Gå rett til innholdet



Årsrapport 2007

Storbritannia - reiselivsrapport 2007

Det britiske markedet er et av verdens største markeder når det gjelder reiseliv, og i 2007 valgte cirka 46 millioner briter å feriere utenlands. Trenden for britiske reiser til Norge var at de besøkende tok flere korte turer, og det førte til en svak nedgang i antall overnattingsdøgn selv om antall reisende fra Storbritannia faktisk gikk opp. Hovedvekten av trafikken foregikk i sommermånedene, men også vinterferier er viktige.

Foto: Clare Harrison

2007 var et travelt år for Innovasjon Norge i London, med høyere aktivitetsnivå enn noen sinne, spredt over en rekke ulike kampanjer og aktiviteter.

Forbrukerkampanjer

I tillegg til de mer etablerte kampanjene som reklamerer for sommer og vinter, har vi trappet opp kampanjene på områder som kortere reiser og vinter uten ski. Utviklingen går mot at forbrukerne tar flere og kortere ferier i løpet av året, og Norge er godt stilt for å kunne dra fordel av denne tendensen. Nye direkteruter til Ålesund og Tromsø har åpnet for områder i Norge som tidligere har vært dårlig egnet til kortere turer, og kampanjene våre konsentrerte seg om konseptet med kultur- og byopplevelser sammen med lett tilgang til vakker natur.

Særlig Norwegians direkterute mellom London og Tromsø var motivasjonen bak en egen nordlyskampanje med det som mål å posisjonere Norge som det beste stedet i verden å oppleve nordlys. I samarbeid med Hurtigruten ble det utviklet og gjennomført en kampanje ved hjelp av nyskapende virkemidler, blant annet digitale rulletrappaneler i tillegg til de tradisjonelle kommunikasjonskanalene som direkteadressert reklame og utendørsreklame på undergrunnen i London. Kampanjen førte til rekordmange bestillinger hos Hurtigruten, og presenterte det arktiske Norge for en helt ny kundegruppe.

Pressen

Pressen spiller fortsatt en viktig rolle i kommunikasjonen med de britiske forbrukerne, og i 2007 sendte Innovasjon Norge i London 93 journalister til Norge. Som et resultat av disse turene ble det skrevet 728 artikler i britiske publikasjoner, med en påfølgende beregnet reklameverdi på mer enn 25 millioner kroner. Vi har også hjulpet til med å arrangere innspilling av flere tv-programmer, og høydepunktet her var Gordon Ramsays "F Word" som ble filmet i Kirkenes og vist i mai 2007 for anslagsvis 3,4 millioner seere!

Andre aktiviteter

London-kontoret legger stor vekt på forbindelser og relasjoner til den britiske reiselivsbransjen, og det ble holdt flere arrangementer i løpet av året, blant annet arbeidsseminarer, deltakelse på World Travel Market, studiebesøk for operatører og den årlige juletrefesten for operatører, presse og deres barn. Spesielt arbeidsseminaret i London har blitt et veletablert og populært arrangement med cirka 40 leverandører og mer enn 50 turoperatører som deltar på en hel dag med forhåndsbestilte avtaler og fokus kun på Norge. Vi har også lansert et nettbasert opplæringsprogram for reisebyråer, som kalles Norway Knowledge.

Norske reiselivsutmerkelser

Innovasjon Norge i London var stolte over å kunne lansere prisen "Norway Travel Awards" for britiske operatører for første gang i 2007. Prisen ble delt ut i tre ulike kategorier – for suksess, innovasjon og innsats som norsk ambassadør – og er tenkt som en påskjønnelse for fremragende arbeid på disse områdene.

Næringslivsrapport 2007

Norge har alltid hatt et svært nært forhold til Storbritannia med kulturelle, sosiale og historiske forbindelser som strekker seg langt tilbake. Storbritannia er Norges største eksportmarked og mottaker av noe over en firedel av all norsk eksport. Særlig den norske eksporten av olje og gass utmerker seg, med 88,6 prosent av den samlede eksporten på 18,2 milliarder pund.

Storbritannia er Europas ledende forretningssentrum for internasjonale selskaper. Selskaper trekkes stadig mot Storbritannia fordi miljøet oppmuntrer til næringsvekst. Det er det enkleste stedet å etablere og drive foretak, og landet har et av de mest fleksible arbeidsmarkedene i Europa. Skattenivået for utenlandske investorer er lavt, og det er det landet i verden som har færrest hindringer for entreprenører. Storbritannia er også verdensleder på innovasjon og gir tilgang til et hjemmemarked som består av 60 millioner mennesker. Det finnes en rekke hurtigvoksende sektorer, blant annet biovitenskap, programvare og IT-tjenester samt helse.

London-kontoret hadde et produktivt år i 2007 og kan vise til flere vellykkede samarbeidsprosjekter med distriktskontorene. Det ble gjennomført partnersøk for flere selskaper innenfor sektorene programvare, byggevarer, mat og drikke og kontorutstyr. Blant større prosjekter kan nevnes vurdering av egnede havner og skipsverft for et selskap som arbeider med avvikling av oljeplattformer, og kartlegging av potensielle kunder for et selskap som har utviklet et administrasjonssystem for flyplassoperatører. London-kontoret har også samarbeidet tett med en ledende norsk leverandør av energiabsorberende trafikkmaster og  konstruksjoner for å kunne bidra til utvikling og vekst av leverandørens virksomhet i Storbritannia.

All-Energy og 100% Design

London-kontoret bisto en rekke norske selskaper under britiske utstillinger i 2007, blant annet All-Energy og 100% Design. All-Energy er Storbritannias største konferanse og utstilling om fornybar energi. Ni norske selskaper presenterte sin fagkunnskap og sine produkter på Innovasjon Norges paviljong i mai 2007, og de deltok også på et arbeidsseminar under utstillingen som ble arrangert av London-kontoret. 100% Design er den ledende britiske messen for moderne interiør for kontraktsmarkedet. I fjor var det mer enn tjue norske keramikk- og glassdesignere som stilte ut på 100% Norway-standen, som ble organisert av Den norske ambassaden og London-kontoret i fellesskap.

Den irske nasjonalutviklingsplanen

Innovasjon Norges kontorer i London og Dublin holdt i samarbeid med den irske ambassaden en omfattende orientering i Oslo i november om "den irske nasjonalutviklingsplanen", et enormt investeringsprogram, der de særlig fremhevet mulighetene planen innebærer for norske selskaper. London-kontoret var vertskap for mer enn tjue besøk i 2007 fra diverse norske organisasjoner og statlige organer, blant annet Stortingets finanskomité. Dessuten arrangerte London-kontoret sammen med samarbeidspartnere en anglonordisk konferanse og et seminar om energipolitikk.


Heidi M. Dahl. Foto: Adrian Pope 

Leder: Heidi M. Dahl

Innovation Norway London
Charles House, 5 Lower Regent Street
LONDON SW1Y 4LR,
United Kingdom
T: +44 (0) 207 389 8800
F: +44 (0) 207 9730 189
E: london@
innovasjonnorge.no