Innovasjon Norge skal styrke profilen av Norge og norsk reiseliv
internasjonalt
Innovasjon Norge ønsker å øke det norske næringslivets
internasjonale muligheter ved å gjøre Norge og norsk næringsliv
bedre kjent i utlandet. Vi har et spesielt ansvar for å bidra til
å gi informasjon om, markedsføre og styrke omdømmet til norsk
næringsliv og teknologi i utlandet.
Arbeidet har vært konsentrert om fire områder:
• Profilering
av norsk næringsliv
• Norge som reisemål
• Norges
omdømme
• Norge som investeringsland
Profilering av norsk næringsliv
Innovasjon Norge er med på å
profilere norsk næringsliv ved at norske bedrifter deltar i
delegasjoner til utlandet, ved statsbesøk i Norge, i
publikasjoner, Internett samt på fagmesser.
Delegasjonsvirksomheten
Utenriksdepartementet har ansvaret
for delegasjonsvirksomheten og Innovasjon Norge lager opplegget
for de næringsrettede delene av disse og har kontakt med
næringslivet. 2005 var et spesielt år for da var de fleste
arrangementene knyttet opp mot 100-års markeringen av Norges
selvstendighet. Derfor kan 2005 ikke sammenlignes med tidligere år
verken i antall besøk, størrelsen på delegasjonene eller type
arrangementer. Alle arrangementer hadde svært god lokal deltakelse
fra det landet som ble besøkt. I 2005 ble det gjennomført ti
delegasjoner til utlandet og Innovasjon Norge var involvert i to
statsbesøk i Norge. Hele 230 norske bedrifter deltok i ulike
arrangementer i tilknytning til disse delegasjonene.
Aktiviteter i 2005:
• Kongeparets besøk i USA: Besøkene til New York og
Washington hadde vekt på reiseliv og H.M. dronningens
foredrag, samt ulike arrangementer for norsk og amerikansk
reisebransje. Arrangementet i New York hadde 167 deltakere, mens i
Washington deltok 550 på hovedarrangementet med Dronningen.
• Kongeparets besøk i Sverige: Dette var knyttet opp mot
100-års markeringen. Det ble arrangert et næringslivsseminar og
lunsj på Berns Salonger med 220 deltakere fra norsk og svensk
næringsliv.
• Kongeparets besøk i Storbritannia: var knyttet opp mot
100-års markeringen. Det ble arrangert næringslivsarrangementer
med bred deltakelse fra norsk og britisk næringsliv. Energiseminar
med 330 deltakere, finansseminar med 75 deltakere og
bioteknologiseminar med 110 deltakere.
• Næringsministerens besøk i Inda: med
næringslivsarrangementer i New Delhi, Mumbai og Bangalohre.
• H.K.H. Kronprinsens besøk i Japan: hadde vekt på EXPO.
• Statsministerens besøk i Australia og New Zealand: hadde
deltaktelse fra 95 næringslivsrepresentanter fra australsk side,
uten medfølgende delegasjon fra Norge.
• Kronprinsparets besøk i Polen: med seminarer innen turisme
og matsikkerhet.
• H.K.H. Kronprinsens besøk i USA: var knyttet opp mot H.K.H.
Kronprins Haakon uten deltakelse fra norsk næringsliv. Fokus var
rettet mot bioteknologi.
• Kongeparets besøk i Danmark: var knyttet opp mot 100-års
markeringen. Det ble arrangert et næringslivsseminar og lunsj på
Dansk Design Center med 200 deltakere fra norsk og dansk
næringsliv.
• Det var ikke
næringslivsarrangementer i forbindelse med innkommende statsbesøk
i 2005.
Næringslivsprofilerig
Næringslivsprofilering foregår også
gjennom publikasjoner og på Internett. Det er utgitt 12
publikasjoner i serien Norway Export i 2005 og det er utarbeidet
tre delegasjonsbrosjyrer. Internettportalen nortrade.com har hatt
et betydelig antall treff. I alt er det ca. 3500 eksportører
registrert i portalen.
