Innovasjoner for framtiden
Norge som nasjon har de senere årene klart å kombinere store
oljeinntekter og gode velferdsordninger med høy vekst. Dette
er en utvikling som mange land misunner Norge, og som framstår som
litt av en gåte når man sammenligner med andre lands innsats.
Årsakene til dette er mange og komplekse, men det er hevet over
tvil at våre næringsmiljøer har skapt innovasjonsaktiviteter som
gjør at norske bedrifter i dag framstår som svært
konkurransedyktige.
Norske bedrifter ligger på mange områder ikke i teknologi- eller
forskningsfronten, men skaper innovasjoner som kundene vil ha.
Et liv etter oljen
Det norske innovasjonssystemet har i oljealderen vist seg svært
effektivt. Men Norge må samtidig ha et liv etter oljen, slik at
våre barn og barnebarn også har noe å jobbe for, og leve av her i
Norge.
For å bidra til dette har vi i Innovasjon Norge lovet kundene våre
at vi blant annet skal være kundeorienterte, rettskafne,
resultatorienterte, innovative og modige.
Et næringsliv for framtiden
Vi lever i en verden i sterk forandring. Klarer norsk næringsliv å
tolke hva menneskene og samfunnene trenger i framtiden, gir det
muligheter for nye leveveier og nye markeder. Da trenger vi å
opprettholde vår sterke evne til å gjennomføre kontinuerlige
endringer og omstillinger. Vi trenger nye generasjoner av
etablerere og unge mennesker som våger å skape sin egen
arbeidsplass. Vi trenger innovasjoner for framtiden.
TV-serien Skaperen
Et godt eksempel på dette er fjorårets TV-serie Skaperen.
Programmene ble laget av TV2 i samarbeid med Innovasjon Norge.
Første sesong av serien ble sendt våren 2006. Den hadde 574 000
seere på det meste og rundt 450 000 seere i gjennomsnitt. Dette er
veldig gode tall.
Kanskje noen av Skaperen-idéene kan bli internasjonale
forretningssuksesser, eller at serien har inspirert noen til å
gjøre forretninger av en idé de har. Fordi vi må satse på
framtidens næringsliv, er det spesielt interessant at andelen av
unge seere var svært høy.
Jeg håper at vi har satt i gang en tankeprosess hos flere av
seerne om at de kan tjene penger på sin egen skaperevne og lage
sin egen arbeidsplass - og at det ikke er så komplisert som mange
tror.
Andre sesong av Skaperen ble sendt på TV2 våren 2007.
Fra Bodø til Beijing
Vår visjon er å gi lokale idéer globale muligheter, og å bringe
nye innovasjoner ut i et stadig mer globalt marked. I 2006
arbeidet vi mye med å skape en strategisk plattform for vårt
internasjonaliseringsarbeid. Vi ønsker å finne tiltak og
arbeidsformer som kan skape en mer sammenhengende verdikjede fra
våre kontorer i Norge til kontorene i utlandet og tilbake -
fra Bodø og til et nytt marked, kanskje i Beijing? Vi kan
også formidle kunnskap og teknologi tilbake til Norge fra
markedene ute, kanskje til Bodø?
Et godt år for norsk reiseliv
Verdiskapingen i reiselivsnæringene og kjennskapen til Norge som
reisemål øker. Innovasjon Norge satser på markedsføring av Norge
både i utlandet og i Norge. Jeg vil trekke fram nettportalen
visitnorway.com som er ett av tiltakene. Der får turistene
attraktive smakebiter på hva Norge har å by på, og god og dekkende
informasjon om Norge og våre reiselivstilbud.
Sammen med reiselivsnæringen gjorde vi Norge ennå mer attraktivt
som reisemål i 2006 og antallet utenlandske overnattingsgjester
økte med tre prosent.
I 2006 vokste ferie- og fritidsankomstene med 3,4 prosent, og
gjestedøgn i forbindelse med forretnings- og tjenestereiser økte
med hele syv prosent. Veksten var særlig sterk for besøkende fra
Russland, Storbritannia, Spania og enkelte land utenfor Europa.
Verdiskaping for våre kunder
Innovasjon Norge er en stor organisasjon. Vi er over 700 ansatte i
over 30 land og har kontorer i alle fylker. Uansett hvor kunden
møter oss, skal Innovasjon Norge ha en felles grunnleggende måte å
jobbe på, slik at alle kundene våre behandles likt og føler seg
godt ivaretatt.
I løpet av 2006 økte vi innsatsen for å få til et bedre samspill
og samhandling i hele organisasjonen, dele kunnskap og erfaringer
og ikke minst, sikre at tjenestene bidrar til verdiskaping for
kundene våre.
Våre tjenester
I løpet av 2006 har vi også vurdert, forbedret og systematisert
det vi faktisk leverer. Våre tjenester, programmer og satsinger er
nå beskrevet etter en felles mal som gjør det langt enklere å
formidle våre ulike tilbud og å levere gode kombinasjoner av
tjenester for å skape ekstra verdi for kunden.
Vi forbereder framtiden
Innovasjon er ikke bare nye måter å løse utfordringer på, men også
å kombinere eksisterende løsninger på en ny måte eller forbedre
noe som allerede eksisterer. Dette gjelder også for oss i
Innovasjon Norge. Derfor må vi tolke hva kundene våre vil trenge i
framtiden – og alltid anstrenge oss for å forutse deres behov slik
at Norge blir et godt sted også for nye generasjoner.
Gunn Ovesen
Administrerende direktør,
juni
2007