Viktige saker i 2007
Et godt år for reiselivet
I 2007 har Innovasjon Norge brukt mye tid på samarbeidet med
reiselivsnæringen, og sette planer ut i live for å bidra til økt
innovasjon gjennom samarbeid. Samarbeidet med reiselivsnæringen er
godt. For det første er det etablert faste samarbeidsfora med
reiselivsnæringen på både strategisk, operativt og prosjektnivå.
For det andre har Innovasjon Norge i tett samarbeid med næringen
utviklet, lansert og implementert den reviderte merkevaren Norge
med en tydelig profil, avsender (visitnorway.com) og visjonen:
Powered by Nature. For det tredje har Innovasjon Norge satt større
fokus på innovasjon i reiselivsnæringen gjennom nye
kompetansetjenester, nye Arena-prosjekter innenfor reiseliv og nye
rådgivingstjenester.
Etterspørselen etter Innovasjon
Norges tjenester til reiselivet er stor, og bevilgningene er økt.
Investeringsviljen og -evnen har aldri vært større i
reiselivsnæringen.
I 2007 la Regjeringen frem sin
nasjonale reiselivsstrategi, Verdifulle opplevelser, som gir
tydelige føringer for Innovasjon Norges arbeid med reiseliv og
ikke minst nye oppgaver.
Stø kurs: Regjeringens strategi for miljøvennlig vekst i de
maritime næringene
Innovasjon Norge er en del av MARUT (Maritim utvikling), en
prosess- og samhandlingsarena for maritim næring, forsknings- og
utviklingsmiljøer (FoU), myndigheter og virkemiddelapparatet, som
ble satt i gang i 2006. Som en del av MARUT la Regjeringen i
oktober 2007 fram sin maritime strategi: Stø kurs, Regjeringens
strategi for miljøvennlig vekst i de maritime næringene. Her
foreslås 54 tiltak innen fem områder som skal bidra til å styrke
de maritime næringene i Norge. Innovasjon Norge leverer i 2008
tjenester innen fire av områdene:
Globalisering og rammevilkår: Innovasjon Norge
tar initiativet sammen med Sjøfartsdirektoratet,
Skipsfartsregistrene og aktører i de maritime næringene for å
utvikle en felles strategi for markedsføring og markedsprofilering
av det maritime Norge i utlandet. Innovasjon Norges tjenester fra
vårt kontornett i internasjonale maritime markeder og Innovasjon
Norges messetjenester er aktuelle under dette området.
Miljøvennlige maritime næringer:
Tilskuddsordningen Maritim Utvikling vil i 2008 prioritere
prosjekter innen utvikling av teknologi for NOx-reduksjon
(nitrogenoksid) fra skipsfarten.
Maritim forskning og innovasjon:
Tilskuddsordningene MARUT og IFU (industrielle forsknings- og
utviklingskontrakter) er de mest aktuelle. I 2008 prioriteres
kontakt med de maritime miljøene Norwegian Center of Expertise
Maritime og Norwegian Centre of Expertise Subsea.
Nærsjøfart: Nye ordninger i 2008 er tilskudd og
innovasjonslån. I 2008 prioriteres utviklingsprosjekter knyttet
opp mot fornyelse av små og eldre skip, og samarbeid om mer
effektiv bruk av nærskipsfartsflåten, som for eksempel
samseilingsprosjekter.
Skaperen 2007
For andre gang deltok Innovasjon Norge i TV2-programmet Skaperen i
2007, blant annet for å skape oppmerksomhet om entreprenørskap og
etablerere. Vi ønsker også å vise at om du både har ideer og evne
til forretningsutvikling, er det er mulig å starte en egen
bedrift. Innovasjon Norges rolle var å ta imot, veilede og ivareta
den enkelte deltakerens forretningsidé. Vi fulgte de utvalgte
ideene gjennom programmet, ga råd og hjalp deltakeren gjennom de
ulike fasene i en etablering.
I løpet av programmet fikk fagpanelet rundt 500 ideer til
vurdering. Denne sesongen besto panelet av Dine Penger-redaktør
Christian Vennerød, IT-gründer Shahzad Rana og Innovasjon Norges
Katinka Greve Leiner. Opptakene til programmene ble gjort i hele
Norge og de første seks programmene ble tatt opp i Oslo, Bergen,
Trondheim, Tønsberg, Bodø og Fredrikstad. Programmene ble sendt
våren 2007 og vinneren av finalen 15. mai var Ånund Olsen med
treningsapparatet Innowalk, som kan hjelpe bevegelseshemmede barn
til å trene opp styrke og motorikk i beina.
Nytt investeringsselskap
Regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2008 å opprette et nytt
statlig investeringsselskap med en egenkapital på 2,2 mrd. kroner
til egenkapitalinvesteringer. Av disse er 500 millioner kroner
øremerket for marin sektor. Det nye investeringsselskapet skal
organiseres som et datterselskap under Innovasjon Norge. Formålet
med det nye investeringsselskapet er å bidra til å kommersialisere
globalt orienterte og konkurransedyktige innovasjoner og
prosjekter, primært nyetableringer. Selskapet skal tilby
langsiktig og risikovillig kapital.
Det nye
investeringsselskapet skal prioritere de fem satsingsområdene
miljø, energi, reiseliv, marin og maritim sektor. Dette er i tråd
med Soria Moria-erklæringen, og selskapet skal ha et spesielt
fokus på klima- og miljøprosjekter.
Investeringsselskapet skal benyttes til investeringer med
langsiktig perspektiv, gjerne innen teknologiutvikling.
Investeringsfokus skal hovedsakelig være tidlig vekstfase.
