NORGE SOM REISEMÅL
Innovasjon Norge har som mål å bidra
til økt lønnsomhet i reiselivsnæringen og øke markedsandelene i
utlandet.
I vår satsing på reiselivet legger vi vekt på
følgende områder:
- Profilering
- Innovasjon
- Kompetanse
- Samarbeid
Målgruppene er:
- De norske reiselivsnæringene
- Utenlandske turoperatører
- Forbrukeren/turisten
- Presse
- Bransjen generelt
I løpet av 2005 har Innovasjon Norge bidratt med tilskudd på ca.
134 millioner kroner og ca. 63 millioner kroner i lån i
reiselivssektoren. Innovasjon Norge har i liten grad
engasjert seg i hotellprosjekter som ikke bidrar til å skape ny
trafikk. Engasjementene har i all hovedsak vært nasjonalt eller
regionalt rettede fellestiltak eller prosjekter i
distriktsområder.
Ny reiselivsstrategi
I 2005 har Innovasjon
Norge jobbet med å utvikle en ny og helhetlig reiselivsstrategi
for perioden 2006-2010. Strategien ble vedtatt av styret i
februar 2006.
Utsikt over Geirangerfjorden.
Merkevaren Norge
Med utgangspunkt i store
endringer i det globale reiselivet, i de norske reiselivsnæringene
og ikke minst i turistens preferanser med endringer i både
reisemønster, reisehyppighet og etterspørsel etter reiser, er det
behov for å revidere merkevarestrategien "Merkevaren Norge”
Høsten/vinteren 2005 gjennomførte Innovasjon Norge omfattende
undersøkelser i de viktigste markedene. I forbindelse med
revisjonsprosessen har Innovasjon Norge opprettet et
Merkestrategisk råd med personer fra reiselivsnæringene. De har
bidratt med sin kompetanse og praktiske erfaring underveis i
revisjonsprosessen.
Ved utgangen av 2005 var vi godt i gang med å analysere
resultatene fra undersøkelsene. De skal danne utgangspunktet for
posisjonering og valg av merkevarestrategi. Arbeidet ble sluttført
i mars 2006.
Markedsaktiviteter 2005
I revidert
statsbudsjett for 2005 fikk Innovasjon Norge 15 millioner kroner
ekstra til økt satsing på reiseliv. Det betydde et høyere
aktivitetsnivå siste halvår i 2005, men også at deler av
2005-bevilgningen blir overført til prosjekter som først
realiseres i 2006.
Markedene har vært delt inn i kampanje-, forbruker-, bransje- og
utviklingsmarkeder. Inndelingen gjenspeiler måten et marked
bearbeides på og er kort beskrevet under.
- Kampanjemarked: Tyskland, Storbritannia,
Danmark
Hovedmarkeder hvor Norge og norske produkter skal
være til stede i effektive kanaler direkte til forbruker. Offensiv
PR-strategi og bearbeiding av distributør- og salgsledd.
- Forbrukermarked: Sverige, USA, Nederland
Offensiv
PR-strategi, bearbeiding/service ovenfor distributør- og salgsledd
samt produktmarkedsføring.
- Bransjemarked: Frankrike, Italia, Spania,
Japan, Russland, Kina
PR-strategi og bearbeiding/service
ovenfor distributør.
- Utviklingsmarked: Polen
Etablere
distribusjonsnett og PR-strategi.
Det har også vært gjennomført enklere markedsaktiviteter i en del
andre markeder.
Øvrige forbrukerrettede aktiviteter
I
tillegg til ovennevnte aktiviteter som retter seg mot forbruker,
gjennomfører Innovasjon Norge bl.a. omfattende aktiviteter i
samarbeid, men og på oppdrag fra, reiselivsnæringen og landbruket.
Dette er aktiviteter rettet mot mindre forbrukersegmenter innen
tematiske produktområder som fiske- og aktivitetsreiser samt
diverse promosjonsarrangementer.
Basisinformasjonsaktiviteter
Som
basisaktiviteter ivaretar Innovasjon Norge generelt
informasjonsarbeid som besvarelse av henvendelser til
utenlandskontorene, aktiviteter rettet mot distributører/salgsledd
i utlandet, gjennomførte messer og workshops, katalogproduksjoner
og distribusjon av egne og næringens kataloger.
