Tyskland
I Tyskland er resielivsarbeidet det viktigste fokusområdet. Tyske
turister representerer over 20% av samtlige utenlandske
hotellovernattinger i Norge. Tyskland er således det viktigste
markedet for reiselivssektoren.
I 2007 hadde norsk reiseliv en god utvikling i det tyske markedet
med en vekst i antall overnattinger på 3% og en vekst i antall
ankomster på 4%. Utviklingen i det tyske reiselivsmarkedet gir
ikke så mange døgn pr norgesferie som tidligere.
Kortreiser og nisjer
Tyskerne reiser på flere, men kortere ferier. Dette søkes
kompensert ved å innrette markedsføringen mer mot kortreiser og
nisjer som utvikler seg over gjennomsnittet. Sammen med
næringen har vi i 2007 gjennomført et strategiprosjekt (OPTIMA)
som innebærer en gradvis omlegging av virksomheten mot nye
målgrupper, både geografisk i Tyskland og en yngre målgruppe.
Satsingen på kampanjer for kortreiser, temareiser og familier med
barn utvikles videre. Sommer- og vinterkampanjene bygger videre på
de erfaringer vi har gjort tidligere og vi har ikke gjort
omfattende endringer eller kursendringer når det gjelder strategi,
medieplaner eller liknende for disse kampanjene.
Energi og miljø
Energi og miljø er den andre hovedsatsingen for Innovasjon Norge i
det tyske markedet. Tradisjonelt har olje, gass og
elektrisitetsrelaterte produkter og tjenester stått i fokus. Dette
ender seg stadig mer i retning av teknologi innenfor fornybare
energiformer.
Tyskland er verdens største marked for denne sektoren. Vi arbeider
aktivt med å koble norske og tyske bedrifter sammen slik at
mulighetene kan utnyttes. Vårt tysk-norske energiforum er et
ledende nettverk for energiforbindelsene mellom Norge og Tyskland.
Kongebesøk
Nettverket gjennomførte tre arrangementer i 2007 med ca 420
deltagende bedrifter.
Kongeparet var i oktober 2007 på
offisielt besøk i Tyskland. Under besøket gjennomførte Innovasjon
Norge en rekke næringslivsarrangemeneter, med vekt på sektorene
reiseliv, energi og miljø. Arrangementene ble en viktig
profilering av de norske næringsinteressene i Tyskland og samlet
meget god deltagelse fra tysk side.
Andere viktige
satsingsområder i Tyskland er miljøteknologi og helse. Også innen
disse sektorene ligger Tyskland i verdenstoppen når det gjelder
innovasjon og kjøpekraft.
Som et viktig marked for bedrifter på tvers av de fleste bransjer
og sektorer arbeidet kontoreti Tyskland med ca 30
bedriftsetableringer og partnersøk for enkeltbedrifter i 2007.
Oppgangen i tysk økonomi fortsetter, noe som gir økte muligheter i
det tyske markedet i tiden fremover.