Gå rett til innholdet



Årsrapport 2007

SPANIA 

Spania har i en årrekke opplevd sterk økonomisk vekst. Kjøpekraften har økt betydelig og mange sektorer kan vise til svært spennende markedsmuligheter for norske bedrifter.

wikipedia.org. Toro_de_Osborne. Spesielle vilkår gjelder

På bakgrunn av interesse fra norske næringsliv og prioriteringer gitt av den norske regjeringen har Innovasjon Norges kontor i Madrid i 2007 hatt fokus på reiseliv, gjenkjøp i forbindelse med de norske fregattene, mat fra land og vann, og fornybar energi.

Norsvin – godt eksempel på internasjonalisering av norsk landbruk

Deler av norsk landbruk har stort potensial for eksport og internasjonalt samarbeid. Norsk genetikk og Norsvin er eksempler på dette. Norsvin kunne i 2007 signere en avtale med et av Spanias største selskaper for avl og kjøttproduksjon.

Kontraktsinngåelsen var resultatet av et målrettet arbeid med analyse av markedet, identifisering av potensielle kunder og møter med den bedriften som passet best til Norsvins behov.

Arbeidet i Spania foregikk paralelt med at Innovasjon Norge Hedmark samarbeidet med Norsvin på flere produkt- og prosessutviklingsprosjekter som hadde til hensikt å styrke Norsvins konkurranseevne internasjonalt og bedre lønnsomheten i norsk svineproduksjon. Norsvin har i denne sammenheng mottatt tilskudd fra Innovasjon Norge og Skattefunn fra Forskningsrådet.

Spanske turister reiser mer enn noen gang til Norge

Nok et år opplevde vi sterk vekst i antall spanjoler som reiser til Norge. Det ble registrert en gledelig økning på 13 % i antall gjestedøgn; 300.000 grensen er forsert!

Disse gode resultatene kommer i et år med stor aktivitet på kontoret. Innsatsen var delt på tre områder: spanske forbrukere, spansk presse og den spanske reiselivsbransjen.

Presse
Markedsføringsverdien av presseomtalen vi oppnådde ble estimert til 19,1 millioner norkse kroner, noe som var en økning på 70 % fra 2006. Vi organiserte 24 presseturer til Norge med 71 journalister. Mer enn 400 pressekontakter mottok vårt nyhetsbrev.

Bransje
For bearbeiding av reiselivsbransjen i Spania organiserte vi en visningstur til Norge, samt seminarer med 200 reisebyråer. Vi distribuerte 42.500 brosjyrer. 60 turoperatører selger i dag Norge og 3.200 bransjeaktører mottar våre nyhetsbrev. Vi arrangerte to workshops med bransjen i hhv Madrid og Barcelona med deltakelse fra 28 norske reiselivsbedrifter og om lag 150 spanske. MICE hadde eget seminar knyttet til disse workshopene.

På Fitur, Europas nest største reiselivsmesse, hadde vi felles nordisk stand med 16 norske deltakere og nesten 22.000 besøkende til den norske delen.

Forbrukere
www.visitnorway.es er vår viktigste informasjonskanal til spanske forbrukere. Antall unike brukere økte med 30 % fra året før til 330.000. Vi hadde norsk stand på 8 publikumsmesser, noe som ga 37.000 besøkende. Kampanjer ble kjørt for kortferier og for Finmark som vinterdestinasjon. Kanaler som Google, blogger, metroplakater, reisemagasiner og nasjonale aviser ble brukt med gode resultater.

Copyright: www.visitnorway.es

I tillegg distribuerer vi turistinformasjon basert på henvendelser bl.a. gjennom visitnorway.es. Vi distribuerte rekordmange brosjyrer (49.000) for 14 partnere. Frem til september hadde vi åpent kontor for publikum. Vi mottok 4.500 henvendelser i 2007, opp 12 % fra 2006. Det elektroniske nyhetsbrevet gikk ut til 20.000 forbrukerkontaker.

Den spanske Norgeskatalogen ble distribuert til bransje, presse og forbrukere med et opplag på 70.000.

Gjenkjøpsavtalen oppfylt før tiden – en åpen dør for ytterligere industrielt samarbeid

Navantia innfridde i 2007 sine gjenkjøpsforpliktelser etter at de for 8 år siden vant kontrakten om kjøp av fem fregatter til det norske forsvaret. Om lag 35 av de mange bedriftene som har kunnet nyte godt av gjenkjøpssamarbeidet siden den gang, har fått assistanse fra IN Madrid. I denne perioden har kontoret utviklet svært gode relasjoner med aktørene i Spania som fremover kan nyttegjøres til ytterligere sivilt og militært industrielt samarbeid mellom Norge og Spania.

Også vår årelange bearbeiding av markedet for havnesikkerhet og sikring av posisjonen til norske bedrifter har gitt frukter i 2007.

Spania – solens og vindens land

IN Madrid gjennomførte i 2007 en analyse av markedene for vind- og havbasert energi. Rapporten avdekket blant annet at:

  • Spania er nest største marked for vindenergi (12.800 MW installert)
  • Det åpnes nå for offshore vindprosjekter
  • Spania er det landet med høyest solstråling og høyest potensiale for utbygging av solkraft i Europa, noe som har gitt enorme investeringer i sektoren (249 MW installert)

Rapporten ble gjennomført i regi av Innovasjon Norge i  Rogaland og Innovasjon Norge i London, i samarbeid med en rekke andre kontorer i Innovasjon Norge.

2007 oppsummert

Innovasjon Norge Madrid gjennomførte:

  • 26 bedriftsprosjekter
  • 3 hjemhentingsprosjekter (fornybar energi, havnesikkerhet, IKT)
  • 8 reiselivsmesser med norsk stand
  • 24 presseturer med 71 journalister
  • Tett samarbeid med kolleger særlig på kontorer i Finnmark, Hedmark, Trøndelag og Oslo
  • Flere arrangementer sammen med Det spansk-norske handelskammeret

Leder: Vincent Wego Fleischer

Leder: Vincent Wego Fleischer

Innovation Norway
Real Embajada de Noruega
Paseo de la Castellana, 31-planta baja
28046 MADRID
SPANIA

T: +34 91 344 09 87
F: +34 91 344 09 47

E: madrid@
innovasjonnorge.no

Nettside:
www.innovasjonnorge.no
/spania