Fagmesser
Innovasjon Norge tilbyr norsk næringsliv bistand
ved deltakelse på internasjonale messer. Vi arrangerer
fellesstands for bedriftene. Vi har konsentrert oss om sektorene
olje/gass, sjømat, IKT/e-læring samt to tiltak innen maritim
næring. Vel 80 % av deltakerne er små og mellomstore
bedrifter. Innovasjon Norge har også de siste årene vært med å
finansiere norsk deltakelse på verdens største IKT–messe - CeBIT i
Hannover. Det er også stor pågang til våre aktiviteter innen
sjømat og olje/gass.
Innovasjon Norge fikk i oppdrag fra Moderniseringsdepartementet å
koordinere norsk deltakelse på GTEC Week i Ottawa i oktober.
Norge var partnerland på messen/konferansen.
Norge som reisemål
Innovasjon Norge har som mål å bidra til
økt lønnsomhet i reiselivsnæringen og øke markedsandelene i
utlandet.
I vår satsing på reiselivet legger vi vekt på følgende områder:
• Profilering
• Innovasjon
• Kompetanse
• Samarbeid
Målgruppene er:
• De norske reiselivsnæringene
• Utenlandske turoperatører
• Forbrukeren/turisten
• Presse
• Bransjen
generelt
I løpet av 2005 har Innovasjon Norge bidratt med tilskudd ca. 134
millioner kroner og ca. 63 millioner kroner i lån i
reiselivssektoren. Innovasjon Norge har i liten grad
engasjert seg i hotellprosjekter som ikke bidrar til å skape ny
trafikk. Engasjementene har i all hovedsak vært nasjonalt eller
regionalt rettede fellestiltak eller prosjekter i
distriktsområder.
Ny reiselivsstrategi
I 2005 har Innovasjon Norge jobbet med å
utvikle en ny og helhetlig reiselivsstrategi for perioden
2006-2010. Strategien ble vedtatt av styret i februar 2006.
Merkevaren Norge
Med utgangspunkt i store endringer i det
globale reiselivet, i de norske reiselivsnæringene og ikke minst i
turistens preferanser med endringer i både reisemønster,
reisehyppighet og etterspørsel etter reiser, er det behov for å
revidere merkevarestrategien "Merkevaren Norge”
Høsten/vinteren 2005 gjennomførte Innovasjon Norge omfattende
undersøkelser i de viktigste markedene. I forbindelse med
revisjonsprosessen har Innovasjon Norge opprettet et
Merkestrategisk råd med personer fra reiselivsnæringene. De har
bidratt med sin kompetanse og praktiske erfaring underveis i
revisjonsprosessen.
Ved utgangen av 2005 var vi godt i gang med å analysere
resultatene fra undersøkelsene. De skal danne utgangspunktet for
posisjonering og valg av merkevarestrategi. Arbeidet ble sluttført
i mars 2006.
Markedsaktiviteter 2005
I revidert statsbudsjett for 2005
fikk Innovasjon Norge 15 millioner kroner ekstra til økt satsing
på reiseliv. Det betydde et høyere aktivitetsnivå siste halvår i
2005, men også at deler av 2005-bevilgningen blir overført til
prosjekter som først realiseres i 2006.
Markedene har vært delt inn i kampanje-, forbruker-, bransje- og
utviklingsmarkeder. Inndelingen gjenspeiler måten et marked
bearbeides på og er kort beskrevet under.
Kampanjemarked: Tyskland, Storbritannia, Danmark
Hovedmarkeder
hvor Norge og norske produkter skal være til stede i effektive
kanaler direkte til forbruker. Offensiv PR-strategi og bearbeiding
av distributør- og salgsledd.
Forbrukermarked: Sverige, USA, Nederland
Offensiv
PR-strategi, bearbeiding/service ovenfor distributør- og salgsledd
samt produktmarkedsføring.
