre
leveranser
Innovasjon Norge gir lokale ideer globale muligheter
I 2007 har Innovasjon Norge lagt grunnlaget for bedre samspill og
samhandling i hele organisasjonen. Et omfattende
organisasjonsutviklingsprosjekt har bidratt til mer systematisert
tjenesteutvikling og bedre deling av kunnskap og erfaringer.
Innovasjon Norge har med dette lagt et godt grunnlag for å styrke
resultatene ved å være en pådriver for økt innovasjon og
internasjonalisering.
Innovasjon Norge identifiserer nye muligheter og leverer tjenester
med stadig bedre kvalitet og med økt effektivitet. Vi henter hjem
markeds- og teknologikunnskap om muligheter fra utlandet til
norske bedrifter og næringsmiljøer. I tillegg leverer Innovasjon
Norge relevant kunnskap av god kvalitet inn i partnerskapene
regionalt og nasjonalt. Dette for å bidra til å påvirke
morgendagens politikk og bli en mer synlig innovasjonspolitisk
aktør. Framover mener styret at Innovasjon Norge bør øke
oppmerksomheten rundt samfunnsansvar i næringslivet. Et godt
omdømme for Norge og norsk næringsliv er viktig både hjemme og
ute, og Innovasjon Norge må bidra til å synliggjøre norske
bedrifter, nærings- og kunnskapsmiljøer bedre.
Viktige resultater i 2007 – ”Innovasjon Norge utgjør en forskjell”
Næringslivet opplever gode tider og behovet for å kompensere for
ulike typer markeds- og systemsvikt synes å være noe mindre. Da
kan Innovasjon Norge spisse virksomheten mot de kundene og
sektorene som har størst potensial knyttet til innovasjon og
internasjonalisering. Innovasjon Norge har utnyttet denne
muligheten. Det er styrets inntrykk at Innovasjon Norge i 2007 har
bidratt til å fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom
næringsutvikling i hele landet, og utløst ulike distrikters og
regioners næringsmessige muligheter.
Innovasjon Norge gjennomfører årlige kundeeffektundersøkelser for
å måle effekter av Innovasjon Norges bidrag på det overordnede
målet om å bidra til bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom
næringsutvikling. De årlige kundeeffektundersøkelsene viser stadig
bedre resultater.
De siste undersøkelsene viser
at andelen kunder som oppgir høy utløsende effekt har økt
betydelig fra 47 % til 59 %. 75 % av prosjektene øker lønnsomhet
og konkurranseevne. 64 % av prosjektene er viktige for overlevelse
og det er en sterk økning i prosjektenes bidrag til samarbeid,
adferdsendring og innovasjon.
Innovasjon Norge får stadig større tillit hos oppdragsgiverne, noe
de mange nye oppdragene i 2008 viser.
Samfunnsansvar og etiske retningslinjer
Samfunnsutviklingen har på de fleste områder løpt fra
forestillingen om at bedriftens eneste ansvar er å gi sine eiere
maksimal profitt uten å ta andre hensyn. Globaliseringen gjør
verden mer og mer gjennomsiktig. Bedriftene stilles overfor
etiske, sosiale og miljømessige problemstillinger som
næringslivslederne ikke kan overse. I tillegg til å fokusere på
økonomiske resultater, må samfunnsansvar utøves ved at bedrifter
frivillig integrerer sosiale, miljømessige og etiske hensyn i sin
drift. Bevisstgjøring om og kommunikasjon av samfunnsansvaret, gir
en tydeligere og mer sann vurdering av hvilke gevinster og
kostnader som ligger i en virksomhet.
Samfunnsansvar er viktig for en virksomhets omdømme, men
bevissthet om samfunnsansvar innebærer også muligheter for å vinne
nye markeder og kunder. Økt globalisering innebærer at det kan
utvikles konkurransefortrinn for norske bedrifter gjennom en
bevisst satsing på samfunnsansvar. Det er styrets ambisjon at
Innovasjon Norge skal fungere som en aktiv og kompetent rådgiver
og pådriver i forhold til bedriftenes samfunnsansvar. Innovasjon
Norge skal bidra til økt bevissthet om samfunnsansvar hos kunder
og i den offentlige debatt, formidle kompetanse til små og
mellomstore bedrifter (SMB), samt videreføre og styrke intern
kompetanse og aktiviteter formulert i Handlingsplan for
samfunnsansvar.
Styret er tilfreds med det arbeid som pågår i henhold til
Innovasjon Norges Handlingsplan for samfunnsansvar 2007.
