Gå rett til innholdet



Årsrapport 2007

Kontoret i Polen (Warszawa)

Polen hadde i 2007 en vekst i BNP på 6,5 %, og det er den sterkeste økonomiske veksten siden 1997. Dette skyldes økt innenlands konsum, voksende eksport og store utenlandske investeringer i Polen. Inflasjonen holdt seg fortsatt lav på 2,5 %, men den forventes å stige noe i 2008. Lønnsveksten i industrien var 7 %, og arbeidsledigheten falt fra 14,9 % i 2006 til 11,7 % i januar 2008.

Warszawa Tour and Travel 2007. Foto:Maciej Piasta / Innovasjon Norge

Handelen mellom Norge og Polen

Det var også i 2007 en sterk økning i handelen mellom Norge og Polen. Eksporten av tradisjonelle varer fra Norge til Polen økte med 20,9 %, mens importen fra Polen økte med 21,5 %.

Polske turister til Norge

Antall gjestedøgn fra Polen økte med 26 % i 2007 sammenliknet med 2006. Siden 2005 har antall polske gjestedøgn økt fra litt over 100 000 til nesten 250 000, det vil si en økning på 142 %. Ingen andre land kan vise til så stor vekst i turisttrafikken til Norge som Polen.

Satsingsområder

I 2007 hadde kontoret i Polen spesielt fokus på følgende fem områder:

  • Turisme 
  • Sjømat 
  • Forsvar 
  • Fornybar energi og miljøteknologi
  • IKT

Messer

I 2007 organiserte kontoret tre messer med felles norsk stand:

Polfish – International fair of Fish Processing and Fish Products
På Polfish, som ble arrangert i Gdansk i mai, organiserte vi i samarbeid med Eksportutvalget for fisk en felles norsk stand. 17 norske bedrifter var representert. Polfish er den viktigste messen i Polen for fiskeindustrien, og den ble en stor suksess for norsk sjømat og viste tydelig den sterke posisjonen Norge har som fiskeeksportør til det polske markedet.

TT Warsaw – International Tourism Fair TT Warsaw Tour & Travel
Denne messen som hadde 500 utstillere fra 59 land, ble arrangert i Warszawa i september. Den er en av de største reiselivsmessene i Sentral- og Øst-Europa og den viktigste internasjonale møteplassen i Polen for reiselivsnæringen. For første gang organiserte vi en norsk fellesstand hvor 21 norske reiselivsbedrifter deltok. Den norske standen vakte stor oppmerksomhet og ble av en gruppe journalister kåret til den mest profesjonelle og originale på hele messen. Norge var valgt som årets partnerland under messen, og dette ga Norge en svært god profilering som turistdestinasjon.

Poleko – International Ecological Fair
Poleko er den største messen i Sentral og Øst-Europa innenfor miljøteknologi og fornybar energi. Den ble arrangert i Poznan i november, og kontoret i Warszawa organiserte for første gang en felles norsk stand. 20 norske bedrifter deltok. De fleste av disse tilhørte nettverkene Green Business Norway og Clean Tech Mid-Norway. Fra polsk side ble det vist stor interesse for norsk teknologi for å løse miljøproblemer som Polen og andre land i Sentral- og Øst-Europa nå står overfor.

Kundeprosjekter

Blant norske bedrifter er det stor og økende interesse for Polen. Dette gjelder både bedrifter som ser på Polen som et stort og voksende marked, og bedrifter som er interessert i å finne seg en partner i Polen for teknologisamarbeid eller produksjon. I 2007 gjennomførte kontoret i Warszawa betalte prosjekter for 19 norske bedrifter. Av disse var 5 små og mellomstore bedrifter (SMB).
I tillegg utførte vi betalte tjenester for til sammen 34 bedrifter som deltok på TT Warsaw og Poleko. De fleste av disse var små og mellomstore bedrifter.

Kontoret hadde i 2007 seks medarbeidere.


Leder: Vidar Segtnan
Leder: Vidar Segtnan

Innovation Norway in Warsaw
Warta Tower
Chmielna 85/87
PL-00-805 WARSAW

T:+48 22 581 0 581
F:+48 22 581 0 981
M:+47 41 61 72 66
M:+48 603 604 877

E: Warszawa@
innovationnorway.no


www.innovationnorway.no/polen