Strategi og satsinger
Våren 2004 godkjente hovedstyret en strategisk retning og en
merkevarestrategi for Innovasjon Norge. Strategien tok hensyn til
de offentlige dokumentene og de politiske føringene og la først og
fremst et felles grunnlag for en vellykket integrasjon av
virksomhetene.
Senere er det utviklet strategier og policies på en rekke områder,
knyttet til alle våre tilbud. På et overordnet nivå ble det i 2006
utviklet en internasjonaliseringsstrategi.
Internasjonaliseringsstrategien
Internasjonaliseringsstrategien, sammen med de strategiske
organisasjonsutviklingsprosjektene: Prosesstyring og Tjenester
2007, implementeres i organisasjonen fortløpende. For å skape
felles kultur og forståelse av Innovasjon Norges mandat, har
ledelsen oppsøkt og vært i dialog med alle ansatte rundt om på
kontorene i verden. Dette vil resultere i økt samhandling og
tydeligere forståelse av roller og ansvar slik at kunde- og
prosjekthåndtering ”fra Bodø til Beijing” blir bedre
koordinert.
Skaperen: Sterk profilering
Innovasjon Norge utviklet tidlig en kommunikasjonsstrategi som la
stor vekt på å gjøre organisasjonen kjent. Programmet Skaperen, i
samarbeid med TV 2, har vært blant de største
profileringsaktivitetene i 2006 og 2007. Dette tiltaket har fra
vår side både vært innrettet mot å profilere entreprenørskap og
Innovasjon Norge.
Sammen med en rekke andre profileringstiltak har aktivitetene ført
til at over 90 % av norske bedrifter har kjennskap til Innovasjon
Norge. Parallelt har forventningene til våre leveranser økt.
Strategi og innovasjonsmeldingen
Gjeldende strategi satte hovedfokus på å oppsummere mandat og
forventninger til den nye organisasjonen både fra myndigheter og
næringsliv, og tilrettelegge for en effektiv og god integrasjon.
Arbeidet med ny strategi vil løpe parallelt med arbeidet med
Nærings- og handelsdepartementets varslede innovasjonsmelding. Ny
og oppdatert kunnskap fra dette arbeidet vil bli viktig kunnskap
inn i strategiarbeidet.
13 Satsingsområder
Innovasjon Norge har utpekt 13 satsingsområder, hvor det skal
gjøres ”en særskilt innsats overfor en målgruppe eller et
markedsområde forankret i strategien. Innsatsen kanaliseres
gjennom etablerte tjenester og programmer og skal ha en
velutviklet strategisk retning og begrunnelse”.
Nedenfor
følger en kort omtale av disse satsingene.
Nettverksbasert innovasjon og omstilling
Gjennom denne satsingen ønsker Innovasjon Norge å stimulere
utviklingsprosesser i bedriftsnettverk, klynger og regioner,
basert på samarbeid mellom bedrifter, kunnskapsaktører og det
offentlige.
Små og mellomstore bedrifter med internasjonale
vekstambisjoner
Satsingen skal bidra til å gi norske små og
mellomstore bedrifter vekst og lønnsomhet gjennom å stimulere
til utvikling av konkurransefortrinn i internasjonale markeder
basert på markedsorientert, innovativ og strategisk bruk av
internasjonalt ledende kompetanse, markedskunnskap, nettverk og
finansiering.
Entreprenørskapssatsingen
Entreprenørskapssatsingen består av en effektiv breddesatsing
kombinert med en spisset satsing på topp- og
vekstetablerere. Det overordnede målet for Innovasjon Norges
entreprenørskapssatsing er at vi skal bidra til økt omfang av
lønnsomme etableringer.
Kvinnesatsingen
Innovasjon Norges
satsing på kvinner er dels fokusert på å styrke kvinners posisjon
og deltakelse i næringslivet, dels å synliggjøre denne
deltakelsen, dels å bygge nettverk for kvinner i næringslivet og
dels å sikre at en tilstrekkelig andel av Innovasjon Norgess
midler og ressurser brukes på den delen av næringslivet der
kvinner deltar.
Satsingen på unge
Innovasjon Norges
satsing på unge under 35 år, har samme innretning som satsingen på
kvinner. Vi er dels opptatt av å sørge for at det
iverksettes særskilte prosjekter som retter seg mot unges
deltakelse i etablering av næringsvirksomhet og næringsutviklingen
generelt, og dels er vi opptatt av at en tilfredsstillende andel
av midlene brukes mot bedrifter og prosjekter der hvor unge
deltar.
Landbrukssatsingen
Landbrukssatsingen
omfatter alle tjenester rettet mot tradisjonelt
landbruk/primærproduksjon, alternativ næringsutvikling i
tilknytning til landbrukseiendommer og landbrukets ressurser, samt
spesielle programmer innenfor verdikjedene mat, bioenergi, tre og
reindrift.
Marin satsing
Marin satsing omfatter
anvendelse av alle Innovasjon Norges virkemidler overfor alle
deler av marin næring. Næringen består av verdikjedene innen såvel
akvakultur som fiskerier. I tillegg til fisk omfattes alle levende
organismer fra havet: hele den kommersielle verdikjede fra
tidligste fase og fram til forbruker.
Reiselivssatsingen
Innovasjon Norges
reiselivssatsing skal bidra til økt verdiskaping i de norske
reiselivsnæringene. Innretningen av reiselivssatsingen tar
utgangspunkt i de føringer som ligger i Nærings- og
handelsdepartementets oppdragsbrev og "Handlingsplan for
reiselivsnæringene".
Olje- og gassatsingen
Satsingen går
på koordinere og være pådriver overfor sektorens ca. hundre
store leverandørbedrifter med betydelig internasjonal omsetning og
engasjement og medvirke til utvikling av nasjonale og
internasjonale møteplasser, med fokus på Små og
mellomstore bedrifter.
Helsesatsingen
Helseindustrien er en
sektor i sterk vekst, og ut fra en sammenligning med våre naboland
har Norge behov for å styrke innovasjonstakten på dette området.
Norsk helsevesen har dessuten et stort behov for nye produkter og
løsninger og økt andel norske leveranser vil gi betydelig nasjonal
verdiskapning.
Energi- og miljøsatsingen
Målet med
satsingen er å øke markedsandeler for norsk leverandørindustri,
gjennom økt innovasjons- og kommersialiseringshastighet.
Fokusområdet er fornybar energi, ny energiteknologi og miljø.
IKT-satsingen
Sektorarbeidet på
informasjons- kommunikasjonsteknologi (IKT) er
primært rettet mot internasjonalisering av norsk IKT-næring.
Gjennom satsingen ønsker Innovasjon Norge å stimulere til sektor-
og bransjetiltak rettet mot norske små og mellomstore bedrifter
som ønsker å jobbe internasjonalt.
Maritim satsing
Innovasjon Norges maritime
satsing er knyttet til regjeringen og næringens maritime satsing:
MARUT (maritim utvikling). Innovasjon Norges mål med den maritime
satsingen er å bidra til økt verdiskaping, til næringsutvikling i
den maritime verdikjeden og styrke næringens konkurransekraft.