Bransjemarked: Frankrike, Italia, Spania, Japan, Russland, Kina
PR-strategi
og bearbeiding/service ovenfor distributør.
Utviklingsmarked: Polen
Etablere distribusjonsnett og
PR-strategi.
Det har også vært gjennomført enklere markedsaktiviteter i en del
andre markeder.
Øvrige forbrukerrettede aktiviteter
I tillegg til ovennevnte
aktiviteter som retter seg mot forbruker, gjennomfører Innovasjon
Norge bl.a. omfattende aktiviteter i samarbeid, men og på oppdrag
fra, reiselivsnæringen og landbruket. Dette er aktiviteter rettet
mot mindre forbrukersegmenter innen tematiske produktområder som
fiske- og aktivitetsreiser samt diverse promosjonsarrangementer.
Basisinformasjonsaktiviteter
Som basisaktiviteter ivaretar
Innovasjon Norge generelt informasjonsarbeid som besvarelse av
henvendelser til utenlandskontorene, aktiviteter rettet mot
distributører/salgsledd i utlandet, gjennomførte messer og
workshops, katalogproduksjoner og distribusjon av egne og
næringens kataloger.
Bransjebearbeidelse
Innovasjon
Norges kontorer i utlandet tilrettelegger hvert år deltakelse for
norsk reiselivsnæring på de største og viktigste bransjemessene og
ved gjennomføring av egne workshops. De fleste av disse
arrangementene er godt besøkt.
Ut over dette tilbyr kontorene markedsassistanse og øvrige
serviceaktiviteter på oppdrag fra norsk reiselivsnæring, med
målsetting å styrke innsalget av norske reiselivsprodukter overfor
turoperatører og reisebyråer.
Norwegian Travel Workshop (NTW)
Norwegian Travel Workshop
(NTW) arrangeres i Norge hvert år i april. Dette er vårt største
arrangement hvor norske og utenlandske turoperatører inviteres til
å treffe norske tilbydere av reiselivstjenester. Her forhandles
det direkte om priser og betingelser for neste sesong. Det inngås
rundt 7000 forhåndsinngåtte avtaler, noe som gjør det mulig for
kjøpere av reiselivstjenester og norske selgere å forhandle på en
direkte og effektiv måte. Arrangementet i 2005 fant sted i Tromsø
og ble gjennomført for 33. gang, med utenlandske kjøpere fra 23
land. Norwegian Travel Workshop er et av våre viktigste
arrangementer for reiselivet, og har meget god anseelse både blant
norsk og utenlandsk reiselivsnæring.
Presseaktiviteter
Presseoppslag og reportasjer om Norge er av
stor betydning i arbeidet for å gjøre Norge som reisemål kjent for
utenlandske forbrukere. Kjennskapen og kunnskapen om Norge er
generelt lav, og det er viktig å nå ut til forbruker med positiv
og troverdig omtale i media.
Innovasjon Norges kontorer i utlandet gjennomfører årlig et stort
antall reiser for utenlandske journalister til Norge.
Distribusjon av kataloger m.m.
Kataloger og
brosjyremateriale er fortsatt viktig for forbrukerne. I tillegg
til omfattende distribusjon av kataloger som respons i kampanjer,
direct mail-forsendelser, på messer og events samt via
turoperatører og reisebyråer, sendes det et stort antall kataloger
ut til forbrukere som har bestilt informasjonsmateriale via
visitnorway.com. Faktakatalogene og flere temabrosjyrer er også
gjort lett tilgjengelig som nedlastbare pdf-filer på portalen. Det
tilbys også et bredt utvalg av brosjyrer fra norske og utenlandske
kunder av Innovasjon Norge på visitnorway.com.
Antall besøk på visitnorway.com
Norges Turistråd ble sommeren
1999 gitt i oppdrag av Nærings- og handelsdepartementet å
koordinere og utvikle en nasjonal reiselivsportal på Internet:
visitnorway.com. Det er ca. 7 000 produkter registrert på
portalen.