Innovasjon Norge har også gitt viktige innspill i forhold til
Regjeringens arbeid med en stortingsmelding om samfunnsansvar. Den
ventes fremlagt for Stortinget i løpet av 2008. Meldingen vil
kunne bidra til økt bevissthet om samfunnsansvar og et økt
samarbeid mellom norske selskaper, organisasjoner og ulike
myndigheter om kunnskapsutvikling.
Etikk og
samfunnsansvar skal være en del av Innovasjon Norges helhetlige
tjenestetilbud, og er viktige vurderingskriterier både innenfor
finansiering, rådgivning, nettverksbygging, kompetanseutvikling og
profileringsaktiviteter.
Innovasjon Norge rapporterer om
samfunnsansvar som del av årsrapporteringen. Rapporteringen bygger
på retningslinjene fra Global Reporting Initiative (GRI) som er en
internasjonal standard for slik bærekraftrapportering.
Eierstyring og selskapsledelse
Innovasjon Norge ønsker et godt samspill med våre interessenter.
Ved å ivareta prinsipper for god virksomhetsstyring vil vi legge
grunnlaget for tillit hos vår eier og våre øvrige
oppdragsgivere/bevilgende myndigheter, styringsorganer, ledelse,
ansatte, kunder, interesseorganisasjoner, samarbeidspartnere og
samfunnet for øvrig.
God virksomhetsstyring (eierstyring og selskapsledelse) beskriver
det rettslige og operasjonelle rammeverket for hvordan Innovasjon
Norge blir styrt og kontrollert for å skape verdier for våre
interessenter.
God virksomhetsstyring er imidlertid langt mer enn overholdelse av
regelverk og lover, internt og eksternt. Innovasjon Norges
verdigrunnlag og etiske retningslinjer danner viktige premisser
for virksomhetsstyringen. Innovasjon Norge ønsker å skape en
intern pådriverkultur preget av våre verdier; kundeorientert,
rettskaffen, samspillende, resultatorientert og innovativ.
Innovasjon
Norges styringsmodell tar utgangspunkt i å produsere varige
verdier for våre oppdragsgivere gjennom våre kunder,rettet inn mot
virksomhetens risikobilde og mål om kostnadseffektivitet.
Informasjonen skal være troverdig, tidsriktig og konsistent.
Styret legger vekt på at styring av Innovasjon Norges virksomhet
utvikles videre sammen med eier, styret og administrasjonen.
Risikostyring
God risikostyring er en viktig forutsetning for at Innovasjon
Norge skal kunne nå sine mål over tid. Det er derfor etablert en
styringsmodell med et aktivt forhold til risiko med
risikoreduserende tiltak. Risikostyringen skal ivareta vurderinger
knyttet til forhold og hendelser som kan hindre virksomheten fra å
nå fastsatte mål, utnytte nye muligheter, skade vårt omdømme eller
gjennomføre valgte strategier. Innovasjon Norge gjennomfører en
overordnet risikovurdering i forkant av forretningsplanprosessen
hvert år.
Det er særlig finansiell risiko knyttet til utlånsvirksomheten,
kredittrisiko, som er den dominerende risikotypen i
virksomheten. Når det gjelder markedsrisiko og
likviditetsrisiko så vil disse risikotypene være av mindre
betydning for å kunne bedømme virksomhetens eiendeler, gjeld,
finansielle stilling og resultat.
For å identifisere kredittrisiko i utlånsporteføljen benyttes et
system for risikoklassifisering, der kalkulert risiko beregnes som
produktet av antatt driftsrisiko og risiko for manglende
sikkerhetsdekning.
Risikostyringen skjer ved oppfølging av risikoen på nye tilsagn og
i løpende portefølje. Muligheten for å styre risikoen i
porteføljen knytter seg i all hovedsak til hvilke nye lån som
etableres, og den kalkulerte risikoen som ligger i disse
engasjementene. Kalkulert risiko i nye tilsagn i 2007 er lavere
enn risikoen i porteføljen.
Utviklingen rapporteres til styret hvert kvartal. Oppstår det
vesentlige negative avvik i forhold til måltallene, foretas en
justering av kredittpolicyen. Hvert halvår, i forbindelse med
regnskapsavleggelsen, går vi gjennom alle vesentlige engasjementer
og engasjementer med tapshendelse.
I operasjonell risiko ligger alle de potensielle tapskilder som er
knyttet til den løpende driften av Innovasjon Norge. Dette er for
eksempel svikt i rutiner, svikt i datasystemer, kompetansesvikt og
tillitsbrudd hos ansatte. Internkontrollen er et viktig
hjelpemiddel for å redusere den operasjonelle risikoen. Det er en
egen instruks for IT-sikkerhet.
