Gå rett til innholdet



Årsrapport 2006

KONTORET I JAPAN (TOKYO)

Innovasjon Norges arbeid i Japan er delt i tre hovedområder:

1. Prosjektarbeid for norske selskaper

Innovasjon Norge har i 2006 arbeidet med prosjekter for bedrifter som vil starte med å selge i det japanske markedet og de som allerede er i markedet, men som vil skalere eller refokusere innsatsen.  Et titalls små og mellomstore bedrifter har hatt betydelige prosjekter i perioden (bla. OceanSaver, Autosock, Shecco og TraceTracker).

Shinkansen i Tokyos gatebilde. Foto: Geir Jacobsen / Innovasjon Norge

Tokyo energy week
Ambassadens fasiliteter for konferanser og mottagelser har vært flittig brukt og dette er svært nyttig for bedriftene. Vi har gjennomført Tokyo energy week, Seafood Safety Seminar samt flere seminarer og mottagelser for norske små og mellom store bedrifter og for det norske shippingmiljøet i Japan. Respekten for ambassaden gjør at ”alle” takker ja til en invitasjon, inkludert toppsjiktet i de store bedriftene og forskningsinstitusjonene.

Kulturforskjeller
Alle norske bedrifter har utfordringer knyttet til japanernes krav til detaljplanlegging og kvalitet samt deres manglende engelskkunnskaper. Det er da desto mer gledelig når flere av bedriftene har fått gode kontrakter og avtaler i 2006. Innovasjon Norges lokale rådgivere er svært glade for å kunne omsette erfaring i japansk og norsk forretningskultur og oppdaterte kunnskaper om det japanske markedet og teknologiutvikling, i konkrete resultater for norske bedrifter.

2. Forskningsavtale

Det er i samarbeid med Norges Forskningsråd fokus på energi og miljø, materialer  og nanoteknologi samt matvaresikkerhet. Antall prosjekter øker og norske og japanske miljøer og Innovasjon Norge deltok i 2006 på samlinger i Tokyo, Tsukuba, Kyoto, Beijing, Oslo og Trondheim. NTNU, Sintef og IFE har undertegnet viktige samarbeidsavtaler med AIST og RITE.

3. Informasjon om muligheter i det japanske markedet

  • Flere studieturer for norske forskere
  • Fokus på samarbeidsmuligheter innen fjerning og lagring av Co2
  • Innhenting av markedsinformasjon og presentasjon av markedsmulighetene i forbindelse med salg av norske møbler i Japan.

Geir Jacobsen. Foto: Astrid Mathisen / Innovasjon Norge

Leder: Geir Jacobsen

Kontoret har åtte medarbeidere.