I 2005 har portalen vært utviklet videre, med ”Destinations” og
det interaktive reisemagasinet ”Discover Norway”.
I 2005 hadde visitnorway.com 3,2 millioner besøk. Dette er en
økning på 12 % sammenlignet med 2004.
Resultater 2005
Transportøkonomisk Institutt (TØI)
gjennomfører hvert år en gjesteundersøkelse. Den samlede innreise
til Norge var på 6,55 millioner ankomster i 2005. Dette er en
oppgang på ni prosent. Den sterkeste veksten i antall ankomster
skyldes både stor vekst i cruisepassasjerer på dagsbesøk med en
oppgang på 20 prosent, samt en vekst i antall ferie- og
fritidsankomster spesielt via fly.
Turisttrafikken til Norge
Antall ferie- og fritidsankomster
økte med seks prosent til 2,95 millioner og antall ferie-og
fritidsgjestedøgn økte med fem prosent til 22,1 millioner. Det er
våre nærmarkeder som står for de fleste ankomster til Norge i
fjor. Svensker troner alene på toppen med 743.000 ankomster,
deretter kommer dansker med 454.000 ankomster og finner med
218.000 ankomster.
Samlet antall kommersielle gjestedøgn i Norge (SSB)
I 2005
var det totalt 26 millioner kommersielle gjestedøgn i Norge. Dette
er en økning på én million (fire prosent) i forhold til 2004.
Utenlandske gjestedøgn økte med tre prosent til 7,5 millioner og
norske gjestedøgn økte med fem prosent til 18,5 millioner.
Det største utenlandsmarkedet er Tyskland som med en økning på
seks prosent fra 2004 har en markedsandel på 23 prosent av alle
utenlandske gjestedøgn i 2005.
Norges omdømme
Innovasjon Norge har i 2005
deltatt i sekretariatet i det statlig oppnevnte Omdømmeutvalget.
15. mars 2006 overleverte utvalget sin sluttrapport til
utenriksminister Jonas Gahr Støre.
Utvalget kom med forslag om hvordan Norge kan profileres i
utlandet og har også drøftet organisering og finansiering av
omdømmearbeidet samt identifisert konkrete tiltak.
Omdømmeutvalget har kommet med forslag til en samlende verdibasert
posisjon som alle aktører, det være seg kultur, reiseliv,
næringsliv og myndigheter, kan samles om.
Innovasjon Norge vil legge strategien til grunn for det
internasjonale arbeidet innen reiseliv, delegasjoner, messer etc.
Vi vil også være med i den videre utviklingen av
omdømmestrategien.
Jon Vea fra NHO har vært leder for utvalget og Innovasjon Norge
har hatt sekretariatet. I tillegg har utvalget bestått av:
• Svein Berg, Eksportutvalget for fisk (EFF)
• Elin Bolann, doktorgradsstipendiat v/Norges
handelshøyskole (NHH)
• Ole Gustavsen, arkitektfirmaet
Snøhetta
• Janne Haaland Matlary, Universitetet i Oslo
• Sven Mollekleiv, Det norske Veritas
• Vigdis Moe Skarstein, Norsk
Kulturråd/Nasjonalbiblioteket
• Marit Ytreeide, Norges
Rederiforbund
Visjonene for merkevaren Norge er: Norge – nyskapende, i samspill
med naturen.
Norge som investeringsland
Med basis i en bestilling i
Forskningsmeldingen, har Innovasjon Norge og Norges forskningsråd
i perioden juli til desember 2005 utarbeidet et forslag til KD og
NHD om hvordan tiltrekke FoU-investeringer til Norge. Dette
gjelder både kjøp av forskning og investeringer i forskningstunge
bedrifter. Det er utarbeidet en egen rapport fra arbeidet med
konkrete forslag til tiltak.