Fortrinnsvis der de private aktørene ikke i tilstrekkelig grad
tilfører innovative bedrifter med internasjonalt vekstpotensial
risikovillig, langsiktig kapital.
Styret i Innovasjon Norge er enig i Regjeringens vurdering av
behovet og er rede til å ta oppdraget med å etablere det nye
investeringsselskapet.
De norske samarbeidsprogrammene for økonomisk vekst og bærekraftig
utvikling i Bulgaria og Romania
Innovasjon Norge aksepterte i 2007, på oppdrag fra
Utenriksdepartementet, å administrere de norske
samarbeidsprogrammene for økonomisk vekst og bærekraftig utvikling
i Bulgaria og Romania. Programmene er en del av Norges
forpliktelser under EØS-avtalen vedrørende de nye EU-landene
Romania og Bulgaria. Innovasjon Norge administrerer dermed en ny
tilskuddsordning på 68 millioner euro i perioden 2008-2011.
Det er etablert en egen prosjektorganisasjon som
ivaretar Innovasjon Norges forpliktelser overfor
Utenriksdepartementet. Alle prosjekter som mottar tilskudd fra
programmene, skal ha norske samarbeidspartnere. Gjennom dette
oppdraget vil Innovasjon Norge være en pådriver for å styrke norsk
økonomisk, sosialt, politisk og kulturelt samarbeid med Romania og
Bulgaria.
Denne nye modellen for realisering av Norges
forpliktelser under EØS-avtalen åpner for interessante
fremtidsperspektiver når EØS-avtalene for de nye EU-landene skal
reforhandles i 2009. Styret venter at samarbeidsprogrammene skal
fremme næringslivsrelasjonene mellom Norge og disse landene.
Innovasjon Norge engasjert i EUs innovasjonsprogram
CIP (Competetiveness and Innovation Framework Programme 2007-2013)
er EUs nye storsatsing på innovasjon og konkurranseevne i Europa.
Programmet består av tre hovedbolker: entreprenørskap og
innovasjon samt IKT-politikk og energi. Innovasjon Norge spiller
to viktige roller for den norske deltakelsen i programmet.
For
det første er Innovasjon Norge norsk kontaktpunkt for
delprogrammet for innovasjon og entreprenørskap, på oppdrag fra
Nærings- og handelsdepartementet. Vi skal fremme deltakelse i og
interesse for programmet blant berørte norske miljøer og sikre
investeringer i Norge gjennom European Investment Fund.
Innovasjon Norge deltar også i EU-komiteen EIPC
(Entrepreneurship and Innovation Programme Committee) sammen med
NHD. Innovasjon Norge formidler programmets innhold gjennom både
nettsider og det elektroniske nyhetsbladet: CIPcom. Nyhetsbladet
har i dag har 500 abonnenter blant Stortingsrepresentanter,
departementene, regionale og lokale myndigheter, samt
bransjeorganisasjoner, virkemiddelapparat og bedriftsrådgivere.
For det andre fikk Innovasjon Norge mot slutten av 2007 positivt
svar på sin søknad til Europakommisjonen om å lede nettverket for
rådgivningstjenester til norske bedrifter, Enterprise Europe
Network i Norge i perioden 2008-2013. Samarbeidspartnerne i
nettverket er Sintef, IRIS (International Research Institute of
Stavanger), Matforsk, Norut (Northern Research Institute Tromsø
AS) og Christian Michelsen Research.
Innovasjon Norge skal til sammen ansette fire nye personer som
skal ha arbeidssted ved distriktskontorene i Kristiansand,
Leikanger, Bodø og Trondheim. Nettverket ledes fra Oslo ved
avdeling for Europasaker. Nettverket skal levere tjenester på
EU/EØS (regelverk, programmer og marked) og teknologioverføring
samt mobilisere til økt internasjonal forskningsvirksomhet gjennom
deltagelse i EUs Syvende rammeprogram for forskning og utvikling.
Innovasjon i samarbeid
En næringsklynge er en lokal eller regional konsentrasjon av
bedrifter og kunnskapsaktører innenfor samme bransje eller
teknologiområde. Hensikten med en klynge er å få i gang et
dynamisk samspill mellom bedriftene som gir vekst, regional
utvikling og bedre profilering.
Innovasjon Norge har utpekt ni sterke klynger med bedrifter som
kan hevde seg i verdenstoppen på sitt felt. Sammen utgjør disse
ekspertmiljøene Norwegian Center of Expertise (NCE).
NCE-programmet er et samarbeidsprosjekt mellom SIVA,
Forskningsrådet og Innovasjon Norge og har bidratt til å gi
utviklingsprosessene økt tyngde, langsiktig fokus og status. I
2006 ble det inngått avtale med seks regionale klyngeprosjekter. I
2007 ble følgende tre prosjekter valgt ut: NCE Aquaculture i
Nordland, NCE Culinology (Industriell gastronomi) i Rogaland og
NCE Oslo Cancer Cluster.
Arena-programmets klare mål er å øke verdiskapingen i regionale
næringsmiljøer. Dette er miljøer med en konsentrasjon av bedrifter
innen samme bransje/verdikjede, som sammen kan danne et
velutviklet kompetansemiljø. Programmet ble evaluert i 2007 og
fikk god tilbakemelding. Arena satte i verk sju nye prosjekter i
2007. Disse ble valgt ut i konkurranse mellom 24 søkere.
Innovasjon Norge så i 2007 behov for å utvikle et nytt
tjenestetilbud som skal gi faglig og finansiell støtte til
utviklingsprosesser i bedriftsnettverk som er av enklere karakter
enn Arena og NCE.