INNOVASJON I ETABLERTE BEDRIFTER
En
fjerdedel av Innovasjon Norges midler i 2005 gikk til
innovasjonstiltak i etablerte bedrifter. Dette utgjør 1,1 milliard
kroner som gikk til ca 1 800 innovasjonsprosjekter i
bedriftene.
FRAM-programmet
FRAM er Innovasjon Norges program for strategi- og
ledelsesutvikling i små- og mellomstore bedrifter. Hensikten er å
øke bedriftenes langsiktige konkurransekraft, lønnsomhet og
fornyelsesevne. Det er også utviklet og igangsatt regionalt
tilpassede prosjekter spesielt rettet mot kulturbasert næring,
småskala matvareprodusenter, reiseliv og transport. Det ble
startet 23 nye prosjekter i 2005. Ved utgangen av året pågikk 31
prosjekter.
FRAM startet som et toårig pilotprosjekt i
1992 og er siden besluttet forlenget flere
ganger.
Rekruttering av bedrifter til
FRAM-prosjekter
fortsetter til Innovasjon
Norge lanserer et nytt
program.
Lønnsomhetsmålet for programmet,
er at 75 % av deltagerbedriftene skal forbedre sin
lønnsomhet med 5 % av omsetningen året før de startet med FRAM. 80
% av bedriftene som avsluttet FRAM i 2005 oppnådde dette.
Den geografiske fordelingen viser at 64 % av
bedriftene som avsluttet FRAM-programmet i 2005 lå innenfor det
distriktspolitiske virkeområdet. Det ble i 2005 etablert et
FRAM-Agro prosjekt rettet mot småskala matvareprodusenter i
Telemark, hvor miljømessige hensyn tillegges stor vekt.
iVEL - Innovasjon gjennom Vekst, Endring og
Læring
Innovasjon Norge ønsker med iVel-programmet å øke
innovasjonskompetansen i små og mellomstore bedrifter med
vekstmuligheter. Norske bedrifters innovasjonsevne og
investering i kunnskap antas å ligge under gjennomsnitt i forhold
til land det er naturlig å sammenligne seg med, og pilotprosjektet
iVEL må sees i denne sammenhengen. Hele tjenesten leveres av
eksterne konsulenter som har konkurrert om leveransen.
iVEL startet i 2004 som pilot i Vestfold og Buskerud i samarbeid
med Næringssenteret i Vestfold. Senere har ytterligere fire fylker
startet pilotprosjekter. Piloten i Vestfold/Buskerud er
gjennomført og avsluttet i desember 2005 og evaluering og resultat
foreligger i 1. halvår 2006.
Det er hittil brukt ca.
fire millioner kroner på iVEL-programmet.
Innovasjon Møbel
Programmet ble satt i gang i august 2003 med en
programperiode på tre år. I 2005 fikk programmet fem millioner
kroner fra Nærings- og handelsdepartementet, 4,9 millioner kroner
fra Kommunal- og regionaldepartementet og 1,83 millioner kroner
fra kompensasjonsmidlene for økt arbeidsgiveravgift. Disse midlene
utgjør 30-35 % av de totale prosjektkostnadene.
Innovasjon
Møbel har som mål å øke den internasjonale konkurransekraften
for norsk møbelindustri og bedrifter fra hele landet kan
delta. Vel 30 bedrifter har deltatt i programmet, 15 i
forprosjekt, der ti har gått videre med hovedprosjekter. I
prosjektene har bedriftene satt seg konkrete eksportmål som vil
innebære en eksportvekst for bransjen på 15-20 prosent
sammenlignet med eksportverdien i 2003.
Næringsrettet Design
Innovasjon Norge og Norsk Designråd inngikk i 1998 en
samarbeidsavtale. Siden da har satsingen på design økt for hvert
år. Totalt har Innovasjon Norge disponert ca. 6,8 millioner kroner
til designarbeidet i 2005.
Regjeringen vedtok i 2004 å
erklære 2005 som et offisielt designår. Designårets mål var økt
fokus på design som konkurransefaktor og kulturelt uttrykk i et
bredt og innovativt perspektiv. Forskning, utdanning og universell
design ble vektlagt.
Ut fra dette ble det i 2005 satt
i gang og videreført en rekke tiltak:
-
Alle Innovasjon Norges kontorer her i landet fikk prosjektledere
for næringsrettet design/designrådgivere
-
Prosjektet Design underveis; mobilisering overfor spesifikke
områder for næringslivet i hele Norge
-
Andre aktiviteter: designdager, foredrag, seminarer og
møteplasser
- Samarbeid skole, næringsliv og Innovasjon Norge
-
Næringslivets Internasjonaliseringsstiftelse ble etablert. Det
er en stipendordning for idehavere, produktutviklere, designere
og så videre.