Bransjebearbeidelse
Innovasjon Norges kontorer i utlandet tilrettelegger hvert år
deltakelse for norsk reiselivsnæring på de største og viktigste
bransjemessene og ved gjennomføring av egne workshops. De fleste
av disse arrangementene er godt besøkt.
Ut over dette tilbyr kontorene markedsassistanse og øvrige
serviceaktiviteter på oppdrag fra norsk reiselivsnæring, med
målsetting å styrke innsalget av norske reiselivsprodukter overfor
turoperatører og reisebyråer.
Norwegian Travel Workshop (NTW)
Norwegian
Travel Workshop (NTW) arrangeres i Norge hvert år i april. Dette
er vårt største arrangement hvor norske og utenlandske
turoperatører inviteres til å treffe norske tilbydere av
reiselivstjenester. Her forhandles det direkte om priser og
betingelser for neste sesong. Det inngås rundt 7000
forhåndsinngåtte avtaler, noe som gjør det mulig for kjøpere av
reiselivstjenester og norske selgere å forhandle på en direkte og
effektiv måte. Arrangementet i 2005 fant sted i Tromsø og ble
gjennomført for 33. gang, med utenlandske kjøpere fra 23 land.
Norwegian Travel Workshop er et av våre viktigste arrangementer
for reiselivet, og har meget god anseelse både blant norsk og
utenlandsk reiselivsnæring.
Presseaktiviteter
Presseoppslag og
reportasjer om Norge er av stor betydning i arbeidet for å gjøre
Norge som reisemål kjent for utenlandske forbrukere. Kjennskapen
og kunnskapen om Norge er generelt lav, og det er viktig å nå ut
til forbruker med positiv og troverdig omtale i media.
Innovasjon Norges kontorer i utlandet arrangerer årlig et stort
antall reiser for utenlandske journalister til Norge.
Distribusjon av kataloger m.m.
Kataloger og
brosjyremateriale er fortsatt viktig for forbrukerne. I tillegg
til omfattende distribusjon av kataloger som respons i kampanjer,
direct mail-forsendelser, på messer og events samt via
turoperatører og reisebyråer, sendes det et stort antall kataloger
ut til forbrukere som har bestilt informasjonsmateriale via
visitnorway.com. Faktakatalogene og flere temabrosjyrer er også
gjort lett tilgjengelig som nedlastbare pdf-filer på portalen. Det
tilbys også et bredt utvalg av brosjyrer fra norske og utenlandske
kunder av Innovasjon Norge på visitnorway.com.
Antall besøk på visitnorway.com
Norges
Turistråd ble sommeren 1999 gitt i oppdrag av Nærings- og
handelsdepartementet å koordinere og utvikle en nasjonal
reiselivsportal på Internet: visitnorway.com. Det er ca. 7 000
produkter registrert på portalen.
I 2005 har portalen vært utviklet videre, med ”Destinations” og
det interaktive reisemagasinet ”Discover Norway”.
I 2005 hadde visitnorway.com 3,2 millioner besøk. Dette er en
økning på 12 % sammenlignet med 2004.
Resultater 2005
Transportøkonomisk Institutt
(TØI) gjennomfører hvert år en gjesteundersøkelse. Den samlede
innreise til Norge var på 6,55 millioner ankomster i 2005. Dette
er en oppgang på ni prosent. Den sterkeste veksten i antall
ankomster skyldes både stor vekst i cruisepassasjerer på dagsbesøk
med en oppgang på 20 prosent, samt en vekst i antall ferie- og
fritidsankomster spesielt via fly.
Turisttrafikken til Norge
Antall ferie- og
fritidsankomster økte med seks prosent til 2,95 millioner og
antall ferie-og fritidsgjestedøgn økte med fem prosent til 22,1
millioner. Det er våre nærmarkeder som står for de fleste
ankomster til Norge i fjor. Svensker troner alene på toppen med
743.000 ankomster, deretter kommer dansker med 454.000 ankomster
og finner med 218.000 ankomster.
Samlet antall kommersielle gjestedøgn i Norge (SSB)
I 2005 var det totalt 26 millioner kommersielle gjestedøgn i
Norge. Dette er en økning på én million (fire prosent) i forhold
til 2004. Utenlandske gjestedøgn økte med tre prosent til 7,5
millioner og norske gjestedøgn økte med fem prosent til 18,5
millioner.
Det største utenlandsmarkedet er Tyskland som med en økning på
seks prosent fra 2004 har en markedsandel på 23 prosent av alle
utenlandske gjestedøgn i 2005.