Gå rett til innholdet



Årsrapport 2007

frankrike

Frankrike fokuserte i 2007 på reiseliv, sjømat, ny energi, små og mellomstore bedrifter samt hjemhenting av kunnskap innen næringsmiddelindustrien.

Foto: Chateau-de-villerouge-termenes, Aude. Brukt med tilltatelse

Kontoret i Paris var dessuten sterkt involvert i det oppstartede Merverdiskapningsprogrammet innen den marine sektor.

Parallelt med Bocus D’Or finalen i Lyon ble det arrangert en messe relatert til mat og restaurant næringen hvor Innovasjon Norge i Paris sto som arrangør av en norsk fellesstand.  Deltagere var Gilde AS og norske produsenter av Kongekrabber fra Finnmark.

Paris-kontoret var vertskap for flere besøk av delegasjoner fra flere av våre Fylkeskommuner i løpet av året.

Informasjon og foredrag om lokale muligheter på det franske marked er det alltid interesse for å ta med seg tilbake til Norge.

Det har vært arrangert flere studieturer til Frankrike i løpet av 2007. 11 deltagende bedrifter i kompetansehevningsprogrammet for mat og sjømat fra Finnmark var i Paris i juni.  Programmet videreføres i 2008 som en del av Marint Verdiskapningsprogram hvor også Frankrike vil spille en viktig rolle framover.

På reiselivssiden fant det 2007 sted en rekke aktiviteter rettet mot det franske forbrukermarkedet.

En storstilt plakatkampanje i Metroen i Paris lyste opp i over en uke for å friste franskmenn til å dra til Norge.

Deltagelse på de viktigste reiselivsmessene i Frankrike og Norge har vært viktige verktøy i arbeidet for å fremme Norge som reisemål.  Workshop innen reiselivsnæringen har blitt avholdt hvor de viktigste aktørene fra norsk og fransk side møttes.

Samarbeidet mellom Innovasjon Norge og Eksportutvalget for Fisk fungerer godt i Frankrike og siden desember 2007 er de også helt integrert i vårt kontor.

Turisme

Markedsaktivitetene i Frankrike rettes i første rekke mot forbruker. Det har vært en sterk opptrapping på dette området i 2007 med store kampanjer i metroen i Paris, støttet opp av annonser i utvalgte media samt TV-spots. I tillegg til dette kommer redaksjonell omtale i pressen og flere større TV-programmer som er et resultat av pressebesøk i regi av vårt kontor. Videre deltok vi på tre forbrukermesser.

Aktiviteter rettet mot reisebransjen: workshop i Paris og i Norge, 2 studieturer, tre nyhetsbrev, seminarer for salgspersonale hos turoperatører samt for reisebyråagenter. Fortløpende oppfølging av forespørsel fra bransjen og aktiv oppsøkende virksomhet.

Pressearbeidet er prioritert som tidligere. I 2007 hadde vi 59 journalister til Norge og i løpet av året utkom 95 større redaksjonelle artikler om Norge hvor annonseverdien beløp seg til over 20 millioner norske kroner. Vi registrerte 40 TV-sendinger/filmer om Norge.

 


Leder: Kjell Grønn

Leder: Kjell Grønn

Innovation Norway
22, rue de Marignan, BP 497
FR-75366 Paris
FRANCE
T: +33 1 53 23 00 50
F: +33 1 53 23 00 59
E: paris@
innovationnorway.no
 

www.innovasjonnorge.no
/frankrike