-
Isbryterordningen 2005: tilskuddsordning for små og mellomstore
bedrifter som bruker designer for første gang
-
Designformidling: formidling av designer til små og mellomstore
bedrifter
-
Design og internasjonalisering: utvikling av markedsplan og
formidling av designer til aktuelle prosjekter for internasjonal
lansering
Design er også en viktig del i mange av våre andre programmer, som
for eksempel OFU- og IFU-ordningene, Matprogrammet og
Traprogrammet. Målet om å integrere design i flere programmer og
satsninger er på god vei.
Innovasjon Norge bruker
årlig en stor del av midlene til prosjekter hvor design inngår som
en del av prosjektet. For 2005 utgjorde dette over 300
millioner kroner i form av lån og tilskudd.
Innen
design samarbeider vi i tillegg til Norsk Designråd med flere
aktører, blant dem fylkeskommuner, kommuner, næringshager,
Norges Forskningsråd, skoleverket og interesseorganisasjoner.
BIT
BIT-programmet ble satt i gang i 1997 og er et brukerstyrt
innovasjonsprogram basert på samarbeid mellom bedrifter og
bransjeorganisasjoner. Programmet har to hovedoppgaver:
-
Effektivisering av interne og eksterne forretningsprosesser
(e-business) for små og mellomstore bedrifter i bransjer og
næringssektorer
-
Verdiøkning av produktet ved å tillegge tjenester og informasjon
til det
Innovasjon Norge ønsker med BIT-programmet å øke markedstilgangen
for norske bedrifter på både det nasjonale og det
internasjonale markedet. Strategien er derfor å øke verdiskapingen
for bedriftene gjennom effektiv anvendelse av IKT og elektronisk
samhandling i verdikjeden. Programmet er delt inn i tre områder:
- bransjeprosjekter
- sektor-/verdikjedeprosjekter
- internasjonale prosjekter
Resultatene av prosjektene blir stilt til disposisjon for alle
bedriftene i en bransje ut fra vanlige kommersielle vilkår for
IKT-løsninger. Løsninger fra BIT-programmet er spredt til ca. 3
000 bedrifter i ca. 25 bransjer.
Programmet har i dag
252 pilotbedrifter og av disse ligger 158 bedrifter (63 %) i
distriktskommuner. De viktigste sektorene i 2005 var fisk,
bygg/tre, reiseliv, møbel, næringsmiddel og grafisk.
Det er i 2005 brukt 27 millioner kroner i
programmet.
Kvinner i fokus
Innovasjon Norge ønsker med Kvinner i fokus å bidra til økt
verdiskaping gjennom å styrke kvinners posisjon i næringslivet,
både som etablerere, i ledelse og i styrer.
Ledermentor
er et lederutviklingsprogram for kvinnelige ledere hvor hver
deltaker får sin egen mentor. Målet er å få flere kvinner inn i
høyere lederposisjoner og styrer ved å støtte dem i deres
karriereutvikling. Programmet startet i 2001 og 180 kvinner og
menn har deltatt, enten som adepter eller mentorer. Etter en
anbudskonkurranse våren 2005, ble KPMG AS valgt som ny leverandør
for programmet. Ledermentor Øst ble startet høsten 2005 med
32 adepter og mentorer.
Styrekandidatprogrammet
er et kompetansehevingsprogram for potensielle styremedlemmer.
Formålet er å bidra til profesjonalitet i styrerommene. Alle
deltakere som har gjennomført programmet og bestått eksamen blir
tilgjengelig i Innovasjon Norges Styrekandidatbase. Her kan de som
ønsker å rekruttere nye styremedlemmer gå inn og finne godt
kvalifiserte styrekandidater. I 2005 var det omlag 1 300
kvalifiserte kvinner og menn i Styrekandidatbasen.
Effektstudien for 2005 viste at ca. 50 % av personene
i basen fikk forespørsel om styreverv. Det er stigende
etterspørsel etter kvinnelige styremedlemmer. Ca. 90 % av kvinnene
takker ja til forespørselen om styreverv. I 2005 ble det
gjennomført en kampanje for å øke rekrutteringen fra basen.
Innovasjon
Norge har siden 1999 arrangert styrekurs. Disse har hatt over 1
500 deltakere fra alle fylker og bransjer. I 2005 ble det
arrangert 19 kurs med ca. 570 deltakere.
Matprogrammet (VSP Mat)
Innovasjon Norge ønsker med Matprogrammet å mobilisere til
nyskapingsprosjekter innen nye næringer i landbruket for få flere
småskala matprodukter ut i markedet og fram til kundene.
Programmet er landsdekkende og retter seg mot primærprodusentene,
men i 2005 har næringsmiddelbedriftene kommet sterkere med.
I
2005 ble det innvilget 214 søknader for til sammen 92,8 millioner
kroner.
Treprogrammet (VSP Tre)
Innovasjon Norge ønsker med Treprogrammet å stimulere til
økt bruk og foredling av tre, samt økt lønnsomhet i bedriftene.