Styrets arbeid
2007 var Innovasjon Norges fjerde driftsår, og styret fant det
naturlig å ta strategien opp til vurdering. De ansatte har nå god
innsikt i og identifiserer seg i stadig større grad med Innovasjon
Norges formål og strategi. Kulturer smelter sammen. Innovasjon
Norge har ved inngangen til 2008 etablert en solid plattform for
videreutvikling av organisasjonen.
Styret mener Innovasjon Norge nå trenger å løfte blikket framover
og utvikle en strategi som vil gjøre Innovasjon Norge tydeligere
som virkemiddelaktør. Det har vært arbeidet med grunnlaget for ny
strategi siden februar 2007. De regionale styrene er involvert og
har bidratt aktivt i arbeidet med analysen av trender,
utfordringer og muligheter for næringslivet i de ulike delene av
landet. Arbeidet med ny strategi vil bli ferdig i løpet av 2008.
Styret har lagt styremøter utenfor Oslo for å møte sentrale
aktører i Trøndelagsfylkene og i Murmansk.
Styrets sammensetting
Styret besto ved utgangen av 2007 av:
• Kjell A.
Storeide, leder
• Eli Blakstad, nestleder
• Siri
Bye G. Johansen
• Arild Øien
• Roar Flåthen
• Harald
Milli
• Kirsti Saxi
• Elin Tveit Sveen
• Eva
Toril Strand
• Egil Hagen, ansatterepresentant
• Randi
Abrahamsen, ansatterepresentant
Leif Frode Onarheim og Kirsten Indgjerd Værdal har i 2007 gått ut
av styret og Harald Milli og Eva Toril Strand har kommet til i
2007.
Rapportering om likestilling
I Innovasjon Norge var 50,8 % av de ansatte kvinner ved utgangen
av 2007. Ved utgangen av 2006 var kvinneandelen 50,3 %.
Innovasjon Norges plan for likestilling inneholder en rekke mål og
tiltak innenfor områdene rekruttering og karriereutvikling,
ledelse, kompetanse og bedriftskultur. Handlingsplanen er
forankret i toppledelsen.
56,6 % av de som ble ansatt i 2007 er kvinner. Andelen av
kvinner som søkte stillinger i Innovasjon Norge var 46,3 %.
Fortsatt er det flere kvinner i lavere stillingskategorier enn i
de høyere. I henhold til likestillingsplanen er det iverksatt
tiltak for å øke andelen av kvinnelige ledere, både ved ekstern
rekruttering og ved interne motivasjonstiltak.
Innovasjon Norge har fokus på likelønn, men fortsatt har kvinner
lavere lønn enn menn i noen stillingskategorier. Imidlertid blir
forskjellen mindre for hvert år fordi likelønn prioriteres ved
lønnsoppgjørene.
Det fremgår av alle stillingsannonsene at "Innovasjon Norge legger
i sin rekruttering vekt på å sikre et mangfold med hensyn til
kjønn, alder og kulturell bakgrunn."
I foretakets rekrutteringsrutiner er det fastlagt at begge kjønn
skal innkalles til intervju forutsatt at de fyller minstekravene
til stillingen, og kvinneperspektivet skal være tydelig gjennom
hele prosessen. Kvalifiserte kandidater med fremmedkulturell
bakgrunn skal innkalles til intervju.
Organisasjon og miljø
Innovasjon Norge ble etablert 1. januar 2004 med egen ledelse og
administrasjon. Nærings- og handelsdepartementet er Innovasjon
Norges eierdepartement. Innovasjon Norge har hovedkontor i Oslo,
men hovedtyngden av de ansatte sitter kundenært ved kontorene i
alle landets fylker, eller markedsnært ved kontorer i 34 land over
hele verden.
Innovasjon Norges hovedstyre består av ni medlemmer samt to
representanter for de ansatte. Styret er ansvarlig for forvaltning
og forsvarlig organisering av Innovasjon Norges virksomhet. Styret
skal føre tilsyn med daglig ledelse. Hovedstyret oppnevner
regionale styrer for distriktskontorene. Disse står ansvarlig
overfor hovedstyret gjennom administrerende direktør.
Innovasjon Norge er en inkluderende arbeidslivsvirksomhet, og har
etablert bedriftslegeordninger både ved hovedkontoret og
distriktskontorene i Norge.
Det er i løpet av året gjennomført to kultur- og
klimaundersøkelser blant ansatte. Undersøkelsene har høy
deltakelse og viser gode resultater. Sykefraværet følges løpende
med kvartalsvis rapportering til ledelse og arbeidsmiljøutvalg.
Sykefraværet i 2007 var på 4,6 %. Det har ikke vært rapportert
noen arbeidsrelaterte ulykker i 2007. Virksomheten har ikke
bidratt til forurensning av det ytre miljø. Hovedkontoret ble i
2007 sertifisert som Miljøfyrtårn