Gå rett til innholdet



Årsrapport 2007

NEW YORK: REISELIV 2007

Selv om avisoverskriftene i hele fjor var preget av den svake amerikanske økonomien, viste det seg at vår frykt for nedgang i reiser til Norge var ubegrunnet. For tredje år på rad kunne vi registrere en viss oppgang, og tallene økte med fire prosent fra 2006 og tolv prosent fra 2005.

Foto: Michael Holterman

Vi mener og tror at det målrettede fokuset når det gjelder valg av segmenter, forbrukergrupper og enkeltstående mål for partnerne våre, har bidratt til den positive utviklingen. Vi har også opplevd en økning i interessen for Norge som land, og store amerikanske selskaper bruker Norge som eksempel på det gode liv, polaråret og som et foregangsland innenfor miljøarbeid.

Fra idé til resultat – verdens miljødag

Verdens miljødag ble arrangert av Tromsø i 2007. I forbindelse med dette arrangementet bestemte Den norske ambassaden i Washington seg for å avholde en konferanse om temaet. Innovasjon Norge så dette som en god anledning og arrangerte en "reiselivsmiljødag" der representanter for både pressen og reiselivsbransjen ble invitert.

Prosessen: I samarbeid med Innovasjon Norge i Finmark, Tromsø og Nordland ble det valgt to innleggsholdere til konferansen: Lars Petter Øie og Beate Juliussen. 

Presentasjonen deres inspirerte representanten fra National Geographic, som brakte historien videre til sin redaktør. Opplevelsesreisen som ble presentert, en kongekrabbesafari i Finmark, ble utnevnt til en av de 25 beste nye turene i verden for 2008. Samtidig satte Borton Overseas sammen en reiserute som allerede har fått flere bestillinger. Det har også ført til omfattende PR i Norge.

Konklusjon:

  • ypperlig innsats fra alle de involverte; handelsnæringen i både Norge og USA, pressen, MFA, Innovasjon Norge regionalt og kontorene i utlandet 
  • arbeidsforhold og nettverksbygging er ekstremt viktig i USA
  • vi tok sjansen på å tenke, prøve og handle "utenfor boksen" 
  • og vi gjorde det i fellesskap

Klikk for større versjonAndre viktige aktiviteter i 2007

Pressen
New York-kontoret har størst medieverdi per journalist, og den samlede verdien for 2007 var 46 millioner kroner.

Arbeidsseminar i New York
Det kom 11 nye turoperatører på arbeidsseminaret i New York, noe som gjenspeiler den økte interessen for Norge.

 "Jeg synes dette var et ekstremt produktivt og velorganisert arrangement, og det var fantastisk å få anledning til å møte så mange leverandører fra Norge ... Jeg ser fram til å utvide forretningsdriften til Norge og gjøre det til et av de mest etterspurte produktene våre." Kevan Cowie, Exeter International

Opplevelsesreiser
Opplevelsesreiser er det segmentet etter cruisereiser som vokser raskest på reiselivsmarkedet. Det er dermed et av våre naturlige fokusområder. Dette var det andre året at vi deltok på World Adventure Travel Summit, og responsen var bedre enn vi hadde våget å håpe.
Vi har virkelig begynt å bygge en sterk bevissthet omkring Norge som et attraktivt reisemål for opplevelsesreiser, og tilbakemeldingen fra bransjen i Norge har vært svært lovende.

 "Jeg har aldri fått så enorm respons etter en timinutters tale som jeg fikk her. Dette er helt fantastisk. Vi har kommet for å bli!" Terje Devold, Fjord Norge

Sommerkampanje

Den systematiske mediekampanjen har gitt Hurtigruten US, en av hovedsamarbeidspartnerne våre, tosifret vekst i 2007.

Ansatte:

Harald Hansen, PR
Beate Gran, www.visitnorway.no/us
Hege Barnes, kundeansvarlig
Kristin Dahle, direktør


Leder: Kristin Dale
Leder: Kristin Dahle

Innovation Norway
655 Third Avenue, Suite 1810
New York, NY 10017, USA
T: +1 212 885 9700
E: usa@innovationnorway.no