Programmet fikk 33 millioner kroner fra Landbruks- og
matdepartementet i 2005. I tillegg ble 11,7 millioner overført fra
2004.
73 prosjekter fikk 39,5 millioner kroner fra
programmet i 2005.
I 2005 har kompetanseprosjekter
innen handelsleddet og designsatsing vært viktige områder. I
tillegg er det igangsatt prosjekter for bruk av IKT i planlegging,
produksjon og logistikk i forbindelse med større byggeprosjekter.
Programmet har videreført de store felles satsingene innen
tresektoren som Tre-Und ved NTNU, TreFokus og Tresenteret i
Trondheim.
Bioenergiprogrammet
Innovasjon Norge ønsker med Bioenergiprogrammet å bidra til
verdiskaping innen landbruket gjennom økt utnyttelse av bioenergi
som ressurs. Programmet er landsdekkende.
Programmet fikk 22,5 millioner kroner fra Landbruks-
og matdepartementet i 2005. I tillegg ble 26,2 millioner overført
fra 2004.
I 2005 fikk 92 prosjekter 19,3 millioner
kroner fra programmet. De fleste prosjektene kom fra Oppland,
Hedmark og Telemark. Prosjektene omfattet i 2005:
- varmeanlegg
- gårdsanlegg
- brenselproduksjon
- gratis konsulent
- forprosjekt
- kompetanse og utredning
- pilotprosjekt flisproduksjon
- biodrivstoff
Arena-bioenergi er etablert siste halvår av 2005. Innovasjon Norge
samarbeider med Enova, Nobio, Forskningsrådet, Energigården,
Skogforsk og SKI om å informere om Bioenergiprogrammet.
Sentrale BU-midler
De sentrale BU-midlene skal gå til bedriftsovergripende
prosjekter av typen nasjonale pilotprosjekter, nasjonale
FoU-prosjekter og nasjonale referanseprosjekter.
I 2005
er det avsatt en ramme på 31 millioner kroner. Av dette ble 29
millioner kroner øremerket spesielle formål. Den resterende summen
på to mill. kroner ble stilt til disposisjon for Innovasjon Norge.
Formål
|
Kroner
|
Reiseliv, inkludert utmark
|
23 500 000
|
Forskingsprosjekt korn
|
1 500 000
|
Sentral støtte til Norsk Gardsmat/Norsk
Bygdeturisme
|
1 500 000
|
Landbruksbygg i arktiske strøk
|
1 500 000
|
Konfliktforebyggende tiltak i forholdet mellom
reindrift og jordbruk
|
1 000 000
|
Sum
|
29 000 000
|
I 2005 er det gitt 25,8 millioner kroner til 26 prosjekter.
Reindriftsprogrammet
Innovasjon Norge har opplevd stor aktivitet og etterspørsel etter
Reindriftsprogrammet de siste årene. Det kan synes som om
satsingen på verdiskaping i næringen er økende, og at
etterspørselen etter midler er tiltakende. Oppbygging av
markedskanaler er et av de vedtatte satsingsområdene for
programmet. En evaluering av programmet er under planlegging.
Marint
innovasjonsprogram
Innovasjon Norge ønsker med Marint innovasjonsprogram å
styrke innovasjonsevnen hos aktørene i fiskerinæringen gjennom
kompetanseoppbygging og nettverk. I tillegg er det lagt tilrette
for å videreføre konkrete utviklingstiltak med vekt på nye arter i
oppdrett. Programmet ble etablert i 2003.
I 2003
fikk programmet 20 millioner kroner fra Fiskeri- og
kystdepartementet. Ti millioner kroner er brukt i 2004 og i 2005
til ca. 60 prosjekter. Flere av prosjektene er også finansiert med
andre virkemidler fra Innovasjon Norge eller fra andre aktører som
Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond.
Ca. 40
prosjekter er sluttført og det foreligger sluttrapporter fra
disse. Mange av prosjektene har vist interessante resultater og
oppfattes av aktørene som vellykkede. Flere av prosjektene er
banebrytende, blant annet sykdomsforebyggende tiltak innen
torskeoppdrett, reorganisering av norsk skjellnæring og rensing av
giftige blåskjell.
Det er også brukt midler på viktige
prosjekter innen områder som det nå blir fokusert på:
rømningssikring, kjemikaliebruk innen havbruksnæringen,
smitteforebyggende tiltak, nye arter og mattrygghet.
Innotown
Innovasjon
Norge ønsker med InnoTown å skape en konferanse utenom det
vanlige. InnoTown har vært arrangert i Ålesund fire ganger med
stor oppmerksomhet og gjester fra inn- og utland. 2005 var femte
gang.
Konferansens mål er å inspirere til økt
innovasjon og å utvikle InnoTown til Norges viktigste møtearena
for innovasjon. Målgruppen er små og mellomstore bedrifter med
internasjonale vekstambisjoner. 500 mennesker fra 18 ulike land
deltok på InnoTown i perioden 23. til 25. mai 2005.