Gå rett til innholdet



Årsrapport 2007

Tyskland

I Tyskland er resielivsarbeidet det viktigste fokusområdet. Tyske turister representerer over 20% av samtlige utenlandske hotellovernattinger i Norge. Tyskland er således det viktigste markedet for reiselivssektoren.

Innovasjon Norge i Tyskland holder nær kontakt med tysk bilindustri. Foto: Flickr.com

I 2007 hadde norsk reiseliv en god utvikling i det tyske markedet med en vekst i antall overnattinger på 3% og en vekst i antall ankomster på 4%. Utviklingen i det tyske reiselivsmarkedet gir ikke så mange døgn pr norgesferie som tidligere.

Kortreiser og nisjer

Tyskerne reiser på flere, men kortere ferier. Dette søkes kompensert ved å innrette markedsføringen mer mot kortreiser og nisjer som utvikler seg over gjennomsnittet.  Sammen med næringen har vi i 2007 gjennomført et strategiprosjekt (OPTIMA) som innebærer en gradvis omlegging av virksomheten mot nye målgrupper, både geografisk i Tyskland og en yngre målgruppe.

Satsingen på kampanjer for kortreiser, temareiser og familier med barn utvikles videre. Sommer- og vinterkampanjene bygger videre på de erfaringer vi har gjort tidligere og vi har ikke gjort omfattende endringer eller kursendringer når det gjelder strategi, medieplaner eller liknende for disse kampanjene.

Energi og miljø

Energi og miljø er den andre hovedsatsingen for Innovasjon Norge i det tyske markedet. Tradisjonelt har olje, gass og elektrisitetsrelaterte produkter og tjenester stått i fokus. Dette ender seg stadig mer i retning av teknologi innenfor fornybare energiformer.

Tyskland er verdens største marked for denne sektoren. Vi arbeider aktivt med å koble norske og tyske bedrifter sammen slik at mulighetene kan utnyttes. Vårt tysk-norske energiforum er et ledende nettverk for energiforbindelsene mellom Norge og Tyskland.

Kongebesøk

Nettverket gjennomførte tre arrangementer i 2007 med ca 420 deltagende bedrifter.
Kongeparet var i oktober 2007 på offisielt besøk i Tyskland. Under besøket gjennomførte Innovasjon Norge en rekke næringslivsarrangemeneter, med vekt på sektorene reiseliv, energi og miljø. Arrangementene ble en viktig profilering av de norske næringsinteressene i Tyskland og samlet meget god deltagelse fra tysk side.
Andere viktige satsingsområder i Tyskland er miljøteknologi og helse. Også innen disse sektorene ligger Tyskland i verdenstoppen når det gjelder innovasjon og kjøpekraft. 

Som et viktig marked for bedrifter på tvers av de fleste bransjer og sektorer arbeidet kontoreti Tyskland med ca 30 bedriftsetableringer og partnersøk for enkeltbedrifter i 2007. Oppgangen i tysk økonomi fortsetter, noe som gir økte muligheter i det tyske markedet i tiden fremover.

 


Leder: Sverre Lindtvedt

Leder: Sverre Lindtvedt

Innovation Norway
ABC-Strasse 19
ABC-Bogen
20354 Hamburg

T: +49 40 22 94 15 0
F: +49 40 22 94 15 88

E: hamburg@
innovasjonnorge.no

E (reiseliv):
germany@invanor.no

www.innovasjonnorge.no
/tyskland