SPANIA
Spania har i en årrekke opplevd sterk økonomisk vekst.
Kjøpekraften har økt betydelig og mange sektorer kan vise til
svært spennende markedsmuligheter for norske bedrifter.
På bakgrunn av interesse fra norske næringsliv og prioriteringer
gitt av den norske regjeringen har Innovasjon Norges kontor i
Madrid i 2007 hatt fokus på reiseliv, gjenkjøp i forbindelse med
de norske fregattene, mat fra land og vann, og fornybar energi.
Norsvin – godt eksempel på internasjonalisering av norsk landbruk
Deler av norsk landbruk har stort potensial for eksport og
internasjonalt samarbeid. Norsk genetikk og Norsvin er eksempler
på dette. Norsvin kunne i 2007 signere en avtale med et av Spanias
største selskaper for avl og kjøttproduksjon.
Kontraktsinngåelsen var resultatet av et målrettet arbeid med
analyse av markedet, identifisering av potensielle kunder og møter
med den bedriften som passet best til Norsvins behov.
Arbeidet i Spania foregikk paralelt med at Innovasjon Norge
Hedmark samarbeidet med Norsvin på flere produkt- og
prosessutviklingsprosjekter som hadde til hensikt å styrke
Norsvins konkurranseevne internasjonalt og bedre lønnsomheten i
norsk svineproduksjon. Norsvin har i denne sammenheng mottatt
tilskudd fra Innovasjon Norge og Skattefunn fra Forskningsrådet.
Spanske turister reiser mer enn noen gang til Norge
Nok et år opplevde vi sterk vekst i antall spanjoler som reiser
til Norge. Det ble registrert en gledelig økning på 13 % i antall
gjestedøgn; 300.000 grensen er forsert!
Disse gode resultatene kommer i et år med stor aktivitet på
kontoret. Innsatsen var delt på tre områder: spanske forbrukere,
spansk presse og den spanske reiselivsbransjen.
Presse
Markedsføringsverdien av
presseomtalen vi oppnådde ble estimert til 19,1 millioner norkse
kroner, noe som var en økning på 70 % fra 2006. Vi organiserte 24
presseturer til Norge med 71 journalister. Mer enn 400
pressekontakter mottok vårt nyhetsbrev.
Bransje
For bearbeiding av reiselivsbransjen
i Spania organiserte vi en visningstur til Norge, samt seminarer
med 200 reisebyråer. Vi distribuerte 42.500 brosjyrer. 60
turoperatører selger i dag Norge og 3.200 bransjeaktører mottar
våre nyhetsbrev. Vi arrangerte to workshops med bransjen i hhv
Madrid og Barcelona med deltakelse fra 28 norske
reiselivsbedrifter og om lag 150 spanske. MICE hadde eget seminar
knyttet til disse workshopene.
På Fitur, Europas nest største reiselivsmesse, hadde vi felles
nordisk stand med 16 norske deltakere og nesten 22.000 besøkende
til den norske delen.
Forbrukere
www.visitnorway.es er vår
viktigste informasjonskanal til spanske forbrukere. Antall unike
brukere økte med 30 % fra året før til 330.000. Vi hadde norsk
stand på 8 publikumsmesser, noe som ga 37.000 besøkende. Kampanjer
ble kjørt for kortferier og for Finmark som vinterdestinasjon.
Kanaler som Google, blogger, metroplakater, reisemagasiner og
nasjonale aviser ble brukt med gode resultater.
I tillegg distribuerer vi turistinformasjon basert på henvendelser
bl.a. gjennom visitnorway.es. Vi distribuerte rekordmange
brosjyrer (49.000) for 14 partnere. Frem til september hadde vi
åpent kontor for publikum. Vi mottok 4.500 henvendelser i 2007,
opp 12 % fra 2006. Det elektroniske nyhetsbrevet gikk ut til
20.000 forbrukerkontaker.
Den spanske Norgeskatalogen ble distribuert til bransje, presse og
forbrukere med et opplag på 70.000.
Gjenkjøpsavtalen oppfylt før tiden – en åpen dør for ytterligere
industrielt samarbeid
Navantia innfridde i 2007 sine gjenkjøpsforpliktelser etter at de
for 8 år siden vant kontrakten om kjøp av fem fregatter til det
norske forsvaret. Om lag 35 av de mange bedriftene som har kunnet
nyte godt av gjenkjøpssamarbeidet siden den gang, har fått
assistanse fra IN Madrid. I denne perioden har kontoret utviklet
svært gode relasjoner med aktørene i Spania som fremover kan
nyttegjøres til ytterligere sivilt og militært industrielt
samarbeid mellom Norge og Spania.
Også vår årelange bearbeiding av markedet for havnesikkerhet og
sikring av posisjonen til norske bedrifter har gitt frukter i
2007.
Spania – solens og vindens land
IN Madrid gjennomførte i 2007 en analyse av markedene for vind- og
havbasert energi. Rapporten avdekket blant annet at:
-
Spania er nest største marked for vindenergi (12.800 MW
installert)
- Det åpnes nå for offshore vindprosjekter
-
Spania er det landet med høyest solstråling og høyest potensiale
for utbygging av solkraft i Europa, noe som har gitt enorme
investeringer i sektoren (249 MW installert)
Rapporten ble gjennomført i regi av Innovasjon Norge i
Rogaland og Innovasjon Norge i London, i samarbeid med
en rekke andre kontorer i Innovasjon Norge.
2007 oppsummert
Innovasjon Norge Madrid gjennomførte:
- 26 bedriftsprosjekter
-
3 hjemhentingsprosjekter (fornybar energi, havnesikkerhet, IKT)
- 8 reiselivsmesser med norsk stand
- 24 presseturer med 71 journalister
-
Tett samarbeid med kolleger særlig på kontorer i Finnmark,
Hedmark, Trøndelag og Oslo
-
Flere arrangementer sammen med Det spansk-norske